• Illusion

Fler som har BF i slutet av maj eller i början av juni?

Några som vill följas åt och ventilera alltifrån förlossningstecken till graviditetskrämpor eller bara prata om hur olidligt jobbigt det är att vänta på sin bebis?

Jag har BF 30 maj. 

• Svar på tråden Fler som har BF i slutet av maj eller i början av juni?
  • mammatillfyra88
    Rewner skrev 2023-05-30 15:13:42 följande:
    Du har ju verkligen rutin på det,  men man slås av att den där ovissheten kring hur det blir i just denna graviditet har man ändå kvar. Skönt ändå att denna fått stanna inne lite längre!

å ändå är varje graviditet och förlossning unik, precis som barnen vi skapat <3 

ja jag är jätteglad att hon stannat såpass länge! 

hur mår du? 

• mammatillfyra88
    Illusion skrev 2023-06-01 06:43:16 följande:

Natten har varit lugn och jag har kunnat sova någorlunda. Nu har jag sammandragningar, magen spänns som en hård boll, men ingen molvärk direkt. Hoppas att det här är en del av processen i att snart föda. 

Hoppas det kommer igång ordentligt <3
  • ummiiii
    Rewner skrev 2023-05-30 14:38:34 följande:
    Åh, så skönt att få gjort bort en massa grejer hemma. Då har du gått på föräldraledighet nu?

Jag jobbar ännu, men denna vecka så har jag gått ner till halvtid. Kan sluta sen när jag vill så behövde inte bestämma något i förväg. Jag har haft en del problem med min kropp (foglossning etc) under våren och eftersom jag har ett icke-fysiskt arbete så mår jag bättre av att vara där än att vara hemma och inte kunna göra och greja med allt som jag skulle vilja där. I förrgår virkade jag iaf klart babyfilten så nu är allt sådant färdigt för ankomsten.
    Nej jag jobbar fortfarande heltid. Ska gå hem på BF tänkte jag. Räknar kallt med att passera BF med god marginal. 

Jag tror jag skulle bli smått tokig om jag var ledig innan BF. Provar det en gång och när BF väl kom då blev det mycket större än vad det varit annars. 

Jag kan också gå på dagen från mitt jobb om det skulle behövas så då kände jag att det var bäst så för min del. 

Vad kul med en hemvirkad babyfilt. <3

När var det du hade BF Rewner?
  • ummiiii
    Illusion skrev 2023-06-01 00:10:30 följande:
    Hinnsvepningen kändes knappt. Det var mer som; - "Är du klar, var den mogen?". Lite molvärk och en hel del sammandragningar efteråt. Maken kan även känna hur magen spänns, hård som en basketboll. Jag har inte gjort hinnsvepning förut. Ingen blödning än så länge. Men jag håller tråden uppdaterad vid förändring, kan ju vara av intresse för flera.

Nästa vecka ska jag göra ett ultraljud och då tas beslut kring igångsättning, dvs. om jag vill eller inte. Allt beror ju på hur öppen jag är, var jag är i förlossningsprocessen tänker jag. Står det helt still, dvs att jag fortfarande bara är öppen 1,5 cm, så kommer jag vilja att de sätter igång mig. 

Det låter ju väldigt bra med kontroller varje dag. Det påverkar ju beslutet helt klart.
    Vad bra att det inte gjorde ont. Jag har aldrig gjort hinnsvepning men skulle vilja prova det. Men jag kan tyvärr inte kan tänka mig bli undersökt vaginalt av den BM som följt mig under graviditeten. Vet inte ens om jag skulle vilja ha samma BM på förlossningen två gånger, Skäms. Vill liksom inte ha en relation till eller känna någon som petar mig där nere. Jag är lite knäpp så. Får lätt ångest av sånt/känns olustigt, förutom maken då. 

Hoppas du inte behöver vänta så länge till illusion

Visst är du BF +2 idag. Hoppas det kommer igång för dig snart.
  • ummiiii
    mammatillfyra88 skrev 2023-06-01 11:00:58 följande:
    Illusion skrev 2023-05-30 14:14:21 följande:
    Nu läste jag att du har fött så pass tidigt. Jag antar att det har gått bra ändå?

Jag mår bra förutom att det är tungt nu på slutet såklart! 

jo men det har gått bra, båda dom som föddes i vecka 34 fick ligga nästan 2 veckor på neo, den ena hade en lättare andningsstörning men den andra fick en allvarligare form så han fick ligga i respirator första dygnet, han är en glad 3åring idag ❤️

hur har din graviditet varit? 

Att få barn tidigare är ju en annan slags prövning. Skönt att denne bebbe stannat tillräckligt länge.
  • Illusion
    mammatillfyra88 skrev 2023-06-01 11:00:58 följande:
    Illusion skrev 2023-05-30 14:14:21 följande:
    Nu läste jag att du har fött så pass tidigt. Jag antar att det har gått bra ändå?

