• Jimzaan

Ensam från förskola

Hej på er! 

Vi står i en en väldigt tråkigt situation så måste se om någon har någon erfarenhet kring detta 

1: vi har överklagat förskoleklassplacering, fått avslag. 

Var på utvecklingssamtal med vår dotter och får då reda på att vår dotter är den enda som inte fått en plats på den skola vi har sökt. Från början var de en till som inte fått plats från vår förskola. 

Deras föräldrar har inte gjort någon överklagan överhuvudtaget. 

I första beskedet om vilken skola man fått plats på så stod det att man var tvungen att överklaga inom 3 veckor för att kunna göra det. Vi har lagt energi tid och förlorad arbetsinkomst pga vi har gjort en överklagan. 

De barnet som inte gjort någon överklagan tillfrågas då om de vill ha en plats på önskad skola. I mitt tycke har de ju accepterat kommunens beslut och inte överklagat. 

Nån med erfarenhet kring detta? 

2: Nu står vår dotter själv kvar av alla de 11 barn från vår förskola. De andra barnen pratat glatt om vilka som hamnat i samma klass mm. Även säger till vår dotter att hon ska inte gå på samma skola som dem. 

Pedagogerna på förskolan får tysta de andra barnen. Vår dotter vill inte längre gå till förskolan. 

Är det verkligen tillåtet av kommunen att lämna bara ett barn vars föräldrar har överklagat och gjort allt i sin makt för att få en plats på just den skolan? 

I den nya skolan finns inte ett enda ansikte hon känner igen. Hon har sina kompisar i det området vi bor i och de alla ska börja i en och samma skola utan henne. 

Vi vet inte längre hur vi ska göra? har pratat med jurist stabschef skolchef rektorer Skolverket skolinspektionen diskrimineringsnämnden. 

Vi står helt maktlösa.. 

någon med erfarenheter kring just dessa ämnen? 

• Svar på tråden Ensam från förskola
  • Anonym (U)

Det kanske kan funka med intyg från hennes läkare angående det som gör att hon har det svårt och inte kommer må bra av detta, inte kommer träffa nya vänner etc. 

• Citronella
    Jimzaan skrev 2023-05-05 05:52:11 följande:

Jag har nog skrivit det flera gånger nu, jag anser inte att mitt barn blivit diskriminerar, jag skrev att jag kontaktat dem för flera andra jag nämnt har sagt diskriminering, jag ringde DO för information om det. Så punkt slut om det.. 

alltså hur tröga är ni? Hur blir barn till? 

jag och min sambo har ett vid just detta tillfälle en 5 månaders, en tjej på 2.5 år och en dotter på 6 år. 

om jag nu tagit ledigt från jobbet är Jag då föräldraledig? NEJ! Givetvis min sambo som  varit gravid med alla mina 3 barn.. 
    vi har fortfarande gjort detta ihop, varit många samtal även på arbetstid så har inte bara tagit ledigt för att sitta med detta. är inte helt fel i huvudet på mig. 

om Sverige och samhället bara skulle acceptera att alla är olika och se positivt så skulle vi inte ha sån jävla macho kultur.. helt galet detta 

Varför kan inte den som är föräldraledig ringa? Ni krånglar till allt helt i onödan. 
  • Anonym (Lia)

Vi fick inte heller förstahandsvalet där nästan alla från förskolan började. Hade också en ledsen dotter som inte ville börja fsk-klass längre. Vi överklagade dock inte.

Vi besökte den skola hon fått. Träffade lärarna där, besökte fritids och hon fick sitta och måla en stund med barnen. Då släppte oviljan.

På höstterminen fick hon direkt nya kompisar och har trivts bra. Kontakten med förskolekompisarna rann ut i sanden dock.

Om barnet inte har sociala svårigheter hade jag inte varit orolig alls. Det är en ålder de lätt hittar nya kompisar i och lärarna i förskoleklass jobbar också mycket med gruppen och det sociala.

• GGN

Lite off topic kanske men jag visste inte att detta var ett problem. Här splittras gruppen hejvilt för de flesta föräldrar har noga gått igenom olika skolor och barnen har köat till dem sen 0-2 års ålder. Barnen har aldrig vetat annat än att de ska börja skolan, vad kompisarna tar vägen har inte varit på tapeten. De kan man ju fortsätta träffa utanför skolan. 

