Inlägg från: Anonym (P) |Visa alla inlägg
  • Anonym (P)

Ensam från förskola

Du skriver att du har kontaktat DO och pratar om diskriminering. På vilken diskrimineringsgrund anser du att ni blir diskriminerade på? Etnicitet? Ålder? Kön? Könstillhörighet? Religion? Sexuell läggning? Funktionsnedsättning? 

En annan fundering är om förlorad inkomst; Du skriver att du har en nyfödd hemma och att du behövt ta ledigt från jobbet för att fixa med ansökan. Du är alltså inte föräldraledig? 
    Hur lyckas du bolla med jobb och nyfödd samtidigt? Bra jobbat isåfall!

Jag känner att jag måste få lite mer klarhet i det hela så du får gärna rätta mig om jag har fel men; 

Det är alltså så att både ert barn och ett annat barn från samma förskola ansökt om att byta från Skola A till Skola B (där alla andra barn hamnat). Ni hävdar närhetsprincipen medan det andra barnet har ett syskon på Skola B och kan hävda syskonförtur. Har jag förstått det hela rätt? 

Om det är så som jag uppfattat det så anser jag att allt har gått rätt till. Jag tycker absolut att syskonförtur går före närhetsprincipen och jag kan inte se på vilken grund ditt barn skulle ha blivit diskriminerad på. Skolan kan inte trolla med knäna och finns det inte plats så finns det inte plats. Det är jättebeklagligt och jag tycker så synd om er och er dotter men samtidigt ser jag inte vad skolan har gjort för fel. 

Jag hoppas det hela löser sig för er och er dotter. Förhoppningsvis så kommer en öppning snart och hon får en plats på rätt skola :) 

Svar på tråden Ensam från förskola