Elisa23 skrev 2023-05-06 23:11:24 följande:
Är det så att din man hade blivit utesluten om han inte "ångrade sig" och valde dig så är risken stor att valet till stor del också beror på den sociala utfrysning som alla som utesluts får erfara. I så fall är ni båda i nåt slags limbo. Din man kan inte följa sitt hjärta för att konsekvenserna från församlingen är för stora om han lämnar/utesluts och du får leva med en man som älskar en annan. Två olyckliga människor alltså.
Är du avundsjuk på att din man får uppleva kärlek och passion får du överväga om du själv vill ta det stora steget och lämna församlingen. Det finns stöd och hjälp att få även om det är oerhört jobbigt att de människor du älskar vänder dig ryggen.
Jag har erfarenheter och jag kan lova att det finns många fina människor bland de världsliga.
Du har helt rätt, precis så är det. Att lämna församlingen känns inte som ett alternativ för vare sig mig eller min man eftersom vi skulle tappa all kontakt med vår släkt och alla vänner vi vuxit upp med. Men det har åtminstone hos mig såtts ett frö och jag börjar ifrågasätta. Får väl se hur det hela slutar kanske kommer vi tillslut fram till att vi lämnar man det är en lång process som kräver mycket eftertanke.