Agda90 skrev 2023-05-08 13:13:00 följande:
Jadu, små barn på en förskola ser inte något kul i att bli kallade kossor som kan beta. Mina barn har inte valt sina allergier, inte jag heller. Men jag har lärt mig att vara inkluderande och inte exkluderande. Skulle aldrig falla mig in att låta ett endaste barn stå utan en god fika. Inte någon kollega heller för den delen.
På förskola gäller att om man väljer att bjuda då ska ALLA kunna äta av det. Annars låter man bli att bjuda.
Vart läste du att någon kallat någon för "kossa"...?? Budskapet var såklart något metaforiskt att gräs borde inte innehålla några allergener, inget fett, inget socker, inga tillsatser! Ett försök till lite humor!
Jag skulle aldrig kräva att någon satte sig in i en helt ny livsstil, bara för min skull, köpte svindyra livsmedel för min skull! En avisering om att det bli "smörgåstårta på fredag" så man har chans att ta med något eget så man ändå deltar i fika-myset skulle vara det enda!
Utifrån premisserna i TS vette fasen om jag som pedagog ens skulle våga låta en förälder bjuda på fika! Hur kan man säkert veta att maten är fri från allt som uppradas?? Ett kök behöver väl närmast saneras för att vara säkert att inte livsmedel innehåller spår av gluten, nötter etc?