• Anonym (Biggan)

Bedragen hustru

Min man hade en "historia" med en kvinna. De avslutade förhållandet men jag tror att han fortfarande älskar henne. 

Vi har inte längre sex eftersom ingen av oss är så särskilt intresserade eller har behov av det.

Våra barn är nu vuxna så vi håller inte ihop för deras skull

Jag älskar min man men hur ska göra för att han ska glömma sin älskarinna och börja älska mig igen?

• Svar på tråden Bedragen hustru
  • Anonym (Tjejen)

Du borde prata med din man om detta inte oss här för vi kan inte hjälpa dig. Du får ta upp allting med din man om hur du känner sen få du se vad han svara. Men var beredd att du kanske inte kommer att gilla hans svar. Från vad du har skrivit här så verkar hans känslor för dig ha svalnat men oavsett så är det honom  du måste prata med. 

• Anonym (Tjejen)

Den andra kvinnan som han var otrogen med, tillhör hon också er församling? Tänker mer att om han ser henne ibland så är det svårare att släppa. 

• Anonym (Biggan)

Det är inte så lätt eftersom vi redan pratat med varandra, med de äldste tillsammans och enskilt. Min man är överens med de äldste om att han har felat och har bett om förlåtelse och menar därför att han gjort vad han kunnat. Medan jag märker och känner att han fortfarande älskar den där kvinnan.
    Det blir absolut inte bättre av att jag påminner honom om det. Inte älskar han henne mindre för det. 

• Anonym (Camilla)

Du kan inte förändra honom utan bara din egen inställning. Acceptans och gå vidare. Skilsmässa torde vara i bådas intresse. Ingen av er är ju lyckliga. Riv av plåstret och separera. 

• Anonym (Tjejen)

Nej det gör det inte bättre för honom att prata om det eftersom han inte har kommit över henne. Men det där samtalet är för dig för att du behöver det. Och om han älskar dig så borde han lyssna på dig och ge dig det. Sen måste du vara tydlig med att du märker av en förändring i hans beteende och att det är inte ok. Han valde ju dig över älskarinnan. Då få han börja leva upp till det också och sluta sucks efter den andre. 
    Var tydlig och bestämd. Inte ska du ta vad som helst i ert äktenskap. Oavsett ni är Jehovas eller inte. Han få ta sig i kragen och skärpa till sig helt enkelt.  

• Anonym (Tjejen)

Det är ditt liv också.

• Anonym (Tjejen)

Det är ditt liv också.

• Elisa23

Är det så att din man hade blivit utesluten om han inte "ångrade sig" och valde dig så är risken stor att valet till stor del också beror på den sociala utfrysning som alla som utesluts får erfara. I så fall är ni båda i nåt slags limbo. Din man kan inte följa sitt hjärta för att konsekvenserna från församlingen är för stora om han lämnar/utesluts och du får leva med en man som älskar en annan. Två olyckliga människor alltså.

Är du avundsjuk på att din man får uppleva kärlek och passion får du överväga om du själv vill ta det stora steget och lämna församlingen. Det finns stöd och hjälp att få även om det är oerhört jobbigt att de människor du älskar vänder dig ryggen.

Jag har erfarenheter och jag kan lova att det finns många fina människor bland de världsliga. 

• Anonym (Biggan)

Tack för ert engagemang och inlägg med bra kommentarer. Jag och min man får fundera på det här. Alternativet att bli uteslutna ur gemenskapen innebär för oss att vi också blir av med våra familjer, så det alternativet existerar inte.
    Kanske kan vi på något sätt komma över det här. Det är tillåtet att skilja sig men det förutsätter att vi kan övertyga de äldste om att det är bästa alternativet.  Kan tänka mig att det tar några år att övertyga dem. 
    Vi får göra det bästa vi kan av situationen. 

• Anonym (Biggan)
    Elisa23 skrev 2023-05-06 23:11:24 följande:

Är det så att din man hade blivit utesluten om han inte "ångrade sig" och valde dig så är risken stor att valet till stor del också beror på den sociala utfrysning som alla som utesluts får erfara. I så fall är ni båda i nåt slags limbo. Din man kan inte följa sitt hjärta för att konsekvenserna från församlingen är för stora om han lämnar/utesluts och du får leva med en man som älskar en annan. Två olyckliga människor alltså.

Är du avundsjuk på att din man får uppleva kärlek och passion får du överväga om du själv vill ta det stora steget och lämna församlingen. Det finns stöd och hjälp att få även om det är oerhört jobbigt att de människor du älskar vänder dig ryggen.

Jag har erfarenheter och jag kan lova att det finns många fina människor bland de världsliga. 

Du har helt rätt, precis så är det. Att lämna församlingen känns inte som ett alternativ för vare sig mig eller min man eftersom vi skulle tappa all kontakt med vår släkt och alla vänner vi vuxit upp med. Men det har åtminstone hos mig såtts ett frö och jag börjar ifrågasätta. Får väl se hur det hela slutar kanske kommer vi tillslut fram till att vi lämnar man det är en lång process som kräver mycket eftertanke.
Svar på tråden Bedragen hustru