Inlägg från: Jimzaan |Visa alla inlägg
  • Jimzaan

Ensam från förskola

Hej på er! 

Vi står i en en väldigt tråkigt situation så måste se om någon har någon erfarenhet kring detta 

1: vi har överklagat förskoleklassplacering, fått avslag. 

Var på utvecklingssamtal med vår dotter och får då reda på att vår dotter är den enda som inte fått en plats på den skola vi har sökt. Från början var de en till som inte fått plats från vår förskola. 

Deras föräldrar har inte gjort någon överklagan överhuvudtaget. 

I första beskedet om vilken skola man fått plats på så stod det att man var tvungen att överklaga inom 3 veckor för att kunna göra det. Vi har lagt energi tid och förlorad arbetsinkomst pga vi har gjort en överklagan. 

De barnet som inte gjort någon överklagan tillfrågas då om de vill ha en plats på önskad skola. I mitt tycke har de ju accepterat kommunens beslut och inte överklagat. 

Nån med erfarenhet kring detta? 

2: Nu står vår dotter själv kvar av alla de 11 barn från vår förskola. De andra barnen pratat glatt om vilka som hamnat i samma klass mm. Även säger till vår dotter att hon ska inte gå på samma skola som dem. 

Pedagogerna på förskolan får tysta de andra barnen. Vår dotter vill inte längre gå till förskolan. 

Är det verkligen tillåtet av kommunen att lämna bara ett barn vars föräldrar har överklagat och gjort allt i sin makt för att få en plats på just den skolan? 

I den nya skolan finns inte ett enda ansikte hon känner igen. Hon har sina kompisar i det området vi bor i och de alla ska börja i en och samma skola utan henne. 

Vi vet inte längre hur vi ska göra? har pratat med jurist stabschef skolchef rektorer Skolverket skolinspektionen diskrimineringsnämnden. 

Vi står helt maktlösa.. 

någon med erfarenheter kring just dessa ämnen? 

• Svar på tråden Ensam från förskola
  • Jimzaan
    Anonym (Magnus) skrev 2023-05-04 19:47:36 följande:

Är det en friskola eller kommunal skola? Vilka antagningstegler gäller?
    I vår kommun är det närhetsprincipen som gäller. En kommun i Stockholms län. Den som har närmast får förtur. Friskolor kan ha väldigt olika regler, men oftast kötid.

En helt vanlig kommunal skola. 

enligt lagen har vi och kommunen rätt. Men valet föll åt kommunen givetvis. 

vår kommun har: 
    1: skriven i kommunen
    2:syskonförtur
    3:närhetsprincipen 

• Jimzaan

Vi har överklagat på syskonförtur, då Skolverket skriver på sin hemsida att det inte ska gälla när du det är för många barn som söker en skola. Hade inte syskonförtur funnits hade vi haft en plats då vi bor närmare än andra elever. enligt skollagen skall närhetsprincipen tillämpas sa han i telefon på skolväsendet som tagit de sista beslutet Och då har vi närmare och bör ha en plats men ändå inte. 

överklagat avståndet till den skola vi blivit placerade på. 

vart står det att man går efter en lista oavsett om man överklagat eller inte? För mig har alla samma krav på sig att överklaga om man inte är nöjd, gör man inte det inom sina 3 veckor accepterar man ju de beslutet kommunen har tagit? 

jag tror säkert vår dotter får vänner på en annan skola, men tycker ni själva att ert barn redan i förskolan ska stå själva och känna sig utanför redan 6-7 månader innan ens skolan har börjat? 

• Jimzaan
    Tow2Mater skrev 2023-05-04 20:18:22 följande:
    Ring områdeschefen för grundskolan i ert område kanske.
    Har nog pratat med alla inom kommunen som går? 
  • Jimzaan

jo jag har nog fattat hur kommunen jobbar. Siffror på ett papper. 

och ja skolan ligger väldigt fel mot vår bostad.. 4km från hemmet och en helt annan stadsdel. överklagat på det också? när hon fyller 10 år ska hon åka stadsbuss till resecentrum och byta buss och likadant på hemvägen. På resecentrum går vakter och polis dagligen då det händer så mycket skit där. En väldigt otrygg plats där handläggare på kommunen inte velat att sina barn skulle vistas på ens. 

trodde genom att skriva ut här skulle bli någon form av sympati hur omänsklig juridik o politik är. Förstår det till viss del men någon form av mänsklighet borde ju finnas inom det också. 

DO är kontaktad pga många nämnt diskriminering för oss, därav har vi ringt dem och fått information. Men ingen form av diskriminering Vid information. 

förlorad arbetsinkomst då de som sitter på chefsroller och på Skolverket har telefontider eller är på något jäkla sammanträde hela dagarna. 3 barn hemma varav en nyfödd och jag har aldrig gjort en överklagan eller liknande förut och då vill jag göra det på fullaste allvar. jag har lagt ner energi och tid på vår dotters bästa då jag tycker kommunen har gjort fel. 

• Jimzaan

Men om jag vill få rätt information så får jag väl ringa till DO för att söka informationen? oavsett om det inte är det eller inte. 

man ska fortfarande skriva en överklagan som är något jag aldrig har gjort, du kanske möjligtvis sitter och vänder papper dagligen och inte kan utföra något annat än det, i mitt fall så är jag och du olika människor och för dig är det möjligtvis JÄTTEENKELT att skriva en överklagan, för min del är det JÄTTEKRÅNGLIGT, även för min sambo. Tyvärr har jag mött många av din typ som ifrågasätter andra människors beslut, i detta fall varför jag tog ledigt från mitt jobb för att göra det. Det jag kan säga är att DU är inte bäst på allt, du kan ha erfarenhet om många saker osv, men acceptera att människor är olika, olika erfarenheter och är bra eller dåliga på andra saker. 

i detta fall är inte det viktigaste varför jag tagit ledigt för att göra detta utan att jag för skrev här för att få andra människors erfarenheter om ungefär samma saker, hur de isåfall gått till väga och vilka punkter man då kan trycka på hos kommunen. Givetvis olika från kommun till kommun. 

så vill du veta vilken storlek jag har på skor o vad jag har i lön för att du ska säga att du har både större skor o högre lön så behövs ingen mer kommentar utav dig. 

• Jimzaan

kopierat från skolverkets hemsida, där personen på skolväsendets överklagandenämnd hävdade att de var falsk information. 

Kan en kommun använda syskonförtur som urvalsgrund vid skolplacering?

Ja, det kan vara möjligt. Kommunen har ett relativt stort utrymme att själva bestämma vilka principer, exempelvis syskonförtur, som ska användas vid skolplacering. Men de principer som kommunen använder får inte gå emot bestämmelserna om vårdnadshavares önskemål eller närhetsprincipen

• Jimzaan

Jag har nog skrivit det flera gånger nu, jag anser inte att mitt barn blivit diskriminerar, jag skrev att jag kontaktat dem för flera andra jag nämnt har sagt diskriminering, jag ringde DO för information om det. Så punkt slut om det.. 

alltså hur tröga är ni? Hur blir barn till? 

jag och min sambo har ett vid just detta tillfälle en 5 månaders, en tjej på 2.5 år och en dotter på 6 år. 

om jag nu tagit ledigt från jobbet är Jag då föräldraledig? NEJ! Givetvis min sambo som  varit gravid med alla mina 3 barn.. 
    vi har fortfarande gjort detta ihop, varit många samtal även på arbetstid så har inte bara tagit ledigt för att sitta med detta. är inte helt fel i huvudet på mig. 

om Sverige och samhället bara skulle acceptera att alla är olika och se positivt så skulle vi inte ha sån jävla macho kultur.. helt galet detta 

• Jimzaan

Har idag pratat med en politiker kring detta. 

vår kommun har regler, en av reglerna var att någon av barnen skall inte behöva börja förskoleklass själv om man själv inte har valt det som vårdnadshavare. 

fick så mycket information av hen hur fel kommunen gjort i detta. Fel chefer som har tagit och gett oss beslut mm.. 

och SNÄLLA! sista gången.. hur vi hsr gjort för att ringa eller tagit ledigt för att göra det här har inte med saken att göra? vi har valt att göra så, förstå att vi alla är olika någon gång, vi har kanske inte möjlighet att göra detta på våra jobb Mm så snälla ni som sitter o påpekar hur vi har gjort detta, h*ll k*ften!!! tack och bock!! 

tänk vad lätt samhället hade fungerat om de som tror de är något slutade påpeka andras sätt o hur dem gör o ser ut. hoppas någon dag att någon sätter sig över er som håller på och trycker ner er hårt i skorna så ni får börja om från början? 

• Jimzaan

Jag har inte gnällt för att jag tagit ledigt? det är vad jag beskrivit att jag har gjort? att ni hänger upp er på att jag tagit ledigt för att ringa runt och skriva en överklagan. 

om jag ägt ett företag och hade en anställd så hade mina anställda varit på jobbet för att jobba. Jag tar ansvar för mitt jobb och sitter jag i samtal i 2 timmar en dag där jag inte producerar något så drar jag bort 2 timmar. Det är ju något jag inte ska ha lön för givetvis. 

sen är jag inte bitter i ärendet i sig, vi peppar vår dotter till att börja en annan skola mm o allting som krävs av oss och lite till. 

men nu när jag har pratat med folk så är inte detta rättvist. Kommunen vi bor i har policy/reglar att inte låta ett barn hamna i detta läget om vårdnadshavarna inte valt det själva. Vilket vi inte gjort. 

skolchefen kan försöka skydda rektorn hur mycket som helst, en skolchef är en löne sättande chef åt rektorn och har ingenting med rektorns beslut att göra. Dessutom är denna skolchef endast tillförordnad då tidigare skolchef sagt upp sig. Skolchefen nu är en gammal rektorn och har haft hand om övergångar från förskola till förskoleklass. I detta förklarande förstår jag hennes snack, för hon har ljugit om hur de jobbar, hon har inga aningar om vissa saker jag frågar som ska vara självklara. 

men frågan som förvånade mig. Skolchef ringde mig i veckan och sa bittert att såhär blir det. I min tur frågade jag henne om vad rektorn tycker och tänker i detta, svaret va att hennes tycke beror ingenting utav det här. Då visste jag inte att rektorn är den som fattar dessa beslut. 

den jag har pratat med har jobbat som ordförande inom sektorn barn och utbildning och kunde ta fram informationen på sekunden på kommunens hemsida. 

varför Ska jag acceptera att just den skola och samma rektor har tidigare år gjort klasser på 27-28 barn, andra år gjort 3 klasser istället. Men varför inte nu.. det handlar inte om att de finns plats, det är bara kommunens principer för det har gått tidigare. 

och ni som tycker jag verkar bitter och missnöjd skulle nog behöva träffa oss i verkligheten så hade ni nog som de flesta andra tyckt att vi är en glad och positiv familj. 

vi sitter inte bakom telefon/dator och påpekar hur andra lagt upp sitt överklagande tex, vi accepterar att människor är olika och de gör på olika sätt. 

jag har mycket kött på benen just nu för att gå vidare till rektorn med detta. 

• Jimzaan

Läst ni vad ni skrivit och vissa är verkligen människor med hjärtat på rätt plats. 

det här med vilken skola vi blivit placerade på är inte tanken att vi vill ha någon skola med bättre status, den vi blivit placerade på är väl den med högre status o de är på den sidan där de som tjänar Bra om man är ute efter att barna ska ha märkeskläder o dyra grejer. Annars är skolan jättebra som vi fått en plats på. men givetvis geografiskt sett så ligger den helt fel. 

först och främst ska det korsas 3 större vägar som är huvudled igenom stan, och vad vi anser så ligger den nästan 4km ifrån oss. skolskjuts i senare ålder via resecentrum där det sker skit dagligen är inte optimalt för ett barn. 

det som vi tycker är förjävligt att hon lämnas helt ensam ifrån sina vänner och ska då gå helt själv. Givetvis får man nya vänner, det tvivlar jag inte på alls men de kommunen strävar efter är trygghet och studiero men den kommer inte finnas alls i vår dotter tyvärr 

Svar på tråden Ensam från förskola