• Illusion

Fler som har BF i slutet av maj eller i början av juni?

Några som vill följas åt och ventilera alltifrån förlossningstecken till graviditetskrämpor eller bara prata om hur olidligt jobbigt det är att vänta på sin bebis?

Jag har BF 30 maj. 

• Svar på tråden Fler som har BF i slutet av maj eller i början av juni?
  • Illusion
    mammatillfyra88 skrev 2023-05-30 10:00:37 följande:
    Helt underbart <3 

ja dom allra flesta har vart lätt, första tog 16 timmar från vattnet gick, dock fick jag krysta i 3 timmar, nr 3 tog 12 min så var bara tur att jag va inne för kontroll haha, moderkakan släppte inte den gången heller så fick sövas så dom kunde ta ut den, nr 5 kom prematurt i vecka 35 nr 6 och 7 kom också för tidigt, båda i vecka 34. 
    nr 8 kom i vecka 35 så hade nog någon förväntning om att denna lilla skulle komma tidigt med men icke :D 
    gjorde en konisering i juni förra året pga höggradiga cellförändringar så dom tror att det är därför tappen håller ihop för att det är ärrvävnad där :)
    Nu läste jag att du har fött så pass tidigt. Jag antar att det har gått bra ändå?
  • Rewner
    ummiiii skrev 2023-05-30 00:34:10 följande:
    Ja, det lät som en bra förlossning. Hoppas det går smidigt nu med. 

Jag fattar inte hur min mage ska ha plats att växa mer i minst två veckor till. Känner mig som en boll. 

Jag hoppas du får din bebis snart illusion. Det är verkligen tufft att vänta när man är höggravid. 

Jag har gjort allt här hemma som finns att göra, till och med rensat vattenlås trots att det är jätteäckligt, bara för att hålla mig sysselsatt.

Blir väl att laga ett stort gäng matlådor snart då så man kan äta utan ansträngning när bebis vill titta ut.
    Åh, så skönt att få gjort bort en massa grejer hemma. Då har du gått på föräldraledighet nu?

Jag jobbar ännu, men denna vecka så har jag gått ner till halvtid. Kan sluta sen när jag vill så behövde inte bestämma något i förväg. Jag har haft en del problem med min kropp (foglossning etc) under våren och eftersom jag har ett icke-fysiskt arbete så mår jag bättre av att vara där än att vara hemma och inte kunna göra och greja med allt som jag skulle vilja där. I förrgår virkade jag iaf klart babyfilten så nu är allt sådant färdigt för ankomsten.
  • Rewner
    Illusion skrev 2023-05-30 14:09:36 följande:
    Ja, och vi väntar ju på det finaste man kan skapa här i livet - ett liv! Inte konstigt att man blir otålig och således frustrerad.

Pratade med min bästa vän häromdagen och vi reflekterade över kring hur jag i början av graviditeten inte ville prata om förlossningen - till och med inte ens nämna det - till att det nu är det enda jag vill prata om. Jag betar av förlossningsvideo efter förlossningsvideo på youtube, varje kväll. Måste ju vara något biologiskt.
    Ja, jag tänker typ på förlossningen hela tiden. Läser allt jag kommer åt och har tittat på Barnmorskorna på svt play och den norska serien som finns på discovery. Inte kommit till youtube ännu dock. Det är säkert ett sätt att bearbeta det man står inför.

Imorgon ska jag få träffa kompisens nyfödda för första gången. Kan man hoppas att livmodern tar lite intryck och sätter igång med vräkningen?! 

Jag vill verkligen inte gå över och behöva bli igångsatt. Jobbigt också om man behöver ta ställning till det. I min region är det ju från 40+6 som man får välja. Har läst mig till att man på vissa håll kan få kontrollera moderkakans funktion först och ta ställning till det efter det, men vet inte hur det ser ut med det här. Jag ska till barnmorska idag så tänkte fråga lite om det då.
  • Rewner
    mammatillfyra88 skrev 2023-05-30 10:00:37 följande:
    Helt underbart <3 

ja dom allra flesta har vart lätt, första tog 16 timmar från vattnet gick, dock fick jag krysta i 3 timmar, nr 3 tog 12 min så var bara tur att jag va inne för kontroll haha, moderkakan släppte inte den gången heller så fick sövas så dom kunde ta ut den, nr 5 kom prematurt i vecka 35 nr 6 och 7 kom också för tidigt, båda i vecka 34. 
    nr 8 kom i vecka 35 så hade nog någon förväntning om att denna lilla skulle komma tidigt med men icke :D 
    gjorde en konisering i juni förra året pga höggradiga cellförändringar så dom tror att det är därför tappen håller ihop för att det är ärrvävnad där :)
    Du har ju verkligen rutin på det,  men man slås av att den där ovissheten kring hur det blir i just denna graviditet har man ändå kvar. Skönt ändå att denna fått stanna inne lite längre!
  • Illusion
    Rewner skrev 2023-05-30 15:06:31 följande:
    Ja, jag tänker typ på förlossningen hela tiden. Läser allt jag kommer åt och har tittat på Barnmorskorna på svt play och den norska serien som finns på discovery. Inte kommit till youtube ännu dock. Det är säkert ett sätt att bearbeta det man står inför.

Imorgon ska jag få träffa kompisens nyfödda för första gången. Kan man hoppas att livmodern tar lite intryck och sätter igång med vräkningen?! 

