• HejsanJenny

Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt

Hej,
    i veckan ska mitt barn bjuda på födelsedagsfika på förskolan. Har fått instruktioner att det behöver vara fritt från socker, laktos, nötter och gluten. Någon som har tips på någonting roligare än fruktsallad? 

• Svar på tråden Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt
  • Agda90
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-08 12:55:33 följande:
    Tycker barn idag att det är en festlig fika med gurka och morotsbitar? Det hade inte mina barn och deras kamrater tyckt för femton år sen. 
    Så bara för att man väljer att utesluta socker måste man fika på gurka och morot?
    Du är väldigt okunnig om vad det finns för alternativ hör jag. 
  • Agda90
    BaraLillaJag84 skrev 2023-05-08 12:45:02 följande:

Fast alltså "instruktioner"?
    Du bjuder väl på vad DU vill?? Helst är det väl ditt barn som ska välja? Så får man väl äta eller stå över, det blir ju helt galet om man ska behöva ta in precis alla viljor som finns och själva tanken och gjädjen att bjuda förtas väl en del, kan jag tänka mig?
    Men jag förstår. På min förra arbetsplats kunde man ta med en kakburk eller nåt om man ramlade över något billigt, kanske fick nåt erbjudande man inte själv hade användning för.
    Men det blev ju sånt jävla gnäll då det inte var sockerfritt, glutenfritt, laktosfritt, veganskt, mjölkproteinfritt etc så jag blev sådär Men skit i det då!! Här vill man vara snäll och så blir det bara gnäll, då får det vara!! Sista gången gick topplocket ordentligt (dålig dag) så jag sa "Ta eller strunta i det???? Det finns en gräsplätt här utanför där du kan beta, om det passar bättre????". Som tur är så valde jag ändå "rätt" offer så hon asgarvade och gjorde nåt "muuuuu"-ljud.

Jadu, små barn på en förskola ser inte något kul i att bli kallade kossor som kan beta. Mina barn har inte valt sina allergier, inte jag heller. Men jag har lärt mig att vara inkluderande och inte exkluderande. Skulle aldrig falla mig in att låta ett endaste barn stå utan en god fika. Inte någon kollega heller för den delen. 

På förskola gäller att om man väljer att bjuda då ska ALLA kunna äta av det. Annars låter man bli att bjuda.
  • Agda90
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-08 12:41:54 följande:

Kanske lika bra att hoppa över fika på förskolan om så många har besvär. När mina barn var små hade vi alltid med glasspinnar när de fyllde år, till förskolan, varje år, var aldrig någon som sa något om det 

När barnen hade kalas, under alla skolår,  var det bara ett barn som var allergiskt , hon var allergisk mot mjölkprotein, hon hade alltid med sig eget fika som mamman gjort , inslaget i plast så att det inte kunde kontamineras, hon var superallergisk. Hon hade egen godispåse också med sig. 

Hu gör föräldrar nu när ni skall ha kalas för barnen? Verkar som att en stor del är intoleranta, allergiska eller veganer? Finns det barn som kräver veganskt fika idag? 

Tänk, för femton år sen bjöd vi på kalas  på glutenfyllda kakor bakade på vetemjöl, socker och smör från komjölk och bjöd på gräddtårta eller glass. Skulle antagligen inte fungera idag !

Jag har två barn och båda två är allergiska mot mjölkprotein och vete. Hela familjen lever numera utan just vete och mjölk och vet du vad. Vi är friskare hela högen! På köpet har sockret åkt ut. 

Jag ser inte allergierna som något problem. Däremot ser jag det som en enorm väckarklocka just för att alltfler blir mer allergiska. Något har vi gjort enormt fel i samhället. 
  • Agda90
    Sanna43 skrev 2023-05-08 12:49:45 följande:
    eller så kan man i de fallen ordna särskild kost istället för att låta alla äta blomkål 
    Vem har sagt att alla ska äta blomkål?
    Det går utmärkt att baka utan någon sötning alls och utan vanligt mjöl. Krävs dock intresse och att man väljer att lära sig hur dessa alternativ fungerar.

Mina barn är 15 och 11 och det bakas bröd, bullar, kakor och allt annat som inte finns att köpa färdigt pga deras allergier. Så jag gissar att vuxna är lata som inte vill lära sig... Är sockret så in i bombens viktigt??
  • BuoBä
    Tycker barn idag att det är en festlig fika med gurka och morotsbitar? Det hade inte mina barn och deras kamrater tyckt för femton år sen. 
    Om det är något de vanligtvis inte får på förskolan vid den tidpunkten så kan det upplevas som festligt, ja. 

Eftersom den här "fikan" ska intas på förskolan och TS inte kan vara där och hålla koll på exakt vem som tar vad, så är det väl mycket trevligare att barnen får _något_ som alla kan äta än att a) några stackare får sitta och titta på eller b) det blir inget alls för det blir för komplicerat.

Så mycket tjafs för en så enkel fråga. Herregud.
  • Virriga Vera
    Sanna43 skrev 2023-05-08 12:35:45 följande:

Hahaha. Hur ska de överleva sedan i vuxenlivet om de sak skyddas så från minsta lilla fara 

Att de skyddas från det som gör dem sjuka låter dem överleva som vuxna. Hur kan det vara ett problem?
  • BuoBä
    Det var för övrigt mitt då treåriga barn som valde grönsaker med dipp till sitt "kalas" på förskolan. Där var den enda begränsningen nötter, men hon tyckte att grönsaker med dipp var både godare och festligare än tex glass. Och allt tog slut så de andra barnen verkade gilla det också. 
  • nytt eller gammalt

Du kan göra några slags rawfoodbollar med färska dadlar, torkad frukt, kakao mm kanske? Eller räknas det som socker också...?

En kollega har barn i förskola, Förskolan skulle fira något och bjöd på så kallad glass som de gjort av naturell yoghurt och blåbär. Gillades inte av barnen.

• Agda90
    BuoBä skrev 2023-05-08 13:42:47 följande:
    Det var för övrigt mitt då treåriga barn som valde grönsaker med dipp till sitt "kalas" på förskolan. Där var den enda begränsningen nötter, men hon tyckte att grönsaker med dipp var både godare och festligare än tex glass. Och allt tog slut så de andra barnen verkade gilla det också. 
    På mina barns förskola valde man att inte ta emot fikor som föräldrar kom med. Man firade barnen själv. Anledningen var att det var en stor förskola på närmare 100 barn. Vissa veckor skulle barnen ha fått söt fika 5 dagar i veckan. Det skulle bli för mycket helt enkelt. Så istället fixade förskolan firande på egen hand till alla barnen. 
  • BuoBä
    Agda90 skrev 2023-05-08 13:48:10 följande:
    På mina barns förskola valde man att inte ta emot fikor som föräldrar kom med. Man firade barnen själv. Anledningen var att det var en stor förskola på närmare 100 barn. Vissa veckor skulle barnen ha fått söt fika 5 dagar i veckan. Det skulle bli för mycket helt enkelt. Så istället fixade förskolan firande på egen hand till alla barnen. 
    Ja det är ju ett alternativ, men det hjälper inte TS just nu...

På dotterns förskola var de 10 barn i gruppen så de överlevde den mängden sötsaker på ett år ifall föräldrarna ville ta med. 
Svar på tråden Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt