Inlägg från: Grusibrallan1 |Visa alla inlägg
  • Grusibrallan1

Hur blir en katt en utekatt?

Jag gillar egentligen katter, men just utekatter är jag inte lika förtjust i längre. Grannarnas katter bajsar i vårt grönsaksland och på vår gräsmatta. Inte så jätteroligt att råka trampa i en kattbajs när du spelar kubb, eller att få bajs på händerna när du rensar i landet. Sen kan vi aldrig ha någon dörr öppen för att katterna går in i vårt hus då och vi har allergi i familjen. Jag ser också alla inlägg i vår stads facebookgrupp där alla ständigt ombeds kolla i sina förråd och liknande för att någon katt är borta. Jag har inte sett dessa problem med katter tidigare, men nu är det alldeles för många katter i vårt område och det känns som om de begränsa mig när jag inte kan ha öppet, eller gå barfota i trädgården. 

• Grusibrallan1
    Dimpen skrev 2023-06-30 20:20:42 följande:
    Tur för dig. Vi har både kattbajs på tomten och i rabatter. Dessutom är det katthår i sittdynorna på utemöblerna. Ibland ligger en katt där när vi vill nyttja VÅRA utemöbler.
    Ohygieniskt och oansvarigt så - jo, de märks verkligen. Vi vill i allafall inte ha andras husdjur på vår tomt men är det ok för dig att ha det så har vi inget att säga om det.
    Det med utemöblerna drabbar oss också. Vi måste ta in alla dynor så snart vi lämnar altanen för annars kan inte alla i familjen sitta ute pga allergi. Bortser jag från allergin Så är det inte heller så roligt att ha kläderna fulla av päls bara för att jag suttit ute. Jag har själv haft en utekatt för flera år sen och då såg jag inte dessa problem, men nu när jag inte har katt längre så ser jag hur illa det egentligen är och skulle inte kunna tänka mig att skaffa en utekatt igen. 
  • Grusibrallan1
    Limajo skrev 2023-07-02 19:10:47 följande:

Jag har bott som du i lägenhet med uteplats. Mina katter var ungefär två år när vi flyttade dit. Jag  såg till att själv vara ute de första gångerna när de gick ut. Jag gick också ut och tog in dem när jag ville att de skulle komma in. Det gick jättebra. De var oftast bara ute 1-2 timmar vid fint väder, kortare tid vid dåligt väder. Blev kompisar med alla barnen på gården. De gick sällan långt och kom oftast in när jag ropade på dem. 

De gick in till grannar ibland men jag var tydlig mot grannarna att de fick schasa ut dem eller spruta vatten eller vad än som krävdes för att få ut katterna. Det var dock ingen som tog illa upp, tvärtom kunde vissa grannar nästan bli besvikna när jag hämtade in katterna. 

Nu bor vi i hus så nu är de ute lite mera men fortfarande inne varje natt. 

Mina katter är lugna och sociala. Har man katt med annat temperament kanske det inte funkar lika bra, eller så drar de iväg längre så man blir orolig. Men det är bara att testa sig fram.

Jag tycker ju egentligen inte att man ska behöva schasa ut någon annans katt, utan den ska inte gå in där alls. Om npgon granne hade klagat på att katten gick in till dem, vad har ni gjort då? 
Svar på tråden Hur blir en katt en utekatt?