Jag vill verkligen inte gå över och behöva bli igångsatt. Jobbigt också om man behöver ta ställning till det. I min region är det ju från 40+6 som man får välja. Har läst mig till att man på vissa håll kan få kontrollera moderkakans funktion först och ta ställning till det efter det, men vet inte hur det ser ut med det här. Jag ska till barnmorska idag så tänkte fråga lite om det då.
    Det där med barnmorskorna på svt har jag missat. Det blir att kolla in ikväll. 

Jag känner mig lite kluven i det här med att bli igångsätt eller inte. Har läst en hel del forskning kring det och det är ju inte helt oproblematiskt. Den naturliga igångsättningen känns ju såklart bäst förutsatt om bebisen mår bra. 

Om jag har förstått det rätt kan jag bli erbjuden igångsättning 41+5 som omföderska. Tillhör Sthlm.
  • Illusion

Nu har jag varit hos barnmorskan och gjort hinnsvepning. Nu hoppas vi att något händer. Det positiva är ju att livmodertappen är mogen och öppen för ett finger. 
    Är på BF+1.
    Har lite sammandragningar och väldigt lätt molvärk. 

• Rewner
    Illusion skrev 2023-05-31 16:15:29 följande:

Nu har jag varit hos barnmorskan och gjort hinnsvepning. Nu hoppas vi att något händer. Det positiva är ju att livmodertappen är mogen och öppen för ett finger. 
    Är på BF+1.
    Har lite sammandragningar och väldigt lätt molvärk. 

Hur upplevde du hinnsvepningen? Kännt av något mer efter det? Har du gjort det förr? Härligt med gott tecken att livmodertappen var mogen.

Jag träffade barnmorskan igår och hörde mig för om rutinerna efter att man passerat bf. Jag är också tveksam till att bli igångsatt och samtidigt vill jag inte gå över för länge heller med tanke på de riskerna så det är ju dubbelt. Rutinen här är iaf att man bokas in på förlossningen för bedömning i ca vecka 41+1 och då får man lite mer att gå på i beslutet. Sen har man fortsatt kontroller varannan dag ungefär. Det tyckte jag kändes tryggt och bra iaf. Med lite tur så kommer vi aldrig dit. Hon trodde iaf att den molvärk jag känt av borde ha påverkat livmodertappen och att vi nästa tillfälle, på bf, kan kontrollera det och göra hinnsvepning om jag vill.
  • Illusion
    Rewner skrev 2023-05-31 20:58:39 följande:
    Hur upplevde du hinnsvepningen? Kännt av något mer efter det? Har du gjort det förr? Härligt med gott tecken att livmodertappen var mogen.

Jag träffade barnmorskan igår och hörde mig för om rutinerna efter att man passerat bf. Jag är också tveksam till att bli igångsatt och samtidigt vill jag inte gå över för länge heller med tanke på de riskerna så det är ju dubbelt. Rutinen här är iaf att man bokas in på förlossningen för bedömning i ca vecka 41+1 och då får man lite mer att gå på i beslutet. Sen har man fortsatt kontroller varannan dag ungefär. Det tyckte jag kändes tryggt och bra iaf. Med lite tur så kommer vi aldrig dit. Hon trodde iaf att den molvärk jag känt av borde ha påverkat livmodertappen och att vi nästa tillfälle, på bf, kan kontrollera det och göra hinnsvepning om jag vill.
    Hinnsvepningen kändes knappt. Det var mer som; - "Är du klar, var den mogen?". Lite molvärk och en hel del sammandragningar efteråt. Maken kan även känna hur magen spänns, hård som en basketboll. Jag har inte gjort hinnsvepning förut. Ingen blödning än så länge. Men jag håller tråden uppdaterad vid förändring, kan ju vara av intresse för flera.

Nästa vecka ska jag göra ett ultraljud och då tas beslut kring igångsättning, dvs. om jag vill eller inte. Allt beror ju på hur öppen jag är, var jag är i förlossningsprocessen tänker jag. Står det helt still, dvs att jag fortfarande bara är öppen 1,5 cm, så kommer jag vilja att de sätter igång mig. 

Det låter ju väldigt bra med kontroller varje dag. Det påverkar ju beslutet helt klart.
  • Illusion

Natten har varit lugn och jag har kunnat sova någorlunda. Nu har jag sammandragningar, magen spänns som en hård boll, men ingen molvärk direkt. Hoppas att det här är en del av processen i att snart föda. 

• mammatillfyra88
    Illusion skrev 2023-05-30 14:11:50 följande:
    Nämen snälla, ge mig din kropp. Skrattande

Tack, det hoppas vi också. {#emotions_dlg.flower}

Hur mår du i din graviditet?
    Illusion skrev 2023-05-30 14:14:21 följande:
    Nu läste jag att du har fött så pass tidigt. Jag antar att det har gått bra ändå?

Jag mår bra förutom att det är tungt nu på slutet såklart! 

jo men det har gått bra, båda dom som föddes i vecka 34 fick ligga nästan 2 veckor på neo, den ena hade en lättare andningsstörning men den andra fick en allvarligare form så han fick ligga i respirator första dygnet, han är en glad 3åring idag ❤️

hur har din graviditet varit? 

Svar på tråden Fler som har BF i slutet av maj eller i början av juni?