• Jimzaan

Ensam från förskola

Hej på er! 

Vi står i en en väldigt tråkigt situation så måste se om någon har någon erfarenhet kring detta 

1: vi har överklagat förskoleklassplacering, fått avslag. 

Var på utvecklingssamtal med vår dotter och får då reda på att vår dotter är den enda som inte fått en plats på den skola vi har sökt. Från början var de en till som inte fått plats från vår förskola. 

Deras föräldrar har inte gjort någon överklagan överhuvudtaget. 

I första beskedet om vilken skola man fått plats på så stod det att man var tvungen att överklaga inom 3 veckor för att kunna göra det. Vi har lagt energi tid och förlorad arbetsinkomst pga vi har gjort en överklagan. 

De barnet som inte gjort någon överklagan tillfrågas då om de vill ha en plats på önskad skola. I mitt tycke har de ju accepterat kommunens beslut och inte överklagat. 

Nån med erfarenhet kring detta? 

2: Nu står vår dotter själv kvar av alla de 11 barn från vår förskola. De andra barnen pratat glatt om vilka som hamnat i samma klass mm. Även säger till vår dotter att hon ska inte gå på samma skola som dem. 

Pedagogerna på förskolan får tysta de andra barnen. Vår dotter vill inte längre gå till förskolan. 

Är det verkligen tillåtet av kommunen att lämna bara ett barn vars föräldrar har överklagat och gjort allt i sin makt för att få en plats på just den skolan? 

I den nya skolan finns inte ett enda ansikte hon känner igen. Hon har sina kompisar i det området vi bor i och de alla ska börja i en och samma skola utan henne. 

Vi vet inte längre hur vi ska göra? har pratat med jurist stabschef skolchef rektorer Skolverket skolinspektionen diskrimineringsnämnden. 

Vi står helt maktlösa.. 

någon med erfarenheter kring just dessa ämnen? 

• Svar på tråden Ensam från förskola
  • Anonym (Magnus)

Är det en friskola eller kommunal skola? Vilka antagningstegler gäller?
    I vår kommun är det närhetsprincipen som gäller. En kommun i Stockholms län. Den som har närmast får förtur. Friskolor kan ha väldigt olika regler, men oftast kötid.

• Jimzaan
    Anonym (Magnus) skrev 2023-05-04 19:47:36 följande:

Är det en friskola eller kommunal skola? Vilka antagningstegler gäller?
    I vår kommun är det närhetsprincipen som gäller. En kommun i Stockholms län. Den som har närmast får förtur. Friskolor kan ha väldigt olika regler, men oftast kötid.

En helt vanlig kommunal skola. 

enligt lagen har vi och kommunen rätt. Men valet föll åt kommunen givetvis. 

vår kommun har: 
    1: skriven i kommunen
    2:syskonförtur
    3:närhetsprincipen 

• Anonym (Trisst)

Tråkigt läge för ditt barn. Antagligen bor barnet som blev erbjuden platsen närmare än ni gör.
    Kan bara säga att i båda mina barns klasser så har det börjat barn som inte haft någon kompis med sig, men som anpassat sig fint och fått många kompisar.
    Min ena dotter hade bara med sig en pojke hon inte lekte med från förskolan och fick snabbt många nya kompisar. Min andra hade tre kompisar med sig men blev ändå utanför den första dagen (de andra barnen kände fler barn och mitt barn fick inte vara med) men hon hittade snabbt fler och andra vänner.

• Anonym (Tindra)

Vad är det som ni har överklagat? Att ni inte fick plats på önskad skola? Har något gått fel till, eller är ni bara missnöjda?
    Barnet som fick plats på skolan bor antagligen närmare skolan. Då har de förtur till platsen oavsett om de har överklagat eller inte. 

Med lite tur kan ni fortfarande få plats på skolan för ert barn. Det kan vara föräldrar som tackar nej till platsen. 

