Bobo skrev 2023-05-05 06:27:31 följande:
Absolut, det har du helt rätt i.
Men ingenting framkommer i TS som tyder på att dottern skulle ha extra svårt för anpassning, förutom att hon i stunden är ledsen (vilket är fullt förståeligt). Risken finns att dotterns känslor inför skolstarten förstärks genom föräldrarnas ilska, men de kanske lyckas med Det svåra att inte visa vetta inför dottern. I de flesta fall, enligt min erfarenhet, så är Barnen OK med sådana här beslut om föräldrarna är OK men givetvis finns undantag som du skriver.
Fast jag tänker att man inte måste veta det i förhand. Jag gick själv på en skola där jag bara fick med mig 1 kompis. Sett i efterhand var det nog bra utbildningsmässigt för att alternativet vi hade var en helt och totalt värdelös skola som hade fått kommunens lägsta betyg i säkert 10 år pga stök.
MEN - jag har aldrig känt mig så ensam och utanför som att komma till en klass där de andra känt varann i åratal innan. (Min vän jag hade med mig dumpade mig också som kompis när hon hittade en annan vän att hänga med). Det följde mig liksom en stor del där, att jag var ensam. Då är jag ändå inte någon som har svårt att hitta bekanta, men känslan att vara ensam var väldigt stark.
Därför är jag emot att man just skulle som i detta fall separera ETT barn från ALLA andra. Här tror jag inte kommunen tänkt på hur utfallet blev, om ett barn i hela gemenskapen pekas ut som den som inte får följa med de andra. Vilket det blir, också sett till hur de andra barnen nu reagerat och pratar med TS dotter.