Jag mår bra förutom att det är tungt nu på slutet såklart! 

jo men det har gått bra, båda dom som föddes i vecka 34 fick ligga nästan 2 veckor på neo, den ena hade en lättare andningsstörning men den andra fick en allvarligare form så han fick ligga i respirator första dygnet, han är en glad 3åring idag ❤️

hur har din graviditet varit? 

Graviditeten i säg har varit bra. Däremot har jag varit sjuk flera ggr efter varandra där kroppen har prioriterat fostret (tack och lov), men det har bidragit till att jag aldrig blivit frisk. Så jag har faktiskt varit sjukskriven i några månader. 
  • Illusion
    ummiiii skrev 2023-06-01 12:13:37 följande:
    Vad bra att det inte gjorde ont. Jag har aldrig gjort hinnsvepning men skulle vilja prova det. Men jag kan tyvärr inte kan tänka mig bli undersökt vaginalt av den BM som följt mig under graviditeten. Vet inte ens om jag skulle vilja ha samma BM på förlossningen två gånger, Skäms. Vill liksom inte ha en relation till eller känna någon som petar mig där nere. Jag är lite knäpp så. Får lätt ångest av sånt/känns olustigt, förutom maken då. 

Hoppas du inte behöver vänta så länge till illusion. 

Visst är du BF +2 idag. Hoppas det kommer igång för dig snart.
    Jag kan förstå vad du menar även om jag inte delar samma känsla. Det borde ju vara möjligt att få hinnsvepning av en annan barnmorska om du önskar det. 

Nej, ingen bebis här inte. Så BF+3 så här nattetid. I vanliga fall brukar jag somna runt 21, men senaste tiden är jag vaken väldigt sent. Läst att det ska vara ett förlossningssymtom, men man kan ju snart läsa in vad som helst.
  • ummiiii
    Illusion skrev 2023-06-02 00:31:09 följande:
    Jag kan förstå vad du menar även om jag inte delar samma känsla. Det borde ju vara möjligt att få hinnsvepning av en annan barnmorska om du önskar det. 

Nej, ingen bebis här inte. Så BF+3 så här nattetid. I vanliga fall brukar jag somna runt 21, men senaste tiden är jag vaken väldigt sent. Läst att det ska vara ett förlossningssymtom, men man kan ju snart läsa in vad som helst.
    Ja, jag har funderat på att fråga om någon annan kan göra det. Men vill inte såra henne, löjlig som man är. Obestämd

Ja, paradoxalt om det är så. Känns ju som att man skulle behöva mer sömn sista tiden. 

Blir så himla rastlös så här på slutet. Bara städar och letar efter bra förlossningsberättelser, naturliga igångsättningsmetoder som jag ändå aldrig börjar tro på. Inget är som väntans tider. Vi är i alla fall inte ensamma.
  • Illusion
    ummiiii skrev 2023-06-02 20:23:20 följande:
    Ja, jag har funderat på att fråga om någon annan kan göra det. Men vill inte såra henne, löjlig som man är. Obestämd

Ja, paradoxalt om det är så. Känns ju som att man skulle behöva mer sömn sista tiden. 

Blir så himla rastlös så här på slutet. Bara städar och letar efter bra förlossningsberättelser, naturliga igångsättningsmetoder som jag ändå aldrig börjar tro på. Inget är som väntans tider. Vi är i alla fall inte ensamma.
    Annars tycker jag att du förklarade det fint här, att det handlar snarare om relationen till BM, att den blir personlig och nära. 

Rastlös är bara förnamnet. Men nu har jag ändrat min mentala inställning. Jag tänker att jag senast blir igångsatt om 10 dagar. Annars går jag in i vecka 43 om jag inte tänker helt fel. Tio dagar klarar jag av att vänta så länge jag får kvitto på att hon mår bra.
  • Illusion

Man får ju inte vara äckelmagad vad gäller att läsa om förlossningssymtom. Men till saken, just nu tycker jag mig ha sett en slemmig brun flytning. Väldigt sparsam dock. Jag vill ju såklart hoppas på att detta betyder att förlossningen ligger runt hörnet.

Angående hinnsvepningen så verkar den inte ha fungerat för mig. Vi har även testat dadlar och färdknäppen.  

Annars har jag och maken sett alla avsnitt på barnmorskorna. Så vackert! {#emotions_dlg.flower} Vi delar även instagramklipp på nyfödda bebisar dagligen till varandra. Längtan är stark, skör och kraftig - minst sagt.

Svar på tråden Fler som har BF i slutet av maj eller i början av juni?