• HejsanJenny

Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt

Hej,
    i veckan ska mitt barn bjuda på födelsedagsfika på förskolan. Har fått instruktioner att det behöver vara fritt från socker, laktos, nötter och gluten. Någon som har tips på någonting roligare än fruktsallad? 

• Svar på tråden Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt
  • Citronella
    Ida83 skrev 2023-05-09 21:07:31 följande:

Ja herregud så här har samhället blivit av en eller annan anledning. Förr fanns det någon nötallergiker då och då men inte så mycket mer. Nu är var och varannan allergisk och eller intolerant. Verkar också som att gluten- och laktosintoleransen är mer eller mindre vanlig beroende på var man bor och vilken samhällsgrupp det handlar om. Som tur är har vi kunnat göra helt vanlig fika på kalas med mera till våra barn. Inga konstigheter.

På förskolan och i skolan krävs läkarintyg så det är ingen som fejkar om du trodde det. 
  • JodiBabe
    JodiBabe skrev 2023-05-09 21:05:30 följande:

Isglass!

Går att göra utan socker.
  • enanna

Tacochips, russinpaket (mycket socker men passar om det bara är typ kex och godis och sånt som är förbjudet), glutenfri, sockerfri ugnspannkaka med frukt i, glutenfria hot-dogs, popcorn, risifrutti-liknande risgrynsgröt med frukt till, smoothies, grönsaker med dipp, cocktail-pinnar med köttbullar, korv, gurka, paprika, ost m.m., riskakor med popcornssmak, glutenfria scones, glutenfria minipizzor, lyxiga mackor i roliga former (använd pepparkaksformer) eller nåt sånt...

• TvillingmammaVästgöte
    Citronella skrev 2023-05-09 21:21:37 följande:
    På förskolan och i skolan krävs läkarintyg så det är ingen som fejkar om du trodde det. 
    Har de läkarintyg på att det skall vara sockerfritt också?
  • BaraLillaJag84
    Agda90 skrev 2023-05-08 13:13:00 följande:
    Jadu, små barn på en förskola ser inte något kul i att bli kallade kossor som kan beta. Mina barn har inte valt sina allergier, inte jag heller. Men jag har lärt mig att vara inkluderande och inte exkluderande. Skulle aldrig falla mig in att låta ett endaste barn stå utan en god fika. Inte någon kollega heller för den delen. 

På förskola gäller att om man väljer att bjuda då ska ALLA kunna äta av det. Annars låter man bli att bjuda.
    Vart läste du att någon kallat någon för "kossa"...?? Budskapet var såklart något metaforiskt att gräs borde inte innehålla några allergener, inget fett, inget socker, inga tillsatser! Ett försök till lite humor!

Jag skulle aldrig kräva att någon satte sig in i en helt ny livsstil, bara för min skull, köpte svindyra livsmedel för min skull! En avisering om att det bli "smörgåstårta på fredag" så man har chans att ta med något eget så man ändå deltar i fika-myset skulle vara det enda!

Utifrån premisserna i TS vette fasen om jag som pedagog ens skulle våga låta en förälder bjuda på fika! Hur kan man säkert veta att maten är fri från allt som uppradas?? Ett kök behöver väl närmast saneras för att vara säkert att inte livsmedel innehåller spår av gluten, nötter etc?
  • Citronella
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-10 12:26:01 följande:
    Har de läkarintyg på att det skall vara sockerfritt också?
    Det barnet är troligtvis diabetiker. 
  • enanna
    Citronella skrev 2023-05-10 16:33:51 följande:
    Det barnet är troligtvis diabetiker. 
    Knappast! Diabetiker (typ 1) behöver inte undvika socker. 
  • Citronella
    enanna skrev 2023-05-10 18:35:47 följande:
    Knappast! Diabetiker (typ 1) behöver inte undvika socker. 
    Det är väldigt olika. Jag har träffat flera typ 1 diabetiker som inte kan äta en massa sötsaker. 
  • Tow2Mater
    Citronella skrev 2023-05-10 18:41:13 följande:
    Det är väldigt olika. Jag har träffat flera typ 1 diabetiker som inte kan äta en massa sötsaker. 
    Frukt innehåller mycket socker så då går ju alt med frukt bort. Aven vissa sötningsmedel kan ju påverka blodsockret, så det går bort. 
  • Citronella
    Tow2Mater skrev 2023-05-10 18:49:39 följande:
    Frukt innehåller mycket socker så då går ju alt med frukt bort. Aven vissa sötningsmedel kan ju påverka blodsockret, så det går bort. 
    Allt man äter och dricker (förutom vatten) påverkar blodsockret så jag förstår inte varför du tar upp just sötningsmedel. Färsk frukt påverkar inte blodsockret på samma sätt som godis. 
Svar på tråden Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt