Inlägg från: Illusion |Visa alla inlägg
  • Illusion

Fler som har BF i slutet av maj eller i början av juni?

Några som vill följas åt och ventilera alltifrån förlossningstecken till graviditetskrämpor eller bara prata om hur olidligt jobbigt det är att vänta på sin bebis?

Jag har BF 30 maj. 

• Svar på tråden Fler som har BF i slutet av maj eller i början av juni?
  • Illusion
    ummiiii skrev 2023-05-27 11:05:53 följande:

Jag har BF 15 juni. 

Då har ju du BF på tisdag nästa vecka TS, spännande. Hur känner du dig? Mycket förvärkar eller är det lugnt? Är det ditt första barn? 

Jag känner mig väldigt otålig och ändå räknar jag med att gå över tiden. 

Inte första barnet, utan andra. Men det var många år sedan andra barnet kom.

Inatt tycker jag att jag hade sammandragningar, men så fort jag skulle klocka så försvann dem. Då hade jag ändå väntat i 3 timmar.

Har du några förkänningar? Och är det första barnet?
  • Illusion
    ummiiii skrev 2023-05-27 15:00:45 följande:

Ja, det är frustrerande med förvärkar på natten. Man blir så uppspelt och tror att det är igång så man får ju svårt att somna. 

Detta är mitt femte som jag bär på nu, och det var några år sedan sist för mig med. 

Jag har passerat BF med alla innan och med minst 6 dagar och max 13 dagar. Så jag räknar med det nu också. 

Mår du bra för övrigt?

Hade du en bra förlossningsupplevelse sist? 

Jag hade en bra förlossning. Det var en hel del "hemarbete" med värkar och jag fick åka hem med smärtstillande tills jag hade öppnat mig fyra centimeter.
    Sedan när jag var öppen så gick det ganska fort. Jag hade lustgast och när jag väl ville ha EDA så var det för sent. Ganska klassiskt! Fick några ytligare bristningar. 
    Sammantaget gick allt bra, varken lätt eller tung förlossning. 

Det känns väldigt tufft att gå 13 dagar plus. Jag vet inte om jag pallar det... 
    Förra föddes 40+6, men det var i alla fall två dagars värkarbete. 
  • Illusion
    Rewner skrev 2023-05-28 16:16:13 följande:

Jag har BF 13 juni med första barnet. Stor ovisshet i vad man står inför nu så jag bollar gärna med andra i sammasituation. Både mamma och syster har gått över 10 dagar i sina graviditeter så blir spännande att se hur det blir för mig.

Jag har haft en del förvärkar. Till en början var det vid ansträngning, men sedan 1,5 vecka tillbaka har de även kommit vissa nätter utan att jag gjort något särskilt på dagarna. Vet inte om det tyder på att något kan vara på gång eller om det lika gärna kan vara 3-4 veckor kvar. Bara att otåligt fortsätta att vänta antar jag.

Vad har varit era första tecken på att förlossningen varit på g vid tidigare graviditeter?

Tecken för mig har varit just förvärkar. Jag hade dock aldrig förvärkar på det sättet jag har idag, utan det drog igång bara och fortsatte.
    För mig gick varken vatten eller slempropp. De fick, trots att jag var öppen 7-8 cm, göra en hinnsvepning med någon slags "tång". Jag var väldig hög på lustgas just då, så det var nog inte en tång. Hehe. Jag födde 40+6 med första barnet. 
  • Illusion
    mammatillfyra88 skrev 2023-05-29 15:05:25 följande:

Inte vart inloggade här på 100 år känner jag 😅 

jag har bf den 12/6
    väntar barn nr 9 ❤️

Wow, 9 barn! Vilken kropp du har! <3 Och hur orkar du vara gravid så många gånger? Skulle nog inte ställt sista frågan om det inte vore för att jag går in i vecka 41 snart. Hehe. 
  • Illusion

Här händer det inte mycket och imorgon är det BF. Vad hände? Jag skulle ju föda i vecka 38?! Skrattande

Fruktansvärt tradigt, tålamodsprövande och enerverande. Jag försöker hålla mig sysselsatt, men jag orkar inte heller pga magen. Bara det här att sätta på sig stödstrumpor är ett helsike, och det hjälper inte heller när maken snällt försöker hjälpa till. Cool

Känslorna går verkligen upp och ned. Jag kan till och med nästan bli "arg" över situationen. Det liksom räcker nu. Sömnen är ju inte heller så rolig, vilket bidrar till att dagarna blir ännu längre...

