• HejsanJenny

Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt

Hej,
    i veckan ska mitt barn bjuda på födelsedagsfika på förskolan. Har fått instruktioner att det behöver vara fritt från socker, laktos, nötter och gluten. Någon som har tips på någonting roligare än fruktsallad? 

• Svar på tråden Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt
  • Bibbidi

Tror det ska finnas sockerfri och laktosfri glass på tex ica.

Glutenfri kladdkaka finns.

Det och fruktsallad kan tex funka 

• Användarnamnet1

Tror man kan göra egen glass med frysta bananer, frysta hallon typ, lite laktosfrigrädde och några mer saker jag inte kommer ihåg... 

Mixa allt.. kan ju va en idé att leta ett sånt recept.. 

• Kvittning

Vi brukar baka "vanligt" och sedan köpa något litet glutenfritt och något laktosfritt till de 1-2 barnen som ska ha det. Sockerfritt har jag aldrig hört talas om som något som lyfts.

En multiallergisk kompis brukade alltid ta med eget fika. Jag kontaktade mamman varje år för att be om tips på något recept jag kunde använda åt henne men fick alltid svaret att hon tar med sig eget.

• nnnnnnnn

Har du glasspinneformar så frys in smoothie, då blir de utan tillsatt socker och man kan välja smaker själv. (Blir ju också mjölkfri/laktosfri/glutenfri/nötfri osv)
    Välj bara frukter, bär och grönsaker (Skippa yoghurt osv)
    Även färdiga tex Bravo är utan tillsatt socker.

Vill man lyxa till det så gör man i lager tex 1/3 är mango-banan, sen ett lager med skogsbär och sen en tredje sort eller manog-banan igen.

Googla!
    Man kan göra med läsk (välj sockerfri såklart) och barnmatspureer och allt möjligt!

• Themis
    Tow2Mater skrev 2023-05-08 20:46:28 följande:
    lättströ- eller sötströ; är det sötningsmedel?
    Jepp, finns i bakhyllan på stora matbutiker.
    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Citronella

Jag skulle satsat på att göra special till allergikerna. Vanliga kakor kan man lätt göra laktosfria med laktosfria mjölkprodukter sen gör man några av kakorna med glutenfritt mjöl. Sockerfritt har jag tyvärr inget bra tips på. 

• Ida83

Ja herregud så här har samhället blivit av en eller annan anledning. Förr fanns det någon nötallergiker då och då men inte så mycket mer. Nu är var och varannan allergisk och eller intolerant. Verkar också som att gluten- och laktosintoleransen är mer eller mindre vanlig beroende på var man bor och vilken samhällsgrupp det handlar om. Som tur är har vi kunnat göra helt vanlig fika på kalas med mera till våra barn. Inga konstigheter.

Svar på tråden Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt