• Jimzaan

Ensam från förskola

Hej på er! 

Vi står i en en väldigt tråkigt situation så måste se om någon har någon erfarenhet kring detta 

1: vi har överklagat förskoleklassplacering, fått avslag. 

Var på utvecklingssamtal med vår dotter och får då reda på att vår dotter är den enda som inte fått en plats på den skola vi har sökt. Från början var de en till som inte fått plats från vår förskola. 

Deras föräldrar har inte gjort någon överklagan överhuvudtaget. 

I första beskedet om vilken skola man fått plats på så stod det att man var tvungen att överklaga inom 3 veckor för att kunna göra det. Vi har lagt energi tid och förlorad arbetsinkomst pga vi har gjort en överklagan. 

De barnet som inte gjort någon överklagan tillfrågas då om de vill ha en plats på önskad skola. I mitt tycke har de ju accepterat kommunens beslut och inte överklagat. 

Nån med erfarenhet kring detta? 

2: Nu står vår dotter själv kvar av alla de 11 barn från vår förskola. De andra barnen pratat glatt om vilka som hamnat i samma klass mm. Även säger till vår dotter att hon ska inte gå på samma skola som dem. 

Pedagogerna på förskolan får tysta de andra barnen. Vår dotter vill inte längre gå till förskolan. 

Är det verkligen tillåtet av kommunen att lämna bara ett barn vars föräldrar har överklagat och gjort allt i sin makt för att få en plats på just den skolan? 

I den nya skolan finns inte ett enda ansikte hon känner igen. Hon har sina kompisar i det området vi bor i och de alla ska börja i en och samma skola utan henne. 

Vi vet inte längre hur vi ska göra? har pratat med jurist stabschef skolchef rektorer Skolverket skolinspektionen diskrimineringsnämnden. 

Vi står helt maktlösa.. 

någon med erfarenheter kring just dessa ämnen? 

• Svar på tråden Ensam från förskola
  • Jimzaan

jo jag har nog fattat hur kommunen jobbar. Siffror på ett papper. 

och ja skolan ligger väldigt fel mot vår bostad.. 4km från hemmet och en helt annan stadsdel. överklagat på det också? när hon fyller 10 år ska hon åka stadsbuss till resecentrum och byta buss och likadant på hemvägen. På resecentrum går vakter och polis dagligen då det händer så mycket skit där. En väldigt otrygg plats där handläggare på kommunen inte velat att sina barn skulle vistas på ens. 

trodde genom att skriva ut här skulle bli någon form av sympati hur omänsklig juridik o politik är. Förstår det till viss del men någon form av mänsklighet borde ju finnas inom det också. 

DO är kontaktad pga många nämnt diskriminering för oss, därav har vi ringt dem och fått information. Men ingen form av diskriminering Vid information. 

förlorad arbetsinkomst då de som sitter på chefsroller och på Skolverket har telefontider eller är på något jäkla sammanträde hela dagarna. 3 barn hemma varav en nyfödd och jag har aldrig gjort en överklagan eller liknande förut och då vill jag göra det på fullaste allvar. jag har lagt ner energi och tid på vår dotters bästa då jag tycker kommunen har gjort fel. 

• Anonym (Tyvärr)
    Jimzaan skrev 2023-05-04 21:40:00 följande:

DO är kontaktad pga många nämnt diskriminering för oss, därav har vi ringt dem och fått information. Men ingen form av diskriminering Vid information. 

förlorad arbetsinkomst då de som sitter på chefsroller och på Skolverket har telefontider eller är på något jäkla sammanträde hela dagarna. 3 barn hemma varav en nyfödd och jag har aldrig gjort en överklagan eller liknande förut och då vill jag göra det på fullaste allvar. jag har lagt ner energi och tid på vår dotters bästa då jag tycker kommunen har gjort fel. 

Fast, det är ju bara bekantas tyckande vid köksbordet. Hur skulle ni mena att ni blivit diskriminerade?

Om du är föräldraledig så skulle du ju ändå ha varit hemma även om du inte hade försökt reda i det här. Sitta i telefonkö kan man göra medan man jobbar eller gör annat. Så hur menar du att du förlorat arbetsinkomst på detta?

Klart det ska göras ordentligt men det är ingen juridisk hemställan i domstolen vi pratar om här utan en överklagan som kan skrivas med helt vardagligt språk. Det krävs väl en del för att få fram information om vilka grunder man kan ange för sin överklagan men den informationen verkar du ju ha fått fram rätt snabbt från kommunen. Tänker nu på den där punktlistan och att de själva sagt att man ska bortse från syskonförtur mm.
  • Anonym (Lov)

Det är trist och vi fick inte heller den skola vi önskade. Alla kompisar till vår dotter fick den andra skolan. Syskonförtur gäller men sedan är det bara närhetsprincipen. Hänsyn tas inte till kompisar osv. Vi bodde närmre den skola vi fick. I vår kommun fick man göra ett andra val om man inte var nöjd. Brukar vara några som tackar nej för de flyttar eller får plats på friskola. Vi fick inte heller efter andra omgången plats på önskad skola. Då kunde man skicka in ansökan om skolbyte och vänta på rektorns svar. Vi fick inte heller då den önskade skolan. Sommaren gick och vi skickade in ny ansökan om skolbyte. En dag efter skolstart ringde rektorn och sa att nu finns det två platser för det var två elever som flyttat. Vet inte hur det ser ut där du bor men den här chansen finns. Tror inte ni kommer någonstans med att överklaga eftersom närhetsprincipen är väldigt styrande. Bättre att ha dialog med rektorn direkt om hur ni ska göra.
    För oss blev det ändå att vi behöll den skolplats vi fick från början. Vi hade ju behövt ställa in oss och henne på det och hon var väldigt glad efter första skoldagen, kändes helt orimligt att ändra då. Det blev ändå jättebra och hon har nya kompisar. Det brukar lösa sig.

• Bobo

Att familjen som inte överklagat ändå erbjuds plats beror förmodligen på att överklagan endast kan gå igenom om det visar sig att kommunen  fattat ett beslut på felaktig grund. Man kan inte överklaga för att man inte är nöjd med beslutet och då putta undan sådana som är "före i kön" bara för att de inte överklagar.

Att kommunen tillämpar syskonförtur är högst rimligt. Tänk vad Besvärligt för en familj att behöva lämna och hämta barn på olika skolor. Alla skolor har kanske inte samma studiedagar osv. Det kan verkligen ställa till det för en familj.

Finns det inte plats så finns det inte plats, hur jäkligt det än verkar och jag förstår verkligen att det känns jättejobbigt för både er dotter och er föräldrar. Om ni har tur så öppnas en plats upp: något barn kanske flyttast. Annars får ni, som någon annan skrivit, försöka vara ett så bra stöd som möjligt för er dotter och prata positivt om möjligheten att lära känna nya kompisar på den nya skolan. Barn är fantastiskt anpassningsbara!

• Anonym (H)

TS: jag hade också varit upprörd (och det tror jag de flesta som svarat i tråden hade varit om det rört deras barn, lätt att vara nonchalant mot nån annans unge).
    Du har min sympati, men jag är också less på hur kommuner bedriver sin verksamhet, där sånt här ofta verkar bli resultat. Barnperspektivet tappas bort.

Jag hade ringt skolchefer igen och förhört mig om möjlighet till överintag, om det är så stt ALLA andra barn än ditt fått plats och hon kommer få en otrygg väg till skolan.

• Anonym (H)
    Bobo skrev 2023-05-04 22:12:53 följande:

Att familjen som inte överklagat ändå erbjuds plats beror förmodligen på att överklagan endast kan gå igenom om det visar sig att kommunen  fattat ett beslut på felaktig grund. Man kan inte överklaga för att man inte är nöjd med beslutet och då putta undan sådana som är "före i kön" bara för att de inte överklagar.

Att kommunen tillämpar syskonförtur är högst rimligt. Tänk vad Besvärligt för en familj att behöva lämna och hämta barn på olika skolor. Alla skolor har kanske inte samma studiedagar osv. Det kan verkligen ställa till det för en familj.

Finns det inte plats så finns det inte plats, hur jäkligt det än verkar och jag förstår verkligen att det känns jättejobbigt för både er dotter och er föräldrar. Om ni har tur så öppnas en plats upp: något barn kanske flyttast. Annars får ni, som någon annan skrivit, försöka vara ett så bra stöd som möjligt för er dotter och prata positivt om möjligheten att lära känna nya kompisar på den nya skolan. Barn är fantastiskt anpassningsbara!

Barn KAN vara anpassningsbara. Men barn är
    också  individer och alla är inte det, och en känsla av att vara udda och inte få det alla andra fick kan följa med ett barn också. 
  • Jimzaan

Men om jag vill få rätt information så får jag väl ringa till DO för att söka informationen? oavsett om det inte är det eller inte. 

man ska fortfarande skriva en överklagan som är något jag aldrig har gjort, du kanske möjligtvis sitter och vänder papper dagligen och inte kan utföra något annat än det, i mitt fall så är jag och du olika människor och för dig är det möjligtvis JÄTTEENKELT att skriva en överklagan, för min del är det JÄTTEKRÅNGLIGT, även för min sambo. Tyvärr har jag mött många av din typ som ifrågasätter andra människors beslut, i detta fall varför jag tog ledigt från mitt jobb för att göra det. Det jag kan säga är att DU är inte bäst på allt, du kan ha erfarenhet om många saker osv, men acceptera att människor är olika, olika erfarenheter och är bra eller dåliga på andra saker. 

i detta fall är inte det viktigaste varför jag tagit ledigt för att göra detta utan att jag för skrev här för att få andra människors erfarenheter om ungefär samma saker, hur de isåfall gått till väga och vilka punkter man då kan trycka på hos kommunen. Givetvis olika från kommun till kommun. 

så vill du veta vilken storlek jag har på skor o vad jag har i lön för att du ska säga att du har både större skor o högre lön så behövs ingen mer kommentar utav dig. 

