Inlägg från: Anonym (Biggan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Biggan)

Bedragen hustru

Min man hade en "historia" med en kvinna. De avslutade förhållandet men jag tror att han fortfarande älskar henne. 

Vi har inte längre sex eftersom ingen av oss är så särskilt intresserade eller har behov av det.

Våra barn är nu vuxna så vi håller inte ihop för deras skull

Jag älskar min man men hur ska göra för att han ska glömma sin älskarinna och börja älska mig igen?

• Svar på tråden Bedragen hustru
  • Anonym (Biggan)
    Anonym (jag) skrev 2023-04-20 12:09:25 följande:

Jag tycker du snarare borde fråga dig varför du öht vill leva med någon som inte älskar dig?

Det går liksom inte att tvinga folk att älska dig, älskar de någon annan istället för dig så får man helt enkelt acceptera det och antingen gå skilda vägar och satsa på att hitta någon älskar dig eller leva i en relation med någon som inte älskar dig.

Vi har haft ett fint liv tillsammans, aldrig bråkat över småsaker och varit överens om det mesta. Vi har ett lugnt liv utan stormande känslor som jag trivs med.

Min man berättade för mig om den där andra kvinnan efter att deras förhållande tagit slut. Det var hon som avslutade det hela vilket tydligen min make tog hårt. 

Vårt äktenskap har aldrig varit speciellt känslofyllt och så här i backspegeln förstår jag att vi aldrig varit speciellt nära varandra. Något som nog passat mig ganska bra. 

Det enda jag vill är att vi ska fortsätta leva vårt liv utan den där skuggan av kvinnan min make tydligen hade känslor för
  • Anonym (Biggan)
    Anonym (jag) skrev 2023-04-20 12:53:36 följande:
    Fast vad ni haft tidigare gör ju ingen skillnad på vad som händer nu, han kommer ju inte älska dig mer nu bara för att ni haft det bra tidigare?

Om han är kvar med dig för att den andra kvinnan dumpade honom så är ju du bara ett andrahandsval och någon han är kvar med bara för att det inte finns nåt bättre alternativ tillgängligt.

Om du är medveten om att ert förhållande aldrig varit känslofyllt och att det passar dig bra varför skriver du att du vill att han ska älska dig igen? Om er relation aldrig varit känslofyllt (kärlek är ju en känsla) hur vet du då om han någonsin älskat dig?

Jag förstår att du vill att han ska älska dig mer än han älskade henne trotts att du säger att det passar dig bra att leva i ett känslolöst förhållande. Men det du inte verkar förstå är att det inte går att tvinga andra att känna eller sluta känna saker. Och har ni levt i ett känslolöst förhållande hur vet du att han älskat dig tidigare?

Hela din inställning till relationer verkar ju vara väldigt märklig, och mest handla om nån slags tävling, för du verkar vara helt ok med att han inte älskar dig bara han inte älskar någon annan? 
    Inte tävlar jag med någon, förstår inte alls hur du kan tro det. 
    Allt jag vill är att vi ska fortsätta vårt liv tillsammans som innan han hade det där förhållandet. 

Som det är nu känns det hela tiden som om han hellre vill vara någon annanstans med någon annan
  • Anonym (Biggan)
    Anonym (jag) skrev 2023-04-20 12:53:36 följande:
    Fast vad ni haft tidigare gör ju ingen skillnad på vad som händer nu, han kommer ju inte älska dig mer nu bara för att ni haft det bra tidigare?

Om han är kvar med dig för att den andra kvinnan dumpade honom så är ju du bara ett andrahandsval och någon han är kvar med bara för att det inte finns nåt bättre alternativ tillgängligt.

Om du är medveten om att ert förhållande aldrig varit känslofyllt och att det passar dig bra varför skriver du att du vill att han ska älska dig igen? Om er relation aldrig varit känslofyllt (kärlek är ju en känsla) hur vet du då om han någonsin älskat dig?

Jag förstår att du vill att han ska älska dig mer än han älskade henne trotts att du säger att det passar dig bra att leva i ett känslolöst förhållande. Men det du inte verkar förstå är att det inte går att tvinga andra att känna eller sluta känna saker. Och har ni levt i ett känslolöst förhållande hur vet du att han älskat dig tidigare?

