BuoBä skrev 2023-05-08 13:38:34 följande:
Om det är något de vanligtvis inte får på förskolan vid den tidpunkten så kan det upplevas som festligt, ja.
Eftersom den här "fikan" ska intas på förskolan och TS inte kan vara där och hålla koll på exakt vem som tar vad, så är det väl mycket trevligare att barnen får _något_ som alla kan äta än att a) några stackare får sitta och titta på eller b) det blir inget alls för det blir för komplicerat.
Så mycket tjafs för en så enkel fråga. Herregud.
Ja, frågan som TS ställde är ju besvarad tror jag. Hon har fått tips om bananglass, blåbärsglass och morotsstavar med laktosfri dipp. Tur att det inte var någon som var allergisk mot mjölkprotein.
Sen diskuterade vi lite kring frågan om allergier och intoleranser, att det börjar bli så vanligt att det är svårt att bjuda på något. Lägger man till att det skall vara sockerfritt så blir det ännu svårare att bjuda på något festligt. Dessutom är de flesta föräldrar heltidsarbetande , kanske har flera barn, och inte har tid att stå och baka sockerfritt och vetemjölfritt.
Personligen är jag kanske lat men jag bakar inte så gärna.
Intressant också att det har svängt så fort, när mina barn gick på förskola för femton år sen, då hade alla med sig glasspinnar på födelsedagen. De bjöd inte hela förskolan utan bara sin avdelning, så det var inte glass varje dag, då blir det ju heller inget festligt om man får det varje dag. På fredag eftermiddag bjöd förskolan alla barn på glass, det var film på fredag eftermiddag och glass till filmen. Detta var en stor happening och mina barn ville absolut inte vara hemma på fredagar. Det fanns inte heller ett enda överviktigt barn påförskolan, vad jag kan komma ihåg, trots detta glassätande. De var å andra sidan ute och lekte i alla väder åretrunt, var aldrig inne för att det regnade eller snöade, vilket verkar vara vanligt idag.