• HejsanJenny

Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt

Hej,
    i veckan ska mitt barn bjuda på födelsedagsfika på förskolan. Har fått instruktioner att det behöver vara fritt från socker, laktos, nötter och gluten. Någon som har tips på någonting roligare än fruktsallad? 

• Svar på tråden Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt
  • Sanna43

Hahaha. Hur ska de överleva sedan i vuxenlivet om de sak skyddas så från minsta lilla fara 

• TvillingmammaVästgöte
    Agda90 skrev 2023-05-08 12:33:10 följande:
    Då får man ta reda om den som är glutenintolerant fixar havre. Finns de som inte ens kan äta glutenfri havre

Kanske lika bra att hoppa över fika på förskolan om så många har besvär. När mina barn var små hade vi alltid med glasspinnar när de fyllde år, till förskolan, varje år, var aldrig någon som sa något om det 

När barnen hade kalas, under alla skolår,  var det bara ett barn som var allergiskt , hon var allergisk mot mjölkprotein, hon hade alltid med sig eget fika som mamman gjort , inslaget i plast så att det inte kunde kontamineras, hon var superallergisk. Hon hade egen godispåse också med sig. 

Hu gör föräldrar nu när ni skall ha kalas för barnen? Verkar som att en stor del är intoleranta, allergiska eller veganer? Finns det barn som kräver veganskt fika idag? 

Tänk, för femton år sen bjöd vi på kalas  på glutenfyllda kakor bakade på vetemjöl, socker och smör från komjölk och bjöd på gräddtårta eller glass. Skulle antagligen inte fungera idag !

• BuoBä
    Sanna43 skrev 2023-05-08 12:35:45 följande:

Hahaha. Hur ska de överleva sedan i vuxenlivet om de sak skyddas så från minsta lilla fara 

Ööö, poängen med kalas är väl ändå att bjuda på något som alla kan äta, inte att ge gästerna anafylaktisk chock,  diabeteskoma eller akut diarre bara för att göra någon sorts poäng...
  • BaraLillaJag84

Fast alltså "instruktioner"?
    Du bjuder väl på vad DU vill?? Helst är det väl ditt barn som ska välja? Så får man väl äta eller stå över, det blir ju helt galet om man ska behöva ta in precis alla viljor som finns och själva tanken och gjädjen att bjuda förtas väl en del, kan jag tänka mig?
    Men jag förstår. På min förra arbetsplats kunde man ta med en kakburk eller nåt om man ramlade över något billigt, kanske fick nåt erbjudande man inte själv hade användning för.
    Men det blev ju sånt jävla gnäll då det inte var sockerfritt, glutenfritt, laktosfritt, veganskt, mjölkproteinfritt etc så jag blev sådär Men skit i det då!! Här vill man vara snäll och så blir det bara gnäll, då får det vara!! Sista gången gick topplocket ordentligt (dålig dag) så jag sa "Ta eller strunta i det???? Det finns en gräsplätt här utanför där du kan beta, om det passar bättre????". Som tur är så valde jag ändå "rätt" offer så hon asgarvade och gjorde nåt "muuuuu"-ljud.

• TvillingmammaVästgöte
    Agda90 skrev 2023-05-08 12:35:01 följande:
    Jag tycker att det är tråkigare att alltfler barn blir allergiska eller sjuka (glutenintolerans är en autoimmunsjukdom). 
    Ja, det är tråkigare, du har helt rätt.
    Glutenintolerans är en autoimmun sjukdom, Diabetes är också en autoimmun sjukdom, och en väldigt farlig sådan, förkortar livet med tio till  tjugo år , ju tidigare debut ju farligare är det. Mycket trist att barnen blir mer allergiska och sjuka, i allt högre grad. 
  • Sanna43
    BuoBä skrev 2023-05-08 12:43:01 följande:
    Ööö, poängen med kalas är väl ändå att bjuda på något som alla kan äta, inte att ge gästerna anafylaktisk chock,  diabeteskoma eller akut diarre bara för att göra någon sorts poäng...
    eller så kan man i de fallen ordna särskild kost istället för att låta alla äta blomkål 
  • BuoBä
    HejsanJenny skrev 2023-05-08 10:06:02 följande:
    Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt

Hej,
    i veckan ska mitt barn bjuda på födelsedagsfika på förskolan. Har fått instruktioner att det behöver vara fritt från socker, laktos, nötter och gluten. Någon som har tips på någonting roligare än fruktsallad? 

Missade att det skulle tas med till förskolan. Då är nog inte bananglass ideellt.

Mitt barn hade med gurkbitar och morotsstavar med dipp ett år. Om du väljer laktosfri gräddfil och kryddar själv med tex gräslök eller någon annan ren ört (alltså ingen färdig dipmix) så borde det uppfylla alla krav.
  • TvillingmammaVästgöte
    BuoBä skrev 2023-05-08 12:50:15 följande:
    Missade att det skulle tas med till förskolan. Då är nog inte bananglass ideellt.

Mitt barn hade med gurkbitar och morotsstavar med dipp ett år. Om du väljer laktosfri gräddfil och kryddar själv med tex gräslök eller någon annan ren ört (alltså ingen färdig dipmix) så borde det uppfylla alla krav.
    Tycker barn idag att det är en festlig fika med gurka och morotsbitar? Det hade inte mina barn och deras kamrater tyckt för femton år sen. 
  • Rockärbäst

Svar till Sanna43:

"Skyddas från minsta lilla fara"?!?
    Jag vet inte om du läste mitt inlägg  = jag är allergisk mot mandel och nötter,  reagerar även luftburet = alltså även om ngn annan äter mandel och nötter. 
    Det svullnar i mun och hals = med andra ord kan jag kvävas.

Vill du ha någon annans liv på ditt samvete?

Det är en sak om man är vegan eller vegetarian  - det är ett val som man har gjort (Jag har valt att vara vegetarian).
    Men man väljer inte att bli sjuk av ngt!

Svar på tråden Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt