• Jimzaan

Ensam från förskola

Hej på er! 

Vi står i en en väldigt tråkigt situation så måste se om någon har någon erfarenhet kring detta 

1: vi har överklagat förskoleklassplacering, fått avslag. 

Var på utvecklingssamtal med vår dotter och får då reda på att vår dotter är den enda som inte fått en plats på den skola vi har sökt. Från början var de en till som inte fått plats från vår förskola. 

Deras föräldrar har inte gjort någon överklagan överhuvudtaget. 

I första beskedet om vilken skola man fått plats på så stod det att man var tvungen att överklaga inom 3 veckor för att kunna göra det. Vi har lagt energi tid och förlorad arbetsinkomst pga vi har gjort en överklagan. 

De barnet som inte gjort någon överklagan tillfrågas då om de vill ha en plats på önskad skola. I mitt tycke har de ju accepterat kommunens beslut och inte överklagat. 

Nån med erfarenhet kring detta? 

2: Nu står vår dotter själv kvar av alla de 11 barn från vår förskola. De andra barnen pratat glatt om vilka som hamnat i samma klass mm. Även säger till vår dotter att hon ska inte gå på samma skola som dem. 

Pedagogerna på förskolan får tysta de andra barnen. Vår dotter vill inte längre gå till förskolan. 

Är det verkligen tillåtet av kommunen att lämna bara ett barn vars föräldrar har överklagat och gjort allt i sin makt för att få en plats på just den skolan? 

I den nya skolan finns inte ett enda ansikte hon känner igen. Hon har sina kompisar i det området vi bor i och de alla ska börja i en och samma skola utan henne. 

Vi vet inte längre hur vi ska göra? har pratat med jurist stabschef skolchef rektorer Skolverket skolinspektionen diskrimineringsnämnden. 

Vi står helt maktlösa.. 

någon med erfarenheter kring just dessa ämnen? 

• Svar på tråden Ensam från förskola
  • Anonym (Lov)

Tycker en del är lite väl hårda mot ts. Det är klart man vill det bästa för sitt barn. Vi var i liknande situation och vårterminen innan skolstart blev inte så kul när det var mycket prat om skolan. Förskolan tog bilder när de gick och hälsade på sina nya skolor. Ena dagen alla kompisar utom tre. Nästa dag min dotter och två pojkar varav den ena skulle gå på friskola antagligen och den andra ingen hon alls umgicks med. Det skar i hjärtat. Finns det bara två skolor i närheten och den ena är längre bort, sämre förbindelser och alla kompisar i den andra skolan är det inte särskilt roligt. Jag har dock lärt mig att närhetsprincipen är det som gäller. Man kommer inte flytta ett barn för att ge plats till ett annat av dessa skäl. Det enda är att skolan antingen accepterar ett överintag eller att någon flyttar eller tackar nej till platsen. Till ts vill jag säga att gällande kompisar så kommer detta antagligen vara övergående. Det är jobbigt nu men det kommer lösa sig när hon får nya kompisar. Det kommer vara många som inte känner varandra när de börjar. Däremot verkar ni ha ytterligare en anledning med resvägen och framtida bussbyten osv. Det bästa ni kan göra är att ansöka om skolbyte och ha dialog med rektorn så ni inte missar chans att få plats om det blir någon ledig. Tror det är enda chansen om skolan nu är full.

• Jimzaan

Jag har inte gnällt för att jag tagit ledigt? det är vad jag beskrivit att jag har gjort? att ni hänger upp er på att jag tagit ledigt för att ringa runt och skriva en överklagan. 

om jag ägt ett företag och hade en anställd så hade mina anställda varit på jobbet för att jobba. Jag tar ansvar för mitt jobb och sitter jag i samtal i 2 timmar en dag där jag inte producerar något så drar jag bort 2 timmar. Det är ju något jag inte ska ha lön för givetvis. 

sen är jag inte bitter i ärendet i sig, vi peppar vår dotter till att börja en annan skola mm o allting som krävs av oss och lite till. 

men nu när jag har pratat med folk så är inte detta rättvist. Kommunen vi bor i har policy/reglar att inte låta ett barn hamna i detta läget om vårdnadshavarna inte valt det själva. Vilket vi inte gjort. 

skolchefen kan försöka skydda rektorn hur mycket som helst, en skolchef är en löne sättande chef åt rektorn och har ingenting med rektorns beslut att göra. Dessutom är denna skolchef endast tillförordnad då tidigare skolchef sagt upp sig. Skolchefen nu är en gammal rektorn och har haft hand om övergångar från förskola till förskoleklass. I detta förklarande förstår jag hennes snack, för hon har ljugit om hur de jobbar, hon har inga aningar om vissa saker jag frågar som ska vara självklara. 