Hela din inställning till relationer verkar ju vara väldigt märklig, och mest handla om nån slags tävling, för du verkar vara helt ok med att han inte älskar dig bara han inte älskar någon annan? 
    Att vårt äktenskap aldrig varit speciellt känslofyllt har väl inget med om vi älskar varandra eller ej. Vi har haft ett gott äktenskap som vi båda uppskattat och säkert skulle fortsätta att uppskattat om inte maken träffat den där andra. 

Han säger att han är nöjd med hur vi har det men någonting har förändrats. Jag vet inte vad han har för känslor för henne men det känns lite orättvist att hon fortfarande finns i hans tankar. Det har gått många år sedan det hände och någon gång måste väl glömma, vad det nu var han kände.  

Jag kanske kan tillägga att jag inte romantiserar utan ser saker och ting för vad de är. Varför kan inte vårt liv gå tillbaks till hur det var innan? Jag förstår inte att detta ska påverka vårt liv idag
  • Anonym (Biggan)
    Anonym (S) skrev 2023-04-20 13:58:51 följande:

Hej 
    Jag tycker ni är väldigt hårda mot TS.

Har ni pratat om varför otroheten hände och hur ni ska ha det framöver eller kör ni bara på?
    Jag tror att du behöver prata med din man. Beskriv hur det känns och vad du vill/önskar.
    Han måste ju ta ansvar för sitt val att stanna kvar och isåfall vara närvarande i er relation,  välja ert liv aktivt.
    Men om han inte gör det behöver ju du ta ställning hur du vill ha det. 

När det hände pratade vi en hel del och gick även i par terapi en tid. Han har aldrig kunnat förklara varför och vägrar prata om det efter terapins slut. Idag är det tabu att nämna vad som hände.

Om jag skulle börja tala om det här skulle han bara gå ut.

Jag vill absolut inte att vårt äktenskap ska påverkas och jag tror också att min make vill att vi fortsätter som vi gjort

Under par terapin fick vi båda ta ställning till om vi ville fortsätta  vårt äktenskap och det ville vi båda.
  • Anonym (Biggan)
    Anonym (jag) skrev 2023-04-20 14:20:48 följande:
    Fast återigen.. TS skriver uttryckligen i sin trådstart att hon vill att han ska ÄLSKA henne, hon skriver INTE att hon vill att han ska knulla henne.
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 12:01:11 följande:

Jag älskar min man men hur ska göra för att han ska glömma sin älskarinna och börja älska mig igen?

Oavsett om han ligger med henne eller 20 andra så kommer ju inte det leda till att han ÄLSKAR henne?
    Inser att jag nog använt fel ord när jag skriver ÄLSKAR eftersom jag är väldigt skeptiskt till vad ordet representerar.  Varken maken eller jag har använt detta ord till varandra. Vi älskar våra barn, hundar och sommarstället. 

Vad jag menade var helt enkelt att jag vill att allt ska vara som innan. Vår relation ska vara som den var innan. 
  • Anonym (Biggan)
    Anonym (Lena) skrev 2023-04-20 15:02:16 följande:
    Ja det är svårt med starka ord. Det har olika betydelser för olika människor.
    Vad är det som du saknar i er relation idag? Saknas det något överhuvudtaget eller är det dina grubblerier som spökar?
    Som jag förstår så var detta längesen och att ni då gick i terapi och bestämde er för att fortsätta tillsammans. Och sen la ni locket på. Måste vara oerhört svårt för dig att komma över ett sådant svek utan att få svar på dina frågor
    Jag har inga frågor. Vill inte veta någonting önskar faktiskt att han ingenting sagt utan bara fortsatt som vanligt. 

Vad som stör mig mest är att han verkar ha varit en annan med henne. Under terapin förstod jag att han nog betett sig totalt annorlunda med henne än han gör med familjen. Vet inte vilken variant som är den sanna. Trodde att de här tankarna skulle blekna med tiden men det verkar inte vara så 
  • Anonym (Biggan)
    Anonym (jag) skrev 2023-04-20 14:00:06 följande:
    Fast nu blandar du ihop kärlek och relationer. Man kan absolut ha en bra relation med andra utan att älska personen, tex vänner. Men i din trådstart skriver du uttryckligen att du vill att han ska ÄLSKA dig.

Att vara nöjd med en vänskapsrelation behöver inte med kärlek att göra.

