Inlägg från: HejsanJenny |Visa alla inlägg
  • HejsanJenny

Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt

Hej,
    i veckan ska mitt barn bjuda på födelsedagsfika på förskolan. Har fått instruktioner att det behöver vara fritt från socker, laktos, nötter och gluten. Någon som har tips på någonting roligare än fruktsallad? 

• Svar på tråden Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt
  • HejsanJenny
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-08 10:33:32 följande:

Vilka regler! 

På nätet finns recept på bananblad som bara innehåller banan. Jag har inte testat men det är säkert gott. Fruktsallad med bananglass kanske funkar? 

Ja verkligen! Socker och nötfritt hade jag koll på men fick en smärre chock när jag fick höra alla övriga allergier/intoleranser, haha. Bananglass ska jag kolla upp! Tack! 
  • HejsanJenny

Oj, så många dömande, negativa och arga kommentarer. Det var inte min mening att starta en tråd som skulle röra upp så mycket känslor hos folk. Tack till de som har kommit med konkreta tips! 😊

• HejsanJenny

Här kommer en liten uppdatering. Jag bakade en kladdkaka som de flesta barnen (med undantag för tre stycken) åt med god aptit. Till det hade vi med oss grädde (laktosfri) och hallon och blåbär. De barn som inte gillade kakan hade fått varsin liten skål med grädde och bär. Alla var nöjda 🙂

• HejsanJenny
    Tow2Mater skrev 2023-05-11 18:33:01 följande:
    Var kakan helt sockerfri?
    Det var den självklart.
  • HejsanJenny
    Tow2Mater skrev 2023-05-11 23:09:57 följande:
    Men jag gissar full av kemikalier som sötströ, eller honung....

Du gissar helt fel, men fint försök. Jag använde ett recept med glutenfri mjölmix, ägg, rapsolja, kakao och vaniljpulver. Jag tyckte själv inte den smakade särskilt mycket men den gick som sagt hem på förskolan. Hade du något mer negativt du ville flika in eller är vi klara här nu? Vill du ha receptet kanske? 

• HejsanJenny
    vissli skrev 2023-05-15 10:22:26 följande:
    Hur bakade du en kladdkaka sockerfri?

Det känns som allt utom det sockerfria är rätt enkelt att fixa men bakverk utan socker tenderar ju att bli rätt intetsägande. (Och de gånger jag själv testat att ersätta med sötningsmedel har det fått bismaker som inte alls var trevliga eller blivit skarpt sött liksom)

Jag hittade ett gluten och mjölkfritt recept som hade rörsocker som en av ingredienserna men jag skippade helt enkelt att blanda i sockret. Jag tyckte själv inte att det smakade speciellt mycket (smakade på smeten, inte den färdiggräddade kakan), men men. Gick tydligen bra ändå 😊

Svar på tråden Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt