• Anonym (Biggan)

Bedragen hustru

Min man hade en "historia" med en kvinna. De avslutade förhållandet men jag tror att han fortfarande älskar henne. 

Vi har inte längre sex eftersom ingen av oss är så särskilt intresserade eller har behov av det.

Våra barn är nu vuxna så vi håller inte ihop för deras skull

Jag älskar min man men hur ska göra för att han ska glömma sin älskarinna och börja älska mig igen?

• Svar på tråden Bedragen hustru
  • Anonym (Älska varandra utan sex)

Det går faktiskt helt utmärkt att älska en person helt utan något sexuellt. Finns inget fel i detta. Det TS får fundera på är väl om hon kan acceptera att maken kanske behöver det sexuella på annat håll?

• Anonym (Biggan)
    Anonym (S) skrev 2023-04-20 13:58:51 följande:

Hej 
    Jag tycker ni är väldigt hårda mot TS.

Har ni pratat om varför otroheten hände och hur ni ska ha det framöver eller kör ni bara på?
    Jag tror att du behöver prata med din man. Beskriv hur det känns och vad du vill/önskar.
    Han måste ju ta ansvar för sitt val att stanna kvar och isåfall vara närvarande i er relation,  välja ert liv aktivt.
    Men om han inte gör det behöver ju du ta ställning hur du vill ha det. 

När det hände pratade vi en hel del och gick även i par terapi en tid. Han har aldrig kunnat förklara varför och vägrar prata om det efter terapins slut. Idag är det tabu att nämna vad som hände.

Om jag skulle börja tala om det här skulle han bara gå ut.

Jag vill absolut inte att vårt äktenskap ska påverkas och jag tror också att min make vill att vi fortsätter som vi gjort

Under par terapin fick vi båda ta ställning till om vi ville fortsätta  vårt äktenskap och det ville vi båda.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Älska varandra utan sex) skrev 2023-04-20 14:05:35 följande:

Det går faktiskt helt utmärkt att älska en person helt utan något sexuellt. Finns inget fel i detta. Det TS får fundera på är väl om hon kan acceptera att maken kanske behöver det sexuella på annat håll?

Fast återigen.. TS skriver uttryckligen i sin trådstart att hon vill att han ska ÄLSKA henne, hon skriver INTE att hon vill att han ska knulla henne.
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 12:01:11 följande:

Jag älskar min man men hur ska göra för att han ska glömma sin älskarinna och börja älska mig igen?

Oavsett om han ligger med henne eller 20 andra så kommer ju inte det leda till att han ÄLSKAR henne?
  • Anonym (Biggan)
    Anonym (jag) skrev 2023-04-20 14:20:48 följande:
    Fast återigen.. TS skriver uttryckligen i sin trådstart att hon vill att han ska ÄLSKA henne, hon skriver INTE att hon vill att han ska knulla henne.
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 12:01:11 följande:

Oavsett om han ligger med henne eller 20 andra så kommer ju inte det leda till att han ÄLSKAR henne?
    Inser att jag nog använt fel ord när jag skriver ÄLSKAR eftersom jag är väldigt skeptiskt till vad ordet representerar.  Varken maken eller jag har använt detta ord till varandra. Vi älskar våra barn, hundar och sommarstället. 

Vad jag menade var helt enkelt att jag vill att allt ska vara som innan. Vår relation ska vara som den var innan. 
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 14:36:55 följande:
    Inser att jag nog använt fel ord när jag skriver ÄLSKAR eftersom jag är väldigt skeptiskt till vad ordet representerar.  Varken maken eller jag har använt detta ord till varandra. Vi älskar våra barn, hundar och sommarstället. 

Vad jag menade var helt enkelt att jag vill att allt ska vara som innan. Vår relation ska vara som den var innan. 
    Ja det är svårt med starka ord. Det har olika betydelser för olika människor.
    Vad är det som du saknar i er relation idag? Saknas det något överhuvudtaget eller är det dina grubblerier som spökar?
    Som jag förstår så var detta längesen och att ni då gick i terapi och bestämde er för att fortsätta tillsammans. Och sen la ni locket på. Måste vara oerhört svårt för dig att komma över ett sådant svek utan att få svar på dina frågor
  • Anonym (Biggan)
    Anonym (Lena) skrev 2023-04-20 15:02:16 följande:
    Ja det är svårt med starka ord. Det har olika betydelser för olika människor.
    Vad är det som du saknar i er relation idag? Saknas det något överhuvudtaget eller är det dina grubblerier som spökar?
    Som jag förstår så var detta längesen och att ni då gick i terapi och bestämde er för att fortsätta tillsammans. Och sen la ni locket på. Måste vara oerhört svårt för dig att komma över ett sådant svek utan att få svar på dina frågor
    Jag har inga frågor. Vill inte veta någonting önskar faktiskt att han ingenting sagt utan bara fortsatt som vanligt. 

Vad som stör mig mest är att han verkar ha varit en annan med henne. Under terapin förstod jag att han nog betett sig totalt annorlunda med henne än han gör med familjen. Vet inte vilken variant som är den sanna. Trodde att de här tankarna skulle blekna med tiden men det verkar inte vara så 
  • Anonym (S)
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 14:18:51 följande:
    När det hände pratade vi en hel del och gick även i par terapi en tid. Han har aldrig kunnat förklara varför och vägrar prata om det efter terapins slut. Idag är det tabu att nämna vad som hände.

Om jag skulle börja tala om det här skulle han bara gå ut.

Jag vill absolut inte att vårt äktenskap ska påverkas och jag tror också att min make vill att vi fortsätter som vi gjort

Under par terapin fick vi båda ta ställning till om vi ville fortsätta  vårt äktenskap och det ville vi båda.
    Som förut betyder ju det som ledde fram till ett behov av otrohet...
    Ert äktenskap har ju redan påverkats, vad ni än vill...
    Du skriver ju här för att du tycker det och det tror jag att ni måste kunna prata om för att ha en chans.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 15:13:59 följande:
    Jag har inga frågor. Vill inte veta någonting önskar faktiskt att han ingenting sagt utan bara fortsatt som vanligt. 

Vad som stör mig mest är att han verkar ha varit en annan med henne. Under terapin förstod jag att han nog betett sig totalt annorlunda med henne än han gör med familjen. Vet inte vilken variant som är den sanna. Trodde att de här tankarna skulle blekna med tiden men det verkar inte vara så 

Ja men om han blev himlastormande förälskad i denna kvinna så kan han ju absolut varit en annan person när han var med henne.
    Du skrev själv att ni aldrig sagt att ni älskar varandra även om ni trivs ihop och har det bra så är det inte samma sak som att bli huvudlöst förälskad.
    Man blir en annan person av att träffa någon som bekräftar en så din man har säkert talat sanning i er terapi. Naturligtvis inte så trevligt för dig att höra.
    Är han annorlunda mot dig nu?
    Det är ju hos dig dina tankar inte bleknar. 

• Anonym (Biggan)
    Anonym (jag) skrev 2023-04-20 14:00:06 följande:
    Fast nu blandar du ihop kärlek och relationer. Man kan absolut ha en bra relation med andra utan att älska personen, tex vänner. Men i din trådstart skriver du uttryckligen att du vill att han ska ÄLSKA dig.

Att vara nöjd med en vänskapsrelation behöver inte med kärlek att göra.

Ja jag kan absolut förstå att du tycker det är orättvist att han älskar henne och inte dig men du kan fortfarande inte tvinga honom till att älska dig. Det går inte att tvinga fram kärlek.

Nej jag tycker absolut inte att du "ser saker för vad de är" utan snarare tänker väldigt irrationellt.

1) Du skriver att du är ok med ett känslolöst förhållande men vill ändå att han älskar dig

2) Du verkar vara ok med att han har en relation med dig utan att han älskar dig bara han inte älskar någon annan,

3) Du verkar vara stolt över att inte romantisera saker men vill ändå att han ska älska dig vilket i sig är romantik.

På vilket sätt menar du att det är rationellt?
    Har aldrig påstått att jag är rationell i mina tankar om det här och medger att jag använde ett ord som inte är representativt för  vare sig  mig eller vår relation.

Skriver att vårt förhållande inte är känslofyllt men det innebär ju inte att det är känslolöst. Bara att vi är (vad jag trodde) tämligen rationella och inte brusar upp över småsaker och är oromantiska personer.  

Vi  har alltid varit överens om att intellektet styr känslorna och inte tvärtom.

Jag vill att vi ska fortsätta som vi en gång började. Ingenting annat
  • Anonym (Frippelmamma)

Jag tror jag förstår hur du tänker, delvis i alla fall. Vissa här hakar upp sig på att du skulle vilja fortsätta med honom bara för det ni haft. Men det handlar ju inte bara om det, ni delar ju barnen och tids nog barnbarnen. Det är nog en sorg för de flesta frånskilda att inte dela det med den man lever med. Det handlar också om trygghet, att bli gamla tillsammans, trivas tillsammans. Om inte någon av er hakar upp er på sexbiten så bör inte vi heller göra det (på ert sex alltså).

Jag tror inte du kan göra så mycket åt att (om) din man tänker på någon annan och sörjer henne. Det enda du kan göra är väl i så fall att vara glad åt det du har. Han kanske var en annan person med henne, men är du nöjd med den personen han är när han är med dig?

Vill du ha mer engagemang/kärlek från din man? Då kanske du kan föreslå att ni gör något tillsammans på tu man hand ibland. Gå på bio, laga trerätters, vandra i skogen, vad som nu passar er. För det är ganska typiskt att man tappar bort varandra, som älskande eller vänner, när barnen flyttar ut.

Svar på tråden Bedragen hustru