Ja jag kan absolut förstå att du tycker det är orättvist att han älskar henne och inte dig men du kan fortfarande inte tvinga honom till att älska dig. Det går inte att tvinga fram kärlek.

Nej jag tycker absolut inte att du "ser saker för vad de är" utan snarare tänker väldigt irrationellt.

1) Du skriver att du är ok med ett känslolöst förhållande men vill ändå att han älskar dig

2) Du verkar vara ok med att han har en relation med dig utan att han älskar dig bara han inte älskar någon annan,

3) Du verkar vara stolt över att inte romantisera saker men vill ändå att han ska älska dig vilket i sig är romantik.

På vilket sätt menar du att det är rationellt?
    Har aldrig påstått att jag är rationell i mina tankar om det här och medger att jag använde ett ord som inte är representativt för  vare sig  mig eller vår relation.

Skriver att vårt förhållande inte är känslofyllt men det innebär ju inte att det är känslolöst. Bara att vi är (vad jag trodde) tämligen rationella och inte brusar upp över småsaker och är oromantiska personer.  

Vi  har alltid varit överens om att intellektet styr känslorna och inte tvärtom.

Jag vill att vi ska fortsätta som vi en gång började. Ingenting annat
  • Anonym (Biggan)
    Anonym (jag) skrev 2023-04-20 15:52:33 följande:
    Men om man älskar en person och inte den andra är det då konstigt om man beter sig olika mot dem? Vad vi känner för olika människor är ju det som avgör hur vi beter oss mot dem.

Att han och du haft en kompis relation är väl inte mer sant än att han vart förälskad i den andra kvinnan? Undrar du vilket av dem som är mer SANT eller undrar du om den ena skulle vara VÄRT mer än det andra?
    Nej, jag tror inte det ena är mera sant än det andra. Tror du missuppfattar mig en smula där. 

Vad som stör mig är att om han nu var förälskad som du säger, varför fortsatte han då inte med den relationen? Han var fullt fri att välja och han valde sin familj. Då kan han inte ångra sig i efterhand. 

Det känns som om han offrat någonting som jag inte kan kompensera
  • Anonym (Biggan)
    Anonym (jag) skrev 2023-04-20 16:41:43 följande:
    Har för mig att du skrev att hon dumpade honom?
    Där har du väl anledningen till varför han inte fortsatte med den relationen?
    Och då var det väl inte han som valde utan hon?

Men otrohet handlar ju sällan om att välja det ena eller det andra utan snarare det motsatt att ha både och och slippa göra ett val.

Du kan aldrig "kompensera" för svek och lögner, för att kunna kompensera för brister i relationen behöver man först kunna föra ett vuxet och ärligt resonemang med varandra om sina behov och missnöje och det är ju inte vad man gör när man är otrogen.

Och det går heller inte att skita i att föra ett ärligt och vuxet resonemang med sin partner om behov och brister och ge sig ut och knulla andra och SEN förvänta sig att bli kompenserad. Då har man ju redan valt att hantera saker på ett omoget sätt och resultatet blir därefter.
    Hon som du säger dumpade inte honom. Hon bad honom välja mellan familjen och henne. Han valde familjen. 

Måste säga att några lögner var det aldrig tal om i vårt fall svek han mig? kanske men som du kanske förstår så skulle jag inte bli så upprörd av att han hade ett sexuellt förhållande med någon kvinna. Det har han haft tidigare också och det påverkade inte vårt förhållande. 

Det är mera att han förändrats av det här förhållandet. jag känner det som att han saknar något som jag inte kan ge. Vet inte om det är så att han ångrar att vi inte bröt upp och att han fortsatte med henne. 

Jag vill inte fortsätta livet med att känna att min make gått miste om någonting viktigt.  
  • Anonym (Biggan)
    Anonym (jag) skrev 2023-04-20 17:22:16 följande:
    Men gösses, det kryper fram nya grejer hela tiden... du måste väl ändå förstå att det blir väldigt svårt att ge dig råd när du kläcker ur dig nya saker hela tiden?

Om han får ligga med andra så har ni ju ett ÖPPET förhållande... och då kan man väl inte kalla det för otrohet öht för han fick ju ligga med andra?

Är du på riktigt eller trollar du bara?
    Kan inte tycka att det hade med saken att göra. Vi har inget öppet äktenskap men jag har hela tiden varit medveten om makens snedsprång. Inget jag tagit åt mig av. Det är inget han har lov att göra men inget som stör mig. Faktiskt har han, vad jag är medveten om inte haft några fler snedsprång efter henne.