Allt det här vet jag att jag kommer att glömma (eller kanske förtränga) när bebisen kommer. Då kommer det att kännas som väntan inte var sååå lång. Men, jag vill komma till den känslan - NU! Tungan ute

• Illusion
    ummiiii skrev 2023-05-30 00:34:10 följande:
    Ja, det lät som en bra förlossning. Hoppas det går smidigt nu med. 

Jag fattar inte hur min mage ska ha plats att växa mer i minst två veckor till. Känner mig som en boll. 

Jag hoppas du får din bebis snart illusion. Det är verkligen tufft att vänta när man är höggravid. 

Jag har gjort allt här hemma som finns att göra, till och med rensat vattenlås trots att det är jätteäckligt, bara för att hålla mig sysselsatt.

Blir väl att laga ett stort gäng matlådor snart då så man kan äta utan ansträngning när bebis vill titta ut.
    Samma här. Jag har sorterat hela hemmet, vilket är en hel del då vi bor i ett stort hus. Sen på det en hel del trädgårdsarbete, men där har kroppen sagt ifrån. Men det är skönt att få dessa saker gjort som jag annars inte har hunnit pga jobb. Det har även blivit en hel del ambitiösa middagar. Jag som inte annars lagar mat utan maken står för den delen. 

Nu tror jag att jag har blivit lite småsjuk. Är sträv i halsen och har ont i benen. Känns ju minst sagt olägligt. Så kommande dagar blir att stationera sig i soffan. 
  • Illusion
    Rewner skrev 2023-05-29 21:43:15 följande:

Intressant att läsa era erfarenheter. Har ju förstått att det kan skilja mycket även mellan ens egna graviditeter, men man greppar väl helt enkelt efter halmstrån för att försöka minska ovissheten. 

Jag kan skriva under på hela ditt senaste inlägg, Illusion, och då har jag ju ändå två veckor kvar till bf imorgon. Tycker att det är frustrerande med den störda sömnen och förvärkarna. Om det visar sig vara flera veckor kvar tills det sätter igång på riktigt så hade man väl kunnat få sova nu iaf.

Ja, och vi väntar ju på det finaste man kan skapa här i livet - ett liv! Inte konstigt att man blir otålig och således frustrerad.

Pratade med min bästa vän häromdagen och vi reflekterade över kring hur jag i början av graviditeten inte ville prata om förlossningen - till och med inte ens nämna det - till att det nu är det enda jag vill prata om. Jag betar av förlossningsvideo efter förlossningsvideo på youtube, varje kväll. Måste ju vara något biologiskt.
  • Illusion
    mammatillfyra88 skrev 2023-05-30 09:56:17 följande:
    Haha ja den har jobbat på bra kroppen! Jag började relativt tidigt, var 19 när första kom, precis fyllt 35 nu när nr 9 kommer 😊 jag har bara ?gått över? en gång å då startade det på bf å hon kom 14 timmar senare

hoppas du får din bebbe i famnen snart <3
    Nämen snälla, ge mig din kropp. Skrattande

Tack, det hoppas vi också. {#emotions_dlg.flower}

Hur mår du i din graviditet?
  • Illusion
    mammatillfyra88 skrev 2023-05-30 10:00:37 följande:
    Helt underbart <3 

ja dom allra flesta har vart lätt, första tog 16 timmar från vattnet gick, dock fick jag krysta i 3 timmar, nr 3 tog 12 min så var bara tur att jag va inne för kontroll haha, moderkakan släppte inte den gången heller så fick sövas så dom kunde ta ut den, nr 5 kom prematurt i vecka 35 nr 6 och 7 kom också för tidigt, båda i vecka 34. 
    nr 8 kom i vecka 35 så hade nog någon förväntning om att denna lilla skulle komma tidigt med men icke :D 
    gjorde en konisering i juni förra året pga höggradiga cellförändringar så dom tror att det är därför tappen håller ihop för att det är ärrvävnad där :)
    Nu läste jag att du har fött så pass tidigt. Jag antar att det har gått bra ändå?
  • Illusion
    Rewner skrev 2023-05-30 15:06:31 följande:
    Ja, jag tänker typ på förlossningen hela tiden. Läser allt jag kommer åt och har tittat på Barnmorskorna på svt play och den norska serien som finns på discovery. Inte kommit till youtube ännu dock. Det är säkert ett sätt att bearbeta det man står inför.