• Jimzaan

Har idag pratat med en politiker kring detta. 

vår kommun har regler, en av reglerna var att någon av barnen skall inte behöva börja förskoleklass själv om man själv inte har valt det som vårdnadshavare. 

fick så mycket information av hen hur fel kommunen gjort i detta. Fel chefer som har tagit och gett oss beslut mm.. 

och SNÄLLA! sista gången.. hur vi hsr gjort för att ringa eller tagit ledigt för att göra det här har inte med saken att göra? vi har valt att göra så, förstå att vi alla är olika någon gång, vi har kanske inte möjlighet att göra detta på våra jobb Mm så snälla ni som sitter o påpekar hur vi har gjort detta, h*ll k*ften!!! tack och bock!! 

tänk vad lätt samhället hade fungerat om de som tror de är något slutade påpeka andras sätt o hur dem gör o ser ut. hoppas någon dag att någon sätter sig över er som håller på och trycker ner er hårt i skorna så ni får börja om från början? 

• Citronella
    Jimzaan skrev 2023-05-05 20:57:12 följande:

vår kommun har regler, en av reglerna var att någon av barnen skall inte behöva börja förskoleklass själv om man själv inte har valt det som vårdnadshavare. 

fick så mycket information av hen hur fel kommunen gjort i detta. Fel chefer som har tagit och gett oss beslut mm.. 

och SNÄLLA! sista gången.. hur vi hsr gjort för att ringa eller tagit ledigt för att göra det här har inte med saken att göra? vi har valt att göra så, förstå att vi alla är olika någon gång, vi har kanske inte möjlighet att göra detta på våra jobb Mm så snälla ni som sitter o påpekar hur vi har gjort detta, h*ll k*ften!!! tack och bock!! 

tänk vad lätt samhället hade fungerat om de som tror de är något slutade påpeka andras sätt o hur dem gör o ser ut. hoppas någon dag att någon sätter sig över er som håller på och trycker ner er hårt i skorna så ni får börja om från början? 

Men sluta klaga då! Ni har själva valt att skapa mycket av era problem som förlorad arbetsinkomst då får ni stå för det. 
  • Elin pelin
    Jimzaan skrev 2023-05-05 20:57:12 följande:

Men vad är då problemet?! Ni väljer att ta ledigt för att ringa, kom då inte och gnäll på att du förlorar arbetsinkomst.

Tänk vad lätt samhället hade fungerat om folk förstod att ibland får man inte sin vilja igenom för att det inte går att lösa rent praktiskt... Får det vistas 25 elever i ett klassrum kan inte skolan trycka in 30 bara för att alla regler ska följas. Livet är inte alltid rättvist och du kan välja att lära ditt barn att tackla motgångar istället för att lägga sig ner och skrika för att det är så du gör. Förklara för barnet att ni försökt men att ibland blir det inte som man vill och då får man försöka se det positiva i det - som hur många nya vänner barnet får eller vilken häftig klätterställning det är på skolgården. Ge barnet bra motargument när de andra retas. 
    Alla barn från min dotterns förskolegrupp hamnade i parallellklassen (dock samma skola) men hon fick nya vänner och lekte aldrig med dem från sin gamla förskola. 
    För din egen, och ditt barns skull sluta vara så bitter och gå in med en positiv attityd!
  • GGN

Varför är det så hemskt att ert barn är det enda från sin förskola?

• Anonym (A)

Vi bor i Sthlms innerstad. Här skingras alla barn vid skolstart då det är många olika skolor. Vi hamnade inte i en skola alls fick vi veta i maj då årskullen var för stor. De fick starta en helt ny skola. Dottern kände ingen och det var inget problem alls.
    Skulle däremot blivit galen om det hade inneburit två bussbyten för att komma dit.

• Anonym (Politiker har inte alltid rätt)

Vill inte vara en surkärring, men jag skulle inte lita på vad en politiker säger när det kommer till administrativa beslut. De har sällan koll på sådana detaljer. Om det dessutom är en politiker i opposition så är risken att hen passar på att smutskasta de som styr kommunen. 

Svar på tråden Ensam från förskola