Tror nog inte du förstår riktigt vad jag kommer ifrån. Snedsprång är något man får räkna med, Inget konstigt med det, men att lämna familjen är något helt annat. 
  • Anonym (Biggan)
    fornminne skrev 2023-04-20 16:26:36 följande:

Det låter som din man valde tryggheten och trivs med dig. Men saknar den andra och kanske sörjer att han inte kunde få både trygghet och passion?

Vad är det du saknar TS? Du vill att det ska bli som innan. Men det kan det ju aldrig bli, gjort är gjort. Däremot kan ni få en bra relation som båda trivs med, om ni anstränger er. Du kan kräva att din man lägger manken till om ni ska fortsätta ihop, men du styr inte över hans känslor. Du kan inte tvinga honom att glömma den andra, bara vara tydlig med vad DU accepterar och Inte.

Du har nog rätt 
  • Anonym (Biggan)
    Anonym (Men?) skrev 2023-04-20 17:02:46 följande:
    Men? Jag vet knappt vad jag ska säga om detta... 

Din man är nu alltså tillbaka i det bekväma livet med dig efter sin "historia".

Men naturligtvis fanns det en anledning till att han startade en historia med en annan kvinna.

Du skriver att "ingen av oss är särskilt intresserade eller har behov av" sex. Är det sant, tror du? Hade han sex med den andra kvinnan? 
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 12:30:45 följande:
    Vi har haft ett fint liv tillsammans, aldrig bråkat över småsaker och varit överens om det mesta. Vi har ett lugnt liv utan stormande känslor som jag trivs med.

Min man berättade för mig om den där andra kvinnan efter att deras förhållande tagit slut. Det var hon som avslutade det hela vilket tydligen min make tog hårt. 

Vårt äktenskap har aldrig varit speciellt känslofyllt och så här i backspegeln förstår jag att vi aldrig varit speciellt nära varandra. Något som nog passat mig ganska bra. 

Det enda jag vill är att vi ska fortsätta leva vårt liv utan den där skuggan av kvinnan min make tydligen hade känslor för
    Din man blev dumpad av den andra kvinnan och han berättade frivilligt om detta. Med tanke på att ni aldrig varit speciellt känslofyllda, hur reagerade du när han berättade detta? 
    Han var nedstämd och lessen. 
  • Anonym (Biggan)
    fornminne skrev 2023-04-20 18:55:43 följande:
    Du resonerar som om du tror att andra tänker och tycker som du. Så är det inte.

Snedsprång är INTE något de flesta accepterar. Antingen har man ett öppet förhållande, eller så har man det inte. Sen är det inte alltid snedsprång slutar i skilsmässa, men det är inte ovanligt. Särskilt inte om det handlar om upprepad otrohet.

Bara för att otrohet är vanligt, betyder inte det att alla är otrogna, eller ens de flesta. Eller att de flesta bara rycker på axlarna åt det. Att du verkar göra det är ditt val, men då har ni i praktiken ett öppet förhållande, vad du än kallar det. Även om det inte är uttalat.

Skulle din man också rycka på axlarna om han fick veta att du låg med andra?

Så länge ni inte har problem med det, och så länge ingen annan drabbas, är det er sak. Men som någon skrev ovan: Det är en smula ironiskt att det enda du inte kan kontrollera - din mans känslor - är det som plågar dig. Inte vad han gör i övrigt.
    Jag är fullt medveten om att inte alla förstår varifrån jag kommer, men om vi säger så här att i våra kretsar är det inte ovanligt med snedsprång. Det är inget vi talar om men alla känner till dem. Men är inte det oväsentligt? Vi har inget öppet äktenskap och jag skulle aldrig vara otrogen.  

När jag skriver svaren här så förstår jag mera av varför jag känner som jag gör. kanske känner jag avund, att han fått vara med om något jag aldrig får uppleva.
  • Anonym (Biggan)

Inser att jag måste förklara det här med våra kretsar. Vi tillhör en församling som vissa anser vara en sekt.

Men tack för alla råd och att ni lyssnade på mig.