Imorgon ska jag få träffa kompisens nyfödda för första gången. Kan man hoppas att livmodern tar lite intryck och sätter igång med vräkningen?! 

Jag vill verkligen inte gå över och behöva bli igångsatt. Jobbigt också om man behöver ta ställning till det. I min region är det ju från 40+6 som man får välja. Har läst mig till att man på vissa håll kan få kontrollera moderkakans funktion först och ta ställning till det efter det, men vet inte hur det ser ut med det här. Jag ska till barnmorska idag så tänkte fråga lite om det då.
    Det där med barnmorskorna på svt har jag missat. Det blir att kolla in ikväll. 

Jag känner mig lite kluven i det här med att bli igångsätt eller inte. Har läst en hel del forskning kring det och det är ju inte helt oproblematiskt. Den naturliga igångsättningen känns ju såklart bäst förutsatt om bebisen mår bra. 

Om jag har förstått det rätt kan jag bli erbjuden igångsättning 41+5 som omföderska. Tillhör Sthlm.
  • Illusion

Nu har jag varit hos barnmorskan och gjort hinnsvepning. Nu hoppas vi att något händer. Det positiva är ju att livmodertappen är mogen och öppen för ett finger. 
    Är på BF+1.
    Har lite sammandragningar och väldigt lätt molvärk. 

• Illusion
    Rewner skrev 2023-05-31 20:58:39 följande:
    Hur upplevde du hinnsvepningen? Kännt av något mer efter det? Har du gjort det förr? Härligt med gott tecken att livmodertappen var mogen.

Jag träffade barnmorskan igår och hörde mig för om rutinerna efter att man passerat bf. Jag är också tveksam till att bli igångsatt och samtidigt vill jag inte gå över för länge heller med tanke på de riskerna så det är ju dubbelt. Rutinen här är iaf att man bokas in på förlossningen för bedömning i ca vecka 41+1 och då får man lite mer att gå på i beslutet. Sen har man fortsatt kontroller varannan dag ungefär. Det tyckte jag kändes tryggt och bra iaf. Med lite tur så kommer vi aldrig dit. Hon trodde iaf att den molvärk jag känt av borde ha påverkat livmodertappen och att vi nästa tillfälle, på bf, kan kontrollera det och göra hinnsvepning om jag vill.
    Hinnsvepningen kändes knappt. Det var mer som; - "Är du klar, var den mogen?". Lite molvärk och en hel del sammandragningar efteråt. Maken kan även känna hur magen spänns, hård som en basketboll. Jag har inte gjort hinnsvepning förut. Ingen blödning än så länge. Men jag håller tråden uppdaterad vid förändring, kan ju vara av intresse för flera.

Nästa vecka ska jag göra ett ultraljud och då tas beslut kring igångsättning, dvs. om jag vill eller inte. Allt beror ju på hur öppen jag är, var jag är i förlossningsprocessen tänker jag. Står det helt still, dvs att jag fortfarande bara är öppen 1,5 cm, så kommer jag vilja att de sätter igång mig. 

Det låter ju väldigt bra med kontroller varje dag. Det påverkar ju beslutet helt klart.
  • Illusion

Natten har varit lugn och jag har kunnat sova någorlunda. Nu har jag sammandragningar, magen spänns som en hård boll, men ingen molvärk direkt. Hoppas att det här är en del av processen i att snart föda. 

• Illusion
    mammatillfyra88 skrev 2023-06-01 11:00:58 följande:
    Illusion skrev 2023-05-30 14:14:21 följande:
    Nu läste jag att du har fött så pass tidigt. Jag antar att det har gått bra ändå?

