• Smiko27

Hur blir en katt en utekatt?

Vi tänker köpa en katt som ny familjemedlem och vill att den ska få vistas utomhus också. Bor i lgh med härlig uteplats nära naturen. Men hur gör man? Hur vänjer eller tränar man katten till att vistas fritt ute och sedan komma hem igen?

Ni som bor i lgh och har utekatt, hur gjorde ni? Ska man t.ex. gå några varv runtom hemmet och kvarteret med koppel till en början? Eller ligger det i kattens natur att hitta hem... Hur länge är er katt borta när den är ute? Blir man orolig?

Vad händer om katten stör andra? T.ex. om den går in där den inte är välkommen?

All tips och info om att ha utekatt  uppskattas. 

• Svar på tråden Hur blir en katt en utekatt?
  • Anonym (Gotland?)
    Polyrytm skrev 2023-07-02 12:54:05 följande:
    Jag tror många hade stört sig på om hundar fick gå lösa och pissa och bajsa i rabatter, matodlingar, gå in i folks hus, döda vilda djur hursomhelst, föröka sig. 
    Föröka sig? Hamnar det ungar hos andra menar du? Om min katthona får ungar drabbar det  mig. 
    Katter ska vara snöpta numera. 
  • Ester69
    Anonym (Gotland?) skrev 2023-07-02 13:04:55 följande:
    Föröka sig? Hamnar det ungar hos andra menar du? Om min katthona får ungar drabbar det  mig. 
    Katter ska vara snöpta numera. 
    Du verkar ha missat dom hundratals hemlösa katter som finns i Sverige. Och många av dom har haft en ägare. Och ibland väljer dom att föda på altaner, i garage, i vedbodar, i stall.. Så jo det hamnar ungar hos andra 
  • Anonym (Gotland?)
    Ester69 skrev 2023-07-02 15:58:37 följande:
    Du verkar ha missat dom hundratals hemlösa katter som finns i Sverige. Och många av dom har haft en ägare. Och ibland väljer dom att föda på altaner, i garage, i vedbodar, i stall.. Så jo det hamnar ungar hos andra 
    Jag har inte missat nånting. Tråden handlar om valet att låta sin katt gå ut eller vara innekatt. Inte om övergivna, rymlingar eller födda av dessa. 

Då kan vi väl fortsätta med att diskutera de idioter som överger katter. 
    Hur kommer man åt det problemet? Det är ju inte kattens fel. 
  • Anonym (Ninni)
    Tow2Mater skrev 2023-06-30 17:01:56 följande:
    Ja, kaniner. Inte harar, kaniner. Har själv sett katter ta dem.
    Här där vi bor vore det bara välkommet om katterna tog lite kaniner, så slipper kommunen betala jägare för att göra det. 
  • Anonym (Gotland?)
    Anonym (Ninni) skrev 2023-07-02 16:36:37 följande:
    Här där vi bor vore det bara välkommet om katterna tog lite kaniner, så slipper kommunen betala jägare för att göra det. 
    Det kanske ses mellan fingrarna för att de är gulliga. Jag tycker det var hemskt att se dem.  Bakgrunden, att  människor  släpper ut sommarkaninen hör man inte så många kritiska röster om. De snöper man inte i lika hög grad heller.
    Det är de ägda, kastrerade huskatterna som är plågan tydligen. 
    Jag hävdar ff att en huskatt inte tar kaniner och harar i sån stor utsträckning att det är ett problem. Inte heller att svenska huskatter "slår ut hela ekosystem". 

Jag snöper både kaniner och katter jag haft och bor i ett bra område för min nuvarande katt. Ställer hon däremot till problem så tar jag ansvar för det. 
  • Anonym (Gotland?)
    RaYzLeR skrev 2023-07-02 17:55:40 följande:

Bor du på bottenvåningen ts?

De har uteplats nära naturen. Kanske som hos mig, huset ligger mot skogen. 
  • RaYzLeR
    Anonym (Gotland?) skrev 2023-07-02 18:03:24 följande:
    De har uteplats nära naturen. Kanske som hos mig, huset ligger mot skogen. 
    Då är det väl bara att göra katten till utekatt. Låt den vara inne några dagar, sen så släpper man ut den med ytterdörren/altandörren öppen så att den kan komma och gå som den vill?
  • Anonym (Gotland?)
    RaYzLeR skrev 2023-07-02 18:13:23 följande:
    Då är det väl bara att göra katten till utekatt. Låt den vara inne några dagar, sen så släpper man ut den med ytterdörren/altandörren öppen så att den kan komma och gå som den vill?
    Jo men jag tror hon funderar eftersom hon ändå har grannar bredvid sig och de lär ju också ha uteplatser och öppna altandörrar. 
  • Anonym (Katter)

Hej

vi har  haft katter länge, både inne och ute. det räckte med en enda gång i koppel så stod ena katten och skrek vid dörren. de katterna fick senare gå ut fritt då de verkligen inte ville vara inne. 

nu har vi nya katter som vi valt att inte släppa fritt då vi bor nära grannar. Denna gång valde vi aktivt en raskatt som skulle kunna trivas inne och inte ha så stort behov att röra sig ute. (Brittiskt korthårig) . Dessa katter får gå ute k koppel när vi är ute på tomten. De trivs med det och mår ok. De första katterna accepterade aldrig kopppel men de hade varit innekatter i 5 år innan de fick koppel på sig. 

det jag ville ha sagt var att det kan räcka med en gång i koppel innan katten vill ut hela tiden. I så fall kanske det är bättre att ha den inne och inte ens gå ut med koppel. 

även valet av ras kan spela stor roll, vissa raser har större revir än andra. Britter är lata slöa katter som trivs med att bara vara. Vår ena ligger ute med sitt koppel och sover på en stol och det är tillräckligt för henne. 

Svar på tråden Hur blir en katt en utekatt?