• Smiko27

Hur blir en katt en utekatt?

Vi tänker köpa en katt som ny familjemedlem och vill att den ska få vistas utomhus också. Bor i lgh med härlig uteplats nära naturen. Men hur gör man? Hur vänjer eller tränar man katten till att vistas fritt ute och sedan komma hem igen?

Ni som bor i lgh och har utekatt, hur gjorde ni? Ska man t.ex. gå några varv runtom hemmet och kvarteret med koppel till en början? Eller ligger det i kattens natur att hitta hem... Hur länge är er katt borta när den är ute? Blir man orolig?

Vad händer om katten stör andra? T.ex. om den går in där den inte är välkommen?

All tips och info om att ha utekatt  uppskattas. 

• Svar på tråden Hur blir en katt en utekatt?
  • Tow2Mater
    Anonym (Gotland?) skrev 2023-06-30 16:58:20 följande:
    Men sluta...kaniner? Det skulle vara en stor och väldigt snabb katt det...Var bor du där det finns massa vildkaniner? 
    Okastrerade hanar kan kissa överallt men annars väljer en katt jord så de kan krafsa. Det innebär att planteringar och sandlådor är poppis tyvärr. 

Eftersom ts katt ska få gå ut ska den vara snöpt och chippad. 

Ja, kaniner. Inte harar, kaniner. Har själv sett katter ta dem.
  • Tow2Mater
    Anonym (Gotland?) skrev 2023-06-30 16:59:31 följande:
    Det är då inte vanligt och inte heller lagligt. VAR bor du? 
    Lagligt eller inte, om du inte vet var din katt är och den gått in hos någon som inte gillar den kan de gora vad de vill med den katten.
  • Anonym (Gotland?)
    Smiko27 skrev 2023-06-30 16:08:49 följande:

Vi tänker köpa en katt som ny familjemedlem och vill att den ska få vistas utomhus också. Bor i lgh med härlig uteplats nära naturen. Men hur gör man? Hur vänjer eller tränar man katten till att vistas fritt ute och sedan komma hem igen?

Ni som bor i lgh och har utekatt, hur gjorde ni? Ska man t.ex. gå några varv runtom hemmet och kvarteret med koppel till en början? Eller ligger det i kattens natur att hitta hem... Hur länge är er katt borta när den är ute? Blir man orolig?

Det beror ju helt på hur det ser ut där man bor och du verkar ha det ungefär som här. Katten hittar hem. Jag har egen ingång, området ligger i skogsbrynet, litet samhälle i Norrland. Katter är inget man vanligtvis klagar på, de hör som till. Men om jag bodde i en större ort, mer bilar, mindre grönt, hyreshus så vore det inte bra för vare sig katt eller mina grannar. Folk här plågar normalt inte katter heller. På natten får hon inte vara ute för mig. Om vintern är hon inte pigg på att gå ut alls. Låda finns inne. 

Min är en av 4 i området. Alla vet att det är min. Ett fönster står öppet under fina dagar på sommaren. Hon gick in en gång hos grannen men de blev inte arga. Hon håller sig runt min huslänga, sitter ofta på fönsterbläcket eller trappen vid min dörr.
    Om någon skulle börja klaga på henne måste jag acceptera det och kan inte ha kvar henne.
    Sele kommer hon inte acceptera och att göra en innekatt av henne vore djurplågeri. 

Hade ingen katt då jag bodde i kåk närmare centrum men samma by,  det var för mycket gator runt. 
  • Anonym (Gotland?)
    Tow2Mater skrev 2023-06-30 17:01:56 följande:
    Ja, kaniner. Inte harar, kaniner. Har själv sett katter ta dem.
    Sluta. Det är ytterst ovanligt. 
  • Anonym (Gotland?)
    Anonym (000) skrev 2023-06-30 16:45:03 följande:

Jag bor i ett villaområde med många katter. Nästan dagligen läser jag i lokala facebookgruppen om oroliga ägare där katter inte kommit hem igen. I värsta fall har  en katt blivit påkörd i trafiken, eller hamnat i något bråk med andra katter osv. Jag läser i samma områdesgrupp sura inlägg från icke kattägare som skriver att grannkatter bajsar i deras barns sandlåda osv. 

Jag har haft två raskatter när jag bodde i lägenhet. De fick enbart vara ute på balkongen som vi hade nätat in så de inte kunde hoppa ner. 

Det där är ju ett problem. Som tur är för mig så finns här inga sandlådor. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Gotland?) skrev 2023-06-30 17:13:20 följande:
    Sluta. Det är ytterst ovanligt. 
    Tyvärr är det inte ovanligt, speciellt dödar de kaninungar. Och fågelungar.
  • Dimpen
    Smiko27 skrev 2023-06-30 16:08:49 följande:

Herregud, skaffa katt och sedan låta den springa lös utomhus? Inte ta ansvar för djuret, inte visa respekt för grannar och andra som INTE vill ha kattpiss, kattbajs  och katthår på tomt och i trädgårdsmöbler. Såna som ni ska INTE ha katt och INTE göra omgivningens liv till ett helvete.
    Använd koppel och håll katten i familjen, vi andra är inte intresserade av er katt på vår tomt.
  • FruTe

Jag bor i ett radhusområde, finns en del katter här. Har aldrig störts av någon katt eller hört att någon annan i området störs av det heller. Inget i några Facebook-grupper eller liknande. 

Har aldrig upplevt några problem med utekatter eller hört något om det där jag bott tidigare heller. Blir så förvånad när jag läser sånt här om hur jobbigt och hemskt det är med utekatter..de märks ju inte ens.

• Dimpen
    FruTe skrev 2023-06-30 20:12:39 följande:

Jag bor i ett radhusområde, finns en del katter här. Har aldrig störts av någon katt eller hört att någon annan i området störs av det heller. Inget i några Facebook-grupper eller liknande. 

Har aldrig upplevt några problem med utekatter eller hört något om det där jag bott tidigare heller. Blir så förvånad när jag läser sånt här om hur jobbigt och hemskt det är med utekatter..de märks ju inte ens.

Tur för dig. Vi har både kattbajs på tomten och i rabatter. Dessutom är det katthår i sittdynorna på utemöblerna. Ibland ligger en katt där när vi vill nyttja VÅRA utemöbler.
    Ohygieniskt och oansvarigt så - jo, de märks verkligen. Vi vill i allafall inte ha andras husdjur på vår tomt men är det ok för dig att ha det så har vi inget att säga om det.
  • Grusibrallan1

Jag gillar egentligen katter, men just utekatter är jag inte lika förtjust i längre. Grannarnas katter bajsar i vårt grönsaksland och på vår gräsmatta. Inte så jätteroligt att råka trampa i en kattbajs när du spelar kubb, eller att få bajs på händerna när du rensar i landet. Sen kan vi aldrig ha någon dörr öppen för att katterna går in i vårt hus då och vi har allergi i familjen. Jag ser också alla inlägg i vår stads facebookgrupp där alla ständigt ombeds kolla i sina förråd och liknande för att någon katt är borta. Jag har inte sett dessa problem med katter tidigare, men nu är det alldeles för många katter i vårt område och det känns som om de begränsa mig när jag inte kan ha öppet, eller gå barfota i trädgården. 

Svar på tråden Hur blir en katt en utekatt?