• Jimzaan

Vi har överklagat på syskonförtur, då Skolverket skriver på sin hemsida att det inte ska gälla när du det är för många barn som söker en skola. Hade inte syskonförtur funnits hade vi haft en plats då vi bor närmare än andra elever. enligt skollagen skall närhetsprincipen tillämpas sa han i telefon på skolväsendet som tagit de sista beslutet Och då har vi närmare och bör ha en plats men ändå inte. 

överklagat avståndet till den skola vi blivit placerade på. 

vart står det att man går efter en lista oavsett om man överklagat eller inte? För mig har alla samma krav på sig att överklaga om man inte är nöjd, gör man inte det inom sina 3 veckor accepterar man ju de beslutet kommunen har tagit? 

jag tror säkert vår dotter får vänner på en annan skola, men tycker ni själva att ert barn redan i förskolan ska stå själva och känna sig utanför redan 6-7 månader innan ens skolan har börjat? 

• Jimzaan
    Tow2Mater skrev 2023-05-04 20:18:22 följande:
    Ring områdeschefen för grundskolan i ert område kanske.
    Har nog pratat med alla inom kommunen som går? 
  • Anonym (Tyvärr)

För det första, HUR kan ni ha fått förlorad arbetsinkomst av att lämna in en överklagan??

Och ja, tyvärr så får det gå till så här. Du ger en lista på tre faktorer som avgör vem som får en plats, överklagan eller inte så kommer de fortfarande gå efter den så man kan kort sagt säga att erbjudande om överklagan är formalia och ingen garanti. Enda gången man kan vinna då är om beslutet tagits på felaktiga grunder, t ex att de missat syskonförturen t ex, men de kommer inte att putta ut ett barn som har större eller lika stor rätt till platsen som er dotter.

Barnet som fått erbjudan om plats utan överklagan ligger bevisligen högre upp i listan men fråga verkligen inte mig hur listan ser ut om det finns flera barn som egentligen är likvärdiga i bedömningen. Bor det barnet närmare skolan än vad ni gör, kanske? Märkligt att de erbjöd platsen till den familjen iom att de inte överklagat beslutet. Just den delen skulle jag kräva svar på om jag var ni, men nu har de redan erbjudits och om de tackar ja så lär ni få nöja er med den andra skolan.

Ang. din fråga om kommunen får lämna bara ett barn på detta sätt så är svaret ett rungande JA. De kan inte tvinga fram en plats som inte finns.

• Anonym (Va…)

Ligger den skola ni fått långt från er? Så att skolvägen blir jobbig?
    då förstår jag problemen. Men att klaga till allt och alla för att kompisarna från förskolan inte hamnar på samma, det är ju bara att acceptera och gå vidare. Barn får nya kompisar snabbt. Väldigt få fortsätter umgås med förskolekompisarbq. 

och varför har ni förlorat arbetsinkomst pga detta?? Och varför har ni kontaktat DO? 

• Anonym (Göteborg)

Låter som soppan i Göteborg och då är det tyvärr så. Har läst mycket i tidningarna om detta. 

Det ni kan göra är att peppa er dotter, se till att ni får kontakt med blivande klasskompisar. Stärk henne i att hon får nya vänner och inte behöver gå med de gamla vanliga. 

Mitt barn hade inte riktigt samma men ändå. Barnet var ensam från sin förskolegrupp till skolan då de bara var 2 som skulle till skolan det året och de skulle till två olika skolor. 

Dock fick vårt barn en granne i klassen som vi kände ytligt då men kände ingen annan i klassen. Det tog 2 dagar sedan var vårt helnöjd och hade hittat nya kompisar. Vi såg till att vårt barn och grannen lekte någon gång under sommaren så det fanns lite mer kontakt vid start. 

Jag märker att de som "alltid gått med varandra" från förskolan upp till högstadiet börjar tröttna på varandra i 5:an/6:an, medan de som träffas i förskoleklass ofta "orkar" stå ut med varandra även högstadiet. 

Så peppa tjejen och se det som en nystart. 

Svar på tråden Ensam från förskola