• Anonym (Biggan)

Bedragen hustru

Min man hade en "historia" med en kvinna. De avslutade förhållandet men jag tror att han fortfarande älskar henne. 

Vi har inte längre sex eftersom ingen av oss är så särskilt intresserade eller har behov av det.

Våra barn är nu vuxna så vi håller inte ihop för deras skull

Jag älskar min man men hur ska göra för att han ska glömma sin älskarinna och börja älska mig igen?

• Svar på tråden Bedragen hustru
  • Anonym (jag)
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 15:13:59 följande:
    Jag har inga frågor. Vill inte veta någonting önskar faktiskt att han ingenting sagt utan bara fortsatt som vanligt. 

Vad som stör mig mest är att han verkar ha varit en annan med henne. Under terapin förstod jag att han nog betett sig totalt annorlunda med henne än han gör med familjen. Vet inte vilken variant som är den sanna. Trodde att de här tankarna skulle blekna med tiden men det verkar inte vara så 
    Men om man älskar en person och inte den andra är det då konstigt om man beter sig olika mot dem? Vad vi känner för olika människor är ju det som avgör hur vi beter oss mot dem.

Att han och du haft en kompis relation är väl inte mer sant än att han vart förälskad i den andra kvinnan? Undrar du vilket av dem som är mer SANT eller undrar du om den ena skulle vara VÄRT mer än det andra?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 15:32:09 följande:
    Har aldrig påstått att jag är rationell i mina tankar om det här och medger att jag använde ett ord som inte är representativt för  vare sig  mig eller vår relation.

Skriver att vårt förhållande inte är känslofyllt men det innebär ju inte att det är känslolöst. Bara att vi är (vad jag trodde) tämligen rationella och inte brusar upp över småsaker och är oromantiska personer.  

Vi  har alltid varit överens om att intellektet styr känslorna och inte tvärtom.

Jag vill att vi ska fortsätta som vi en gång började. Ingenting annat
    När du beskriver ert förhållande här så är jag övertygad om att din man älskar dig på ett rationellt vis men att han älskar den andra kvinnan på ett känslomässigt vis.
    Ni har ju fortsatt ert förhållande på ert rationella sätt och mer kan ni ju inte göra.
    Bollen ligger hos dig att få rätt på dina tankar. Kanske du borde gå i terapi och bearbeta detta.
  • Anonym (Biggan)
    Anonym (jag) skrev 2023-04-20 15:52:33 följande:
    Men om man älskar en person och inte den andra är det då konstigt om man beter sig olika mot dem? Vad vi känner för olika människor är ju det som avgör hur vi beter oss mot dem.

Att han och du haft en kompis relation är väl inte mer sant än att han vart förälskad i den andra kvinnan? Undrar du vilket av dem som är mer SANT eller undrar du om den ena skulle vara VÄRT mer än det andra?
    Nej, jag tror inte det ena är mera sant än det andra. Tror du missuppfattar mig en smula där. 

Vad som stör mig är att om han nu var förälskad som du säger, varför fortsatte han då inte med den relationen? Han var fullt fri att välja och han valde sin familj. Då kan han inte ångra sig i efterhand. 

Det känns som om han offrat någonting som jag inte kan kompensera
  • fornminne

Det låter som din man valde tryggheten och trivs med dig. Men saknar den andra och kanske sörjer att han inte kunde få både trygghet och passion?

Vad är det du saknar TS? Du vill att det ska bli som innan. Men det kan det ju aldrig bli, gjort är gjort. Däremot kan ni få en bra relation som båda trivs med, om ni anstränger er. Du kan kräva att din man lägger manken till om ni ska fortsätta ihop, men du styr inte över hans känslor. Du kan inte tvinga honom att glömma den andra, bara vara tydlig med vad DU accepterar och Inte.

• Anonym (jag)
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 16:12:22 följande:
    Nej, jag tror inte det ena är mera sant än det andra. Tror du missuppfattar mig en smula där. 

Vad som stör mig är att om han nu var förälskad som du säger, varför fortsatte han då inte med den relationen? Han var fullt fri att välja och han valde sin familj. Då kan han inte ångra sig i efterhand. 

Har för mig att du skrev att hon dumpade honom?
    Där har du väl anledningen till varför han inte fortsatte med den relationen?
    Och då var det väl inte han som valde utan hon?

Men otrohet handlar ju sällan om att välja det ena eller det andra utan snarare det motsatt att ha både och och slippa göra ett val.

Du kan aldrig "kompensera" för svek och lögner, för att kunna kompensera för brister i relationen behöver man först kunna föra ett vuxet och ärligt resonemang med varandra om sina behov och missnöje och det är ju inte vad man gör när man är otrogen.

Och det går heller inte att skita i att föra ett ärligt och vuxet resonemang med sin partner om behov och brister och ge sig ut och knulla andra och SEN förvänta sig att bli kompenserad. Då har man ju redan valt att hantera saker på ett omoget sätt och resultatet blir därefter.
  • Anonym (jag)
    fornminne skrev 2023-04-20 16:26:36 följande:

Det låter som din man valde tryggheten och trivs med dig. Men saknar den andra och kanske sörjer att han inte kunde få både trygghet och passion?

