• Illusion

Fler som har BF i slutet av maj eller i början av juni?

Några som vill följas åt och ventilera alltifrån förlossningstecken till graviditetskrämpor eller bara prata om hur olidligt jobbigt det är att vänta på sin bebis?

Jag har BF 30 maj. 

• Svar på tråden Fler som har BF i slutet av maj eller i början av juni?
  • ummiiii

Jag har BF 15 juni. 

Då har ju du BF på tisdag nästa vecka TS, spännande. Hur känner du dig? Mycket förvärkar eller är det lugnt? Är det ditt första barn? 

Jag känner mig väldigt otålig och ändå räknar jag med att gå över tiden. 

• ummiiii

Och med "gå över tiden" menar jag passera BF, menar inte överburenhet. Man stället ju ändå in sig på datument fast man vet att man inte borde Skrikandes

• Illusion
    ummiiii skrev 2023-05-27 11:05:53 följande:

Jag har BF 15 juni. 

Då har ju du BF på tisdag nästa vecka TS, spännande. Hur känner du dig? Mycket förvärkar eller är det lugnt? Är det ditt första barn? 

Jag känner mig väldigt otålig och ändå räknar jag med att gå över tiden. 

Inte första barnet, utan andra. Men det var många år sedan andra barnet kom.

Inatt tycker jag att jag hade sammandragningar, men så fort jag skulle klocka så försvann dem. Då hade jag ändå väntat i 3 timmar.

Har du några förkänningar? Och är det första barnet?
  • ummiiii

Ja, det är frustrerande med förvärkar på natten. Man blir så uppspelt och tror att det är igång så man får ju svårt att somna. 

Detta är mitt femte som jag bär på nu, och det var några år sedan sist för mig med. 

Jag har passerat BF med alla innan och med minst 6 dagar och max 13 dagar. Så jag räknar med det nu också. 

Mår du bra för övrigt?

Hade du en bra förlossningsupplevelse sist? 

• ummiiii

Jag känner inte så värst mycket. Bara lite smärtfria sammandragningar då och då under dagarna. Inga direkta krämpor för övrigt förutom otymplighet och känslan av att vara ivägen med magen hela tiden. Glad

• Rewner

Jag har BF 13 juni med första barnet. Stor ovisshet i vad man står inför nu så jag bollar gärna med andra i sammasituation. Både mamma och syster har gått över 10 dagar i sina graviditeter så blir spännande att se hur det blir för mig.

Jag har haft en del förvärkar. Till en början var det vid ansträngning, men sedan 1,5 vecka tillbaka har de även kommit vissa nätter utan att jag gjort något särskilt på dagarna. Vet inte om det tyder på att något kan vara på gång eller om det lika gärna kan vara 3-4 veckor kvar. Bara att otåligt fortsätta att vänta antar jag.

Vad har varit era första tecken på att förlossningen varit på g vid tidigare graviditeter?

• ummiiii

Vad spännande med första barnet. Hoppas du haft en bra graviditet. 

Jag och min syrra har haft ganska olika förlossningar och passerat BF med olika tidsintervall. Så inte säkert att du går över. 

För vissa sätter ju förlossningen igång "pang bom" med värkar eller med vattenavgång och sen värkar direkt utan att ha känt något innan. 

Jag tillhör dock den skaran för vilka det sakta accelererar med förvärkar över några veckor, speciellt nattetid sista veckan. Känner ingen tydlig "nu är det igång" förrän jag är typ i aktivt förlossningsarbete och är öppen 3-4 cm, innan det kan värkar komma och gå i flera dagar. Blir så besviken varje gång det stannar och tjuter alltid några dagar innan förlossningen för att jag blir så besviken när det inte kommer igång när jag trott att det varit på gång. 

Jag tror det är väldigt individuellt vad som är tecken på att det är på gång. Det kan även variera mellan olika graviditeter för en och samma person. Det enda mina har haft gemensamt är väl att när förvärkarna börjar bli starkare och det är något dygn kvar så har jag haft mer genomskinliga flytningar, likt vid ägglossning, dock ej slemproppen. Den har kommit inne på förlossningen när jag är öppen 6-7 cm. Men hur sånt går till är så olika. För vissa går slemproppen ett par dagar innan osv. 

Hoppas att du får en bra förlossningsupplevelse och en frisk och gosig bebis.  

• Illusion
    ummiiii skrev 2023-05-27 15:00:45 följande:

Ja, det är frustrerande med förvärkar på natten. Man blir så uppspelt och tror att det är igång så man får ju svårt att somna. 

Detta är mitt femte som jag bär på nu, och det var några år sedan sist för mig med. 

Jag har passerat BF med alla innan och med minst 6 dagar och max 13 dagar. Så jag räknar med det nu också. 

Mår du bra för övrigt?

Hade du en bra förlossningsupplevelse sist? 

Jag hade en bra förlossning. Det var en hel del "hemarbete" med värkar och jag fick åka hem med smärtstillande tills jag hade öppnat mig fyra centimeter.
    Sedan när jag var öppen så gick det ganska fort. Jag hade lustgast och när jag väl ville ha EDA så var det för sent. Ganska klassiskt! Fick några ytligare bristningar. 
    Sammantaget gick allt bra, varken lätt eller tung förlossning. 

Det känns väldigt tufft att gå 13 dagar plus. Jag vet inte om jag pallar det... 
    Förra föddes 40+6, men det var i alla fall två dagars värkarbete. 
  • Illusion
    Rewner skrev 2023-05-28 16:16:13 följande:

Jag har BF 13 juni med första barnet. Stor ovisshet i vad man står inför nu så jag bollar gärna med andra i sammasituation. Både mamma och syster har gått över 10 dagar i sina graviditeter så blir spännande att se hur det blir för mig.

Jag har haft en del förvärkar. Till en början var det vid ansträngning, men sedan 1,5 vecka tillbaka har de även kommit vissa nätter utan att jag gjort något särskilt på dagarna. Vet inte om det tyder på att något kan vara på gång eller om det lika gärna kan vara 3-4 veckor kvar. Bara att otåligt fortsätta att vänta antar jag.

Vad har varit era första tecken på att förlossningen varit på g vid tidigare graviditeter?

Tecken för mig har varit just förvärkar. Jag hade dock aldrig förvärkar på det sättet jag har idag, utan det drog igång bara och fortsatte.
    För mig gick varken vatten eller slempropp. De fick, trots att jag var öppen 7-8 cm, göra en hinnsvepning med någon slags "tång". Jag var väldig hög på lustgas just då, så det var nog inte en tång. Hehe. Jag födde 40+6 med första barnet. 
  • mammatillfyra88

Inte vart inloggade här på 100 år känner jag 😅 

jag har bf den 12/6
    väntar barn nr 9 ❤️

-07 -10 -12 -14 -15 -18 -20 -21 bf jun -23 ??
Svar på tråden Fler som har BF i slutet av maj eller i början av juni?