Inlägg från: Dimpen |Visa alla inlägg
  • Dimpen

Hur blir en katt en utekatt?

Smiko27 skrev 2023-06-30 16:08:49 följande:
    Hur blir en katt en utekatt?

Vi tänker köpa en katt som ny familjemedlem och vill att den ska få vistas utomhus också. Bor i lgh med härlig uteplats nära naturen. Men hur gör man? Hur vänjer eller tränar man katten till att vistas fritt ute och sedan komma hem igen?

Ni som bor i lgh och har utekatt, hur gjorde ni? Ska man t.ex. gå några varv runtom hemmet och kvarteret med koppel till en början? Eller ligger det i kattens natur att hitta hem... Hur länge är er katt borta när den är ute? Blir man orolig?

Vad händer om katten stör andra? T.ex. om den går in där den inte är välkommen?

All tips och info om att ha utekatt  uppskattas. 

Herregud, skaffa katt och sedan låta den springa lös utomhus? Inte ta ansvar för djuret, inte visa respekt för grannar och andra som INTE vill ha kattpiss, kattbajs  och katthår på tomt och i trädgårdsmöbler. Såna som ni ska INTE ha katt och INTE göra omgivningens liv till ett helvete.
    Använd koppel och håll katten i familjen, vi andra är inte intresserade av er katt på vår tomt.
  • Dimpen
    FruTe skrev 2023-06-30 20:12:39 följande:

Jag bor i ett radhusområde, finns en del katter här. Har aldrig störts av någon katt eller hört att någon annan i området störs av det heller. Inget i några Facebook-grupper eller liknande. 

Har aldrig upplevt några problem med utekatter eller hört något om det där jag bott tidigare heller. Blir så förvånad när jag läser sånt här om hur jobbigt och hemskt det är med utekatter..de märks ju inte ens.

Tur för dig. Vi har både kattbajs på tomten och i rabatter. Dessutom är det katthår i sittdynorna på utemöblerna. Ibland ligger en katt där när vi vill nyttja VÅRA utemöbler.
    Ohygieniskt och oansvarigt så - jo, de märks verkligen. Vi vill i allafall inte ha andras husdjur på vår tomt men är det ok för dig att ha det så har vi inget att säga om det.
  • Dimpen
    Grusibrallan1 skrev 2023-06-30 22:01:36 följande:
    Det med utemöblerna drabbar oss också. Vi måste ta in alla dynor så snart vi lämnar altanen för annars kan inte alla i familjen sitta ute pga allergi. Bortser jag från allergin Så är det inte heller så roligt att ha kläderna fulla av päls bara för att jag suttit ute. Jag har själv haft en utekatt för flera år sen och då såg jag inte dessa problem, men nu när jag inte har katt längre så ser jag hur illa det egentligen är och skulle inte kunna tänka mig att skaffa en utekatt igen. 
    Tack för ett moget och klokt inlägg. All heder till dig. Tänk om alla respektlösa kattägare kunde resonera som du 🙂
Svar på tråden Hur blir en katt en utekatt?