Vad är det du saknar TS? Du vill att det ska bli som innan. Men det kan det ju aldrig bli, gjort är gjort. Däremot kan ni få en bra relation som båda trivs med, om ni anstränger er. Du kan kräva att din man lägger manken till om ni ska fortsätta ihop, men du styr inte över hans känslor. Du kan inte tvinga honom att glömma den andra, bara vara tydlig med vad DU accepterar och Inte.

Fast problemet verkar ju vara att TS verkar acceptera vad som helst utom att han inte har känslor för någon annan då det är ju precis vad hon inte kan påverka.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 16:12:22 följande:

Din man blev ju lämnad av kvinnan han älskade. 

Du behöver inte känna att du ska kompensera någonting. Det är snarare så att han borde kompensera dig. Han är inte offret i ER relation utan det är du . Han är däremot offret i den andra relationen där han blev lämnad men det kan inte du göra någonting åt.

• Anonym (Men?)
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 12:01:11 följande:
    Bedragen hustru

Min man hade en "historia" med en kvinna. De avslutade förhållandet men jag tror att han fortfarande älskar henne. 

Vi har inte längre sex eftersom ingen av oss är så särskilt intresserade eller har behov av det.

Våra barn är nu vuxna så vi håller inte ihop för deras skull

Jag älskar min man men hur ska göra för att han ska glömma sin älskarinna och börja älska mig igen?

Men? Jag vet knappt vad jag ska säga om detta... 

Din man är nu alltså tillbaka i det bekväma livet med dig efter sin "historia".

Men naturligtvis fanns det en anledning till att han startade en historia med en annan kvinna.

Du skriver att "ingen av oss är särskilt intresserade eller har behov av" sex. Är det sant, tror du? Hade han sex med den andra kvinnan? 
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 12:30:45 följande:
    Vi har haft ett fint liv tillsammans, aldrig bråkat över småsaker och varit överens om det mesta. Vi har ett lugnt liv utan stormande känslor som jag trivs med.

Min man berättade för mig om den där andra kvinnan efter att deras förhållande tagit slut. Det var hon som avslutade det hela vilket tydligen min make tog hårt. 

Vårt äktenskap har aldrig varit speciellt känslofyllt och så här i backspegeln förstår jag att vi aldrig varit speciellt nära varandra. Något som nog passat mig ganska bra. 

Det enda jag vill är att vi ska fortsätta leva vårt liv utan den där skuggan av kvinnan min make tydligen hade känslor för
    Din man blev dumpad av den andra kvinnan och han berättade frivilligt om detta. Med tanke på att ni aldrig varit speciellt känslofyllda, hur reagerade du när han berättade detta? 
  • Anonym (Biggan)
    Anonym (jag) skrev 2023-04-20 16:41:43 följande:
    Har för mig att du skrev att hon dumpade honom?
    Där har du väl anledningen till varför han inte fortsatte med den relationen?
    Och då var det väl inte han som valde utan hon?

Men otrohet handlar ju sällan om att välja det ena eller det andra utan snarare det motsatt att ha både och och slippa göra ett val.

Du kan aldrig "kompensera" för svek och lögner, för att kunna kompensera för brister i relationen behöver man först kunna föra ett vuxet och ärligt resonemang med varandra om sina behov och missnöje och det är ju inte vad man gör när man är otrogen.

Och det går heller inte att skita i att föra ett ärligt och vuxet resonemang med sin partner om behov och brister och ge sig ut och knulla andra och SEN förvänta sig att bli kompenserad. Då har man ju redan valt att hantera saker på ett omoget sätt och resultatet blir därefter.
    Hon som du säger dumpade inte honom. Hon bad honom välja mellan familjen och henne. Han valde familjen. 

Måste säga att några lögner var det aldrig tal om i vårt fall svek han mig? kanske men som du kanske förstår så skulle jag inte bli så upprörd av att han hade ett sexuellt förhållande med någon kvinna. Det har han haft tidigare också och det påverkade inte vårt förhållande. 

Det är mera att han förändrats av det här förhållandet. jag känner det som att han saknar något som jag inte kan ge. Vet inte om det är så att han ångrar att vi inte bröt upp och att han fortsatte med henne. 

Jag vill inte fortsätta livet med att känna att min make gått miste om någonting viktigt.  
  • Anonym (jag)
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 17:13:22 följande:
    Hon som du säger dumpade inte honom. Hon bad honom välja mellan familjen och henne. Han valde familjen. 

Måste säga att några lögner var det aldrig tal om i vårt fall svek han mig? kanske men som du kanske förstår så skulle jag inte bli så upprörd av att han hade ett sexuellt förhållande med någon kvinna. Det har han haft tidigare också och det påverkade inte vårt förhållande. 

Det är mera att han förändrats av det här förhållandet. jag känner det som att han saknar något som jag inte kan ge. Vet inte om det är så att han ångrar att vi inte bröt upp och att han fortsatte med henne. 

Jag vill inte fortsätta livet med att känna att min make gått miste om någonting viktigt.  
    Men gösses, det kryper fram nya grejer hela tiden... du måste väl ändå förstå att det blir väldigt svårt att ge dig råd när du kläcker ur dig nya saker hela tiden?

Om han får ligga med andra så har ni ju ett ÖPPET förhållande... och då kan man väl inte kalla det för otrohet öht för han fick ju ligga med andra?

Är du på riktigt eller trollar du bara?
Svar på tråden Bedragen hustru