men frågan som förvånade mig. Skolchef ringde mig i veckan och sa bittert att såhär blir det. I min tur frågade jag henne om vad rektorn tycker och tänker i detta, svaret va att hennes tycke beror ingenting utav det här. Då visste jag inte att rektorn är den som fattar dessa beslut. 

den jag har pratat med har jobbat som ordförande inom sektorn barn och utbildning och kunde ta fram informationen på sekunden på kommunens hemsida. 

varför Ska jag acceptera att just den skola och samma rektor har tidigare år gjort klasser på 27-28 barn, andra år gjort 3 klasser istället. Men varför inte nu.. det handlar inte om att de finns plats, det är bara kommunens principer för det har gått tidigare. 

och ni som tycker jag verkar bitter och missnöjd skulle nog behöva träffa oss i verkligheten så hade ni nog som de flesta andra tyckt att vi är en glad och positiv familj. 

vi sitter inte bakom telefon/dator och påpekar hur andra lagt upp sitt överklagande tex, vi accepterar att människor är olika och de gör på olika sätt. 

jag har mycket kött på benen just nu för att gå vidare till rektorn med detta. 

• Anonym (Abc)
    Anonym (A) skrev 2023-05-05 23:04:01 följande:

Vi bor i Sthlms innerstad. Här skingras alla barn vid skolstart då det är många olika skolor. Vi hamnade inte i en skola alls fick vi veta i maj då årskullen var för stor. De fick starta en helt ny skola. Dottern kände ingen och det var inget problem alls.
    Skulle däremot blivit galen om det hade inneburit två bussbyten för att komma dit.

Det är ju väldigt stor skillnad i hur det känns för barnet om man går på en förskola där alla barnen skingras och en där alla ska gå tillsamman utom en. Ts barn blir ju nu mer som enda barnet som inte bjuds på kalaset hos en klasskompis den trodde var en vän. 
  • Anonym (U)
    Anonym (Abc) skrev 2023-05-06 07:36:47 följande:
    Det är ju väldigt stor skillnad i hur det känns för barnet om man går på en förskola där alla barnen skingras och en där alla ska gå tillsamman utom en. Ts barn blir ju nu mer som enda barnet som inte bjuds på kalaset hos en klasskompis den trodde var en vän. 
    Öh va, varför ska man inte bli bjuden på kalas? Fattar inte. 
  • Anonym (Py)
    Anonym (U) skrev 2023-05-06 09:35:43 följande:
    Så gick pratet på mitt barns förskola, när hon var den enda som inte fick plats på närmsta skolan. Hon upplystes om att hon minsann inte skulle få komma på kalas under hösten, eftersom de inte skulle vara skolkamrater då. Det är rätt tufft att höra, när man är fem-sex år.
  • Anonym (U)

Prata med bästisarnas föräldrar då. Man säger inte så. 

Anonym (Py) skrev 2023-05-06 09:51:49 följande:
    Så gick pratet på mitt barns förskola, när hon var den enda som inte fick plats på närmsta skolan. Hon upplystes om att hon minsann inte skulle få komma på kalas under hösten, eftersom de inte skulle vara skolkamrater då. Det är rätt tufft att höra, när man är fem-sex år.
  • Anonym (Abc)
    Det var en jämförelse i form av metafor. Att vara enda barnet från förskolan som hamnar på en annan skola är som att vara enda barnet i klassen som inte blir bjuden på kalas.

Jämfört med om barnet går på en förskola där det är naturligt att barnen hamnar på olika skolor där en del fortsätter tillsammans och en del hamnar ensamma.
  • Anonym (H)
    Anonym (U) skrev 2023-05-06 10:20:01 följande:

Prata med bästisarnas föräldrar då. Man säger inte så. 

Men barn i 5-6-årsåldern gör det. De tänker inte på hur mkt sånt kan såra om det bara så sägs en gång.

Håller med den som sa att skillmaden ju är enorm på om alla barn splittras och om alla utom ett barn får hamna ihop.

Sen tycker jag folk resonerar som att TS barn är typ en tuff tonåring som bara kan peppa upp sig att hitta nya vänner. Ts har ett litet barn. Alla barn i 5-6-årsåldern är inte kaxiga, tuffa och modiga. De är rätt små barn där trygghet är viktigt.

Nåt har ju blivit knas här i resultatet när ett enda barn skiljs från alla vänner.
  • Citronella
    För att de inte går i samma klass. Med största sannolikhet kommer de inte gå på varandras kalas nästa år. En 5-6 åring är för liten för att ta ansvar över sina egna relationer och glömmer fort oftast umgås de med barn i sin närhet och de gamla klasskompisarna kommer inte tillhöra samma nätverk. 
  • Anonym (Nyfiken)

Får jag fråga vilken kommun det gäller eller är den så liten att ni blir igenkända?

