Smiko27 skrev 2023-06-30 16:08:49 följande:
Hur blir en katt en utekatt?
Vi tänker köpa en katt som ny familjemedlem och vill att den ska få vistas utomhus också. Bor i lgh med härlig uteplats nära naturen. Men hur gör man? Hur vänjer eller tränar man katten till att vistas fritt ute och sedan komma hem igen?
Ni som bor i lgh och har utekatt, hur gjorde ni? Ska man t.ex. gå några varv runtom hemmet och kvarteret med koppel till en början? Eller ligger det i kattens natur att hitta hem... Hur länge är er katt borta när den är ute? Blir man orolig?
Vad händer om katten stör andra? T.ex. om den går in där den inte är välkommen?
All tips och info om att ha utekatt uppskattas.
Det beror ju helt på hur det ser ut där man bor och du verkar ha det ungefär som här. Katten hittar hem. Jag har egen ingång, området ligger i skogsbrynet, litet samhälle i Norrland. Katter är inget man vanligtvis klagar på, de hör som till. Men om jag bodde i en större ort, mer bilar, mindre grönt, hyreshus så vore det inte bra för vare sig katt eller mina grannar. Folk här plågar normalt inte katter heller. På natten får hon inte vara ute för mig. Om vintern är hon inte pigg på att gå ut alls. Låda finns inne.
Min är en av 4 i området. Alla vet att det är min. Ett fönster står öppet under fina dagar på sommaren. Hon gick in en gång hos grannen men de blev inte arga. Hon håller sig runt min huslänga, sitter ofta på fönsterbläcket eller trappen vid min dörr.
Om någon skulle börja klaga på henne måste jag acceptera det och kan inte ha kvar henne.
Sele kommer hon inte acceptera och att göra en innekatt av henne vore djurplågeri.
Hade ingen katt då jag bodde i kåk närmare centrum men samma by, det var för mycket gator runt.