Smiko27 skrev 2023-06-30 16:08:49 följande:
Hur blir en katt en utekatt?
Vi tänker köpa en katt som ny familjemedlem och vill att den ska få vistas utomhus också. Bor i lgh med härlig uteplats nära naturen. Men hur gör man? Hur vänjer eller tränar man katten till att vistas fritt ute och sedan komma hem igen?
Ni som bor i lgh och har utekatt, hur gjorde ni? Ska man t.ex. gå några varv runtom hemmet och kvarteret med koppel till en början? Eller ligger det i kattens natur att hitta hem... Hur länge är er katt borta när den är ute? Blir man orolig?
Vad händer om katten stör andra? T.ex. om den går in där den inte är välkommen?
All tips och info om att ha utekatt uppskattas.
Jag har bott som du i lägenhet med uteplats. Mina katter var ungefär två år när vi flyttade dit. Jag såg till att själv vara ute de första gångerna när de gick ut. Jag gick också ut och tog in dem när jag ville att de skulle komma in. Det gick jättebra. De var oftast bara ute 1-2 timmar vid fint väder, kortare tid vid dåligt väder. Blev kompisar med alla barnen på gården. De gick sällan långt och kom oftast in när jag ropade på dem.
De gick in till grannar ibland men jag var tydlig mot grannarna att de fick schasa ut dem eller spruta vatten eller vad än som krävdes för att få ut katterna. Det var dock ingen som tog illa upp, tvärtom kunde vissa grannar nästan bli besvikna när jag hämtade in katterna.
Nu bor vi i hus så nu är de ute lite mera men fortfarande inne varje natt.
Mina katter är lugna och sociala. Har man katt med annat temperament kanske det inte funkar lika bra, eller så drar de iväg längre så man blir orolig. Men det är bara att testa sig fram.