• villervaller

Det är väl mer regel än undantag att man hamnar med nya kompisar i grundskolan när man går från förskolan. Går ju en grundskola på dussinet förskolor. Bara på vår lilla ort med ett par tusen invånare har vi 3 förskolor och en grundskola. Utöver det tillkommer alla dagmammor där oftast bara en slutar om året för att hålla jämna grupper. Och även om man skulle hamna på samma förskola så kan man ju ändå hamna i olika klasser. 

Även om det är beklagligt att det blir en tråkig situation på förskolan så låter som TS gör en höna av en fjäder, skon klämmer nog snarare att den skolan barnet hamnar på en skola som ligger sämre till geografiskt eller som TS anser har sämre status.

• Anonym (H)
    villervaller skrev 2023-05-06 22:01:52 följande:

Det är väl mer regel än undantag att man hamnar med nya kompisar i grundskolan när man går från förskolan. Går ju en grundskola på dussinet förskolor. Bara på vår lilla ort med ett par tusen invånare har vi 3 förskolor och en grundskola. Utöver det tillkommer alla dagmammor där oftast bara en slutar om året för att hålla jämna grupper. Och även om man skulle hamna på samma förskola så kan man ju ändå hamna i olika klasser. 

Även om det är beklagligt att det blir en tråkig situation på förskolan så låter som TS gör en höna av en fjäder, skon klämmer nog snarare att den skolan barnet hamnar på en skola som ligger sämre till geografiskt eller som TS anser har sämre status.

Trams. Läste du ens TS? Ett enda barn i hela gemenskapen exkluderas.

Stenhjärta där.
  • Jimzaan

Läst ni vad ni skrivit och vissa är verkligen människor med hjärtat på rätt plats. 

det här med vilken skola vi blivit placerade på är inte tanken att vi vill ha någon skola med bättre status, den vi blivit placerade på är väl den med högre status o de är på den sidan där de som tjänar Bra om man är ute efter att barna ska ha märkeskläder o dyra grejer. Annars är skolan jättebra som vi fått en plats på. men givetvis geografiskt sett så ligger den helt fel. 

först och främst ska det korsas 3 större vägar som är huvudled igenom stan, och vad vi anser så ligger den nästan 4km ifrån oss. skolskjuts i senare ålder via resecentrum där det sker skit dagligen är inte optimalt för ett barn. 

det som vi tycker är förjävligt att hon lämnas helt ensam ifrån sina vänner och ska då gå helt själv. Givetvis får man nya vänner, det tvivlar jag inte på alls men de kommunen strävar efter är trygghet och studiero men den kommer inte finnas alls i vår dotter tyvärr 

• villervaller
    Anonym (H) skrev 2023-05-06 23:29:23 följande:
    Trams. Läste du ens TS? Ett enda barn i hela gemenskapen exkluderas.

Stenhjärta där.
    Jodå, jag läste allt.
    Vidhåller att det är mer är regel än undantag att man hamnar i en helt ny klass/barngrupp när man går från förskola/dagmamma till grundskolan.
  • villervaller
    Jimzaan skrev 2023-05-07 07:57:54 följande:

Läst ni vad ni skrivit och vissa är verkligen människor med hjärtat på rätt plats. 

det här med vilken skola vi blivit placerade på är inte tanken att vi vill ha någon skola med bättre status, den vi blivit placerade på är väl den med högre status o de är på den sidan där de som tjänar Bra om man är ute efter att barna ska ha märkeskläder o dyra grejer. Annars är skolan jättebra som vi fått en plats på. men givetvis geografiskt sett så ligger den helt fel. 

först och främst ska det korsas 3 större vägar som är huvudled igenom stan, och vad vi anser så ligger den nästan 4km ifrån oss. skolskjuts i senare ålder via resecentrum där det sker skit dagligen är inte optimalt för ett barn. 

det som vi tycker är förjävligt att hon lämnas helt ensam ifrån sina vänner och ska då gå helt själv. Givetvis får man nya vänner, det tvivlar jag inte på alls men de kommunen strävar efter är trygghet och studiero men den kommer inte finnas alls i vår dotter tyvärr 

Var som jag misstänkte att det var annat som klämde än barnets kompiskrets. Kunde du inte skrivit detta med en gång så hade i varje jag haft mer förståelse.
  • Anonym (H)
    villervaller skrev 2023-05-08 09:59:51 följande:
    Jodå, jag läste allt.
    Vidhåller att det är mer är regel än undantag att man hamnar i en helt ny klass/barngrupp när man går från förskola/dagmamma till grundskolan.
    Fast nu var det ju uppenbarligen inte så där TS bor.
Svar på tråden Ensam från förskola