Inlägg från: Jemp |Visa alla inlägg
  • Jemp

Hur blir en katt en utekatt?

FruTe skrev 2023-06-30 20:12:39 följande:

Jag bor i ett radhusområde, finns en del katter här. Har aldrig störts av någon katt eller hört att någon annan i området störs av det heller. Inget i några Facebook-grupper eller liknande. 

Har aldrig upplevt några problem med utekatter eller hört något om det där jag bott tidigare heller. Blir så förvånad när jag läser sånt här om hur jobbigt och hemskt det är med utekatter..de märks ju inte ens.

Här är det vanligt med klagomål. Och ännu vanligare med efterlysningar av försvunna katter, som inte sällan hittas överkörda eller skadade. Bor relativt lantligt i ett litet samhälle. 
    Liknande har det sett ut med klagomål på alla ställen jag bott. 

Jag har också (på olika platser/tillfällen i livet) varit med om att flytta in i ett hus där grannkatten rivit sönder tapeterna, fått mina odlingar förstörda av bajsande och krafsande katter, nedkissade stolsdynor, hämtat hem barn från dagmamma med kattbajs på hela byxorna (han satt i sandlådan när jag kom så upptäcktes då), fått en kanin dödad, min egen katt uppstressad av andras, osv... 

Jag har katt själv, med de bor inne och är bara ute i koppel. Skulle inte vilja utsätta de för riskerna.
Svar på tråden Hur blir en katt en utekatt?