Jag mår bra förutom att det är tungt nu på slutet såklart! 

jo men det har gått bra, båda dom som föddes i vecka 34 fick ligga nästan 2 veckor på neo, den ena hade en lättare andningsstörning men den andra fick en allvarligare form så han fick ligga i respirator första dygnet, han är en glad 3åring idag ❤️

hur har din graviditet varit? 

Graviditeten i säg har varit bra. Däremot har jag varit sjuk flera ggr efter varandra där kroppen har prioriterat fostret (tack och lov), men det har bidragit till att jag aldrig blivit frisk. Så jag har faktiskt varit sjukskriven i några månader. 
  • Illusion
    ummiiii skrev 2023-06-01 12:13:37 följande:
    Vad bra att det inte gjorde ont. Jag har aldrig gjort hinnsvepning men skulle vilja prova det. Men jag kan tyvärr inte kan tänka mig bli undersökt vaginalt av den BM som följt mig under graviditeten. Vet inte ens om jag skulle vilja ha samma BM på förlossningen två gånger, Skäms. Vill liksom inte ha en relation till eller känna någon som petar mig där nere. Jag är lite knäpp så. Får lätt ångest av sånt/känns olustigt, förutom maken då. 

Hoppas du inte behöver vänta så länge till illusion. 

Visst är du BF +2 idag. Hoppas det kommer igång för dig snart.
    Jag kan förstå vad du menar även om jag inte delar samma känsla. Det borde ju vara möjligt att få hinnsvepning av en annan barnmorska om du önskar det. 

Nej, ingen bebis här inte. Så BF+3 så här nattetid. I vanliga fall brukar jag somna runt 21, men senaste tiden är jag vaken väldigt sent. Läst att det ska vara ett förlossningssymtom, men man kan ju snart läsa in vad som helst.
  • Illusion
    ummiiii skrev 2023-06-02 20:23:20 följande:
    Ja, jag har funderat på att fråga om någon annan kan göra det. Men vill inte såra henne, löjlig som man är. Obestämd

Ja, paradoxalt om det är så. Känns ju som att man skulle behöva mer sömn sista tiden. 

Blir så himla rastlös så här på slutet. Bara städar och letar efter bra förlossningsberättelser, naturliga igångsättningsmetoder som jag ändå aldrig börjar tro på. Inget är som väntans tider. Vi är i alla fall inte ensamma.
    Annars tycker jag att du förklarade det fint här, att det handlar snarare om relationen till BM, att den blir personlig och nära. 

Rastlös är bara förnamnet. Men nu har jag ändrat min mentala inställning. Jag tänker att jag senast blir igångsatt om 10 dagar. Annars går jag in i vecka 43 om jag inte tänker helt fel. Tio dagar klarar jag av att vänta så länge jag får kvitto på att hon mår bra.
  • Illusion

Man får ju inte vara äckelmagad vad gäller att läsa om förlossningssymtom. Men till saken, just nu tycker jag mig ha sett en slemmig brun flytning. Väldigt sparsam dock. Jag vill ju såklart hoppas på att detta betyder att förlossningen ligger runt hörnet.

Angående hinnsvepningen så verkar den inte ha fungerat för mig. Vi har även testat dadlar och färdknäppen.  

Annars har jag och maken sett alla avsnitt på barnmorskorna. Så vackert! {#emotions_dlg.flower} Vi delar även instagramklipp på nyfödda bebisar dagligen till varandra. Längtan är stark, skör och kraftig - minst sagt.

• Illusion

Nope, ingen bebis här inte och jag är nu på BF+7. Fy!
    Slemproppen har definitivt gått, det gjorde den i förrgår.

Känns som vi aldrig kommer att få vårt barn, fast det vet vi ju. Men känslan är ändå så. Riktigt jobbigt, som att befinna sig i ingenmansland. 

• Illusion

Nu har jag fått en sk teckenblödning. Lite sammandragningar, inte direkt ont. Nu hoppas vi att det snart sätter igång. :) 

Svar på tråden Fler som har BF i slutet av maj eller i början av juni?