• Anonym (Biggan)
    Anonym (Camilla) skrev 2023-04-23 20:28:20 följande:

Nämen vänta här?! Vilket samfund tillhör ni? Har väl aldrig hört på maken. Men om det är vedertaget i er gäng så kan det inte varit någon konstighet. Antar att ni håller det inom församlingen. Vad är det som säger att någon annan man skulle ha en affär med dig. Precis som din man haft. Det är ju jäkligt knepigt att du tror på trohet men inte din man. Det skär ju sig rejält där. Antingen är man monogama eller har öppna förhållanden och väljer man det så finns det inte plats för svartsjuka. Eller avundsjuk för all del. 

Sa det tidigare att du är både svart- och avundsjuk på din mans eskapader. Att han fått uppleva det och att han förälskade sig i en annan kvinna. Du motsäger ju dig själv när du säger att er relation är fri från känsloyttringar och du vill ha det så men ändå vill att han ska älska dig. Hur vill du att han ska visa det? Hur visar ni varandra känslor. Vill du fortsätta det okomplicerade äktenskapet får du vackert hacka i sig hans otrohet och förälskelse. Han valde att stanna hos dig. Frågan är också om DU vill fortsätta att leva med honom? 

Fortfarande sjukt nyfiken på vilket gäng ni tillhör. 

Vi är Jehovas Vittnen 

• Anonym (Biggan)

Det är inte så lätt eftersom vi redan pratat med varandra, med de äldste tillsammans och enskilt. Min man är överens med de äldste om att han har felat och har bett om förlåtelse och menar därför att han gjort vad han kunnat. Medan jag märker och känner att han fortfarande älskar den där kvinnan.
    Det blir absolut inte bättre av att jag påminner honom om det. Inte älskar han henne mindre för det. 

• Anonym (Biggan)

Tack för ert engagemang och inlägg med bra kommentarer. Jag och min man får fundera på det här. Alternativet att bli uteslutna ur gemenskapen innebär för oss att vi också blir av med våra familjer, så det alternativet existerar inte.
    Kanske kan vi på något sätt komma över det här. Det är tillåtet att skilja sig men det förutsätter att vi kan övertyga de äldste om att det är bästa alternativet.  Kan tänka mig att det tar några år att övertyga dem. 
    Vi får göra det bästa vi kan av situationen. 

• Anonym (Biggan)
    Elisa23 skrev 2023-05-06 23:11:24 följande:

Är det så att din man hade blivit utesluten om han inte "ångrade sig" och valde dig så är risken stor att valet till stor del också beror på den sociala utfrysning som alla som utesluts får erfara. I så fall är ni båda i nåt slags limbo. Din man kan inte följa sitt hjärta för att konsekvenserna från församlingen är för stora om han lämnar/utesluts och du får leva med en man som älskar en annan. Två olyckliga människor alltså.

Är du avundsjuk på att din man får uppleva kärlek och passion får du överväga om du själv vill ta det stora steget och lämna församlingen. Det finns stöd och hjälp att få även om det är oerhört jobbigt att de människor du älskar vänder dig ryggen.

Jag har erfarenheter och jag kan lova att det finns många fina människor bland de världsliga. 

Du har helt rätt, precis så är det. Att lämna församlingen känns inte som ett alternativ för vare sig mig eller min man eftersom vi skulle tappa all kontakt med vår släkt och alla vänner vi vuxit upp med. Men det har åtminstone hos mig såtts ett frö och jag börjar ifrågasätta. Får väl se hur det hela slutar kanske kommer vi tillslut fram till att vi lämnar man det är en lång process som kräver mycket eftertanke.
  • Anonym (Biggan)
    Anonym (Psss) skrev 2023-05-10 23:03:20 följande:

Blir du utesluten om du vill skiljas för att din man varit otrogen? 

Blir du utesluten om din man vill skiljas? 

Skulle församlingen vara ok med  om ni fortsatte vara gifta men levde isär?

Skulle du och din man kunna komma överens om att vara tillsammans för syns skull för församlingen men ni två vet sinsemellan att det är över och ni får göra vad ni vill?

Kan ni till och med skilja er på pappret utan att låtsas om det inför församlingen? Eller kontrollerar de sånt?

Naturligtvis kan vi göra som andra i vår situation, Fortsätta som vanligt och min man och hans älskarinna fortsätter att träffas. Hon tillhör ju också församlingen och har samma problem antar jag.
    Men det löser ju inte mitt problem. Jag vill ju att min man ska älska mig
Svar på tråden Bedragen hustru