• Jimzaan

kopierat från skolverkets hemsida, där personen på skolväsendets överklagandenämnd hävdade att de var falsk information. 

Kan en kommun använda syskonförtur som urvalsgrund vid skolplacering?

Ja, det kan vara möjligt. Kommunen har ett relativt stort utrymme att själva bestämma vilka principer, exempelvis syskonförtur, som ska användas vid skolplacering. Men de principer som kommunen använder får inte gå emot bestämmelserna om vårdnadshavares önskemål eller närhetsprincipen

• Anonym (P)

Du skriver att du har kontaktat DO och pratar om diskriminering. På vilken diskrimineringsgrund anser du att ni blir diskriminerade på? Etnicitet? Ålder? Kön? Könstillhörighet? Religion? Sexuell läggning? Funktionsnedsättning? 

En annan fundering är om förlorad inkomst; Du skriver att du har en nyfödd hemma och att du behövt ta ledigt från jobbet för att fixa med ansökan. Du är alltså inte föräldraledig? 
    Hur lyckas du bolla med jobb och nyfödd samtidigt? Bra jobbat isåfall!

Jag känner att jag måste få lite mer klarhet i det hela så du får gärna rätta mig om jag har fel men; 

Det är alltså så att både ert barn och ett annat barn från samma förskola ansökt om att byta från Skola A till Skola B (där alla andra barn hamnat). Ni hävdar närhetsprincipen medan det andra barnet har ett syskon på Skola B och kan hävda syskonförtur. Har jag förstått det hela rätt? 

Om det är så som jag uppfattat det så anser jag att allt har gått rätt till. Jag tycker absolut att syskonförtur går före närhetsprincipen och jag kan inte se på vilken grund ditt barn skulle ha blivit diskriminerad på. Skolan kan inte trolla med knäna och finns det inte plats så finns det inte plats. Det är jättebeklagligt och jag tycker så synd om er och er dotter men samtidigt ser jag inte vad skolan har gjort för fel. 

Jag hoppas det hela löser sig för er och er dotter. Förhoppningsvis så kommer en öppning snart och hon får en plats på rätt skola :) 

• Anonym (H)
    Anonym (P) skrev 2023-05-04 23:56:30 följande:

Du skriver att du har kontaktat DO och pratar om diskriminering. På vilken diskrimineringsgrund anser du att ni blir diskriminerade på? Etnicitet? Ålder? Kön? Könstillhörighet? Religion? Sexuell läggning? Funktionsnedsättning? 

En annan fundering är om förlorad inkomst; Du skriver att du har en nyfödd hemma och att du behövt ta ledigt från jobbet för att fixa med ansökan. Du är alltså inte föräldraledig? 
    Hur lyckas du bolla med jobb och nyfödd samtidigt? Bra jobbat isåfall!

Jag känner att jag måste få lite mer klarhet i det hela så du får gärna rätta mig om jag har fel men; 

Det är alltså så att både ert barn och ett annat barn från samma förskola ansökt om att byta från Skola A till Skola B (där alla andra barn hamnat). Ni hävdar närhetsprincipen medan det andra barnet har ett syskon på Skola B och kan hävda syskonförtur. Har jag förstått det hela rätt? 

Om det är så som jag uppfattat det så anser jag att allt har gått rätt till. Jag tycker absolut att syskonförtur går före närhetsprincipen och jag kan inte se på vilken grund ditt barn skulle ha blivit diskriminerad på. Skolan kan inte trolla med knäna och finns det inte plats så finns det inte plats. Det är jättebeklagligt och jag tycker så synd om er och er dotter men samtidigt ser jag inte vad skolan har gjort för fel. 

Jag hoppas det hela löser sig för er och er dotter. Förhoppningsvis så kommer en öppning snart och hon får en plats på rätt skola :) 

Kommunen och skolan kan ha koll på behov av skolplatser i förväg pch bli bättre på att anpassa skolor efter detta. 

Stör mig på att kommuner alltid bara kommer undan med ett ?nä lilla vi kan inte göra något?.
Svar på tråden Ensam från förskola