• Anonym (Biggan)

Bedragen hustru

Min man hade en "historia" med en kvinna. De avslutade förhållandet men jag tror att han fortfarande älskar henne. 

Vi har inte längre sex eftersom ingen av oss är så särskilt intresserade eller har behov av det.

Våra barn är nu vuxna så vi håller inte ihop för deras skull

Jag älskar min man men hur ska göra för att han ska glömma sin älskarinna och börja älska mig igen?

• Svar på tråden Bedragen hustru
  • Anonym (Men?)
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 17:13:22 följande:
    Hon som du säger dumpade inte honom. Hon bad honom välja mellan familjen och henne. Han valde familjen. 

Måste säga att några lögner var det aldrig tal om i vårt fall svek han mig? kanske men som du kanske förstår så skulle jag inte bli så upprörd av att han hade ett sexuellt förhållande med någon kvinna. Det har han haft tidigare också och det påverkade inte vårt förhållande. 

Det är mera att han förändrats av det här förhållandet. jag känner det som att han saknar något som jag inte kan ge. Vet inte om det är så att han ångrar att vi inte bröt upp och att han fortsatte med henne. 

Jag vill inte fortsätta livet med att känna att min make gått miste om någonting viktigt.  
    Va? Inga lögner? Ni har alltså ett öppet äktenskap? 

Hur gamla är ni?
  • Anonym (Biggan)
    Anonym (jag) skrev 2023-04-20 17:22:16 följande:
    Men gösses, det kryper fram nya grejer hela tiden... du måste väl ändå förstå att det blir väldigt svårt att ge dig råd när du kläcker ur dig nya saker hela tiden?

Om han får ligga med andra så har ni ju ett ÖPPET förhållande... och då kan man väl inte kalla det för otrohet öht för han fick ju ligga med andra?

Är du på riktigt eller trollar du bara?
    Kan inte tycka att det hade med saken att göra. Vi har inget öppet äktenskap men jag har hela tiden varit medveten om makens snedsprång. Inget jag tagit åt mig av. Det är inget han har lov att göra men inget som stör mig. Faktiskt har han, vad jag är medveten om inte haft några fler snedsprång efter henne.

Tror nog inte du förstår riktigt vad jag kommer ifrån. Snedsprång är något man får räkna med, Inget konstigt med det, men att lämna familjen är något helt annat. 
  • Anonym (Biggan)
    fornminne skrev 2023-04-20 16:26:36 följande:

Det låter som din man valde tryggheten och trivs med dig. Men saknar den andra och kanske sörjer att han inte kunde få både trygghet och passion?

Vad är det du saknar TS? Du vill att det ska bli som innan. Men det kan det ju aldrig bli, gjort är gjort. Däremot kan ni få en bra relation som båda trivs med, om ni anstränger er. Du kan kräva att din man lägger manken till om ni ska fortsätta ihop, men du styr inte över hans känslor. Du kan inte tvinga honom att glömma den andra, bara vara tydlig med vad DU accepterar och Inte.

Du har nog rätt 
  • Anonym (Biggan)
    Anonym (Men?) skrev 2023-04-20 17:02:46 följande:
    Men? Jag vet knappt vad jag ska säga om detta... 

Din man är nu alltså tillbaka i det bekväma livet med dig efter sin "historia".

Men naturligtvis fanns det en anledning till att han startade en historia med en annan kvinna.

Du skriver att "ingen av oss är särskilt intresserade eller har behov av" sex. Är det sant, tror du? Hade han sex med den andra kvinnan? 
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 12:30:45 följande:
    Vi har haft ett fint liv tillsammans, aldrig bråkat över småsaker och varit överens om det mesta. Vi har ett lugnt liv utan stormande känslor som jag trivs med.

Min man berättade för mig om den där andra kvinnan efter att deras förhållande tagit slut. Det var hon som avslutade det hela vilket tydligen min make tog hårt. 

Vårt äktenskap har aldrig varit speciellt känslofyllt och så här i backspegeln förstår jag att vi aldrig varit speciellt nära varandra. Något som nog passat mig ganska bra. 

Det enda jag vill är att vi ska fortsätta leva vårt liv utan den där skuggan av kvinnan min make tydligen hade känslor för
    Din man blev dumpad av den andra kvinnan och han berättade frivilligt om detta. Med tanke på att ni aldrig varit speciellt känslofyllda, hur reagerade du när han berättade detta? 
    Han var nedstämd och lessen. 
  • Anonym (jag)
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 18:08:34 följande:
    Kan inte tycka att det hade med saken att göra. Vi har inget öppet äktenskap men jag har hela tiden varit medveten om makens snedsprång. Inget jag tagit åt mig av. Det är inget han har lov att göra men inget som stör mig. Faktiskt har han, vad jag är medveten om inte haft några fler snedsprång efter henne.

Tror nog inte du förstår riktigt vad jag kommer ifrån. Snedsprång är något man får räkna med, Inget konstigt med det, men att lämna familjen är något helt annat. 
    Om du accepterar att din man ligger med andra så har ni INTE en monogam relation utan en öppen relation. Och ja det är ganska relevant för en diskussion som handlar om otrohet.

För DIG är otrohet kanske inget konstigt och något man får räkna med men öppna relationer är relativt få och exklusiva relationer norm för de allra flesta och otrohet år då absolut inte något de flesta räknar med för de flesta hade nog inte gått in i en sån relation med en person de trodde skulle ligga med andra öht.

NU förstår jag vad du kommer ifrån men det är lite märkligt att du utgår ifrån relativt ovanliga undantag och tror att alla ska förstå det.

Det som hände er är nog en av riskerna man tar med öppna relationer, får man ligga med andra så kan det förr eller senare hända att man även får känslor för den man ligger med och har man inte varit tydlig med gränser så kan det såklart bli problem.
  • fornminne
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 18:08:34 följande:

Du resonerar som om du tror att andra tänker och tycker som du. Så är det inte.

Snedsprång är INTE något de flesta accepterar. Antingen har man ett öppet förhållande, eller så har man det inte. Sen är det inte alltid snedsprång slutar i skilsmässa, men det är inte ovanligt. Särskilt inte om det handlar om upprepad otrohet.

Bara för att otrohet är vanligt, betyder inte det att alla är otrogna, eller ens de flesta. Eller att de flesta bara rycker på axlarna åt det. Att du verkar göra det är ditt val, men då har ni i praktiken ett öppet förhållande, vad du än kallar det. Även om det inte är uttalat.

Skulle din man också rycka på axlarna om han fick veta att du låg med andra?

Så länge ni inte har problem med det, och så länge ingen annan drabbas, är det er sak. Men som någon skrev ovan: Det är en smula ironiskt att det enda du inte kan kontrollera - din mans känslor - är det som plågar dig. Inte vad han gör i övrigt.
  • Anonym (Camilla)

Men vänta här nu. Detr föera bottnar i det här. Som jag ser det iaf. Ni ansvarar båda för
    era egna val och kan inte påverka hur den andre könner utan måste acceptera det. Önska kan man göra. 

Ni har levt tillsammans i ett lagomt liv. Det har puttrat på. Nu har varit nöjda. Säger du iaf. Om jag fattat saken rätt så
    framkom hans snedsteg när det refan var över. Hur fungerade han under tiden han hade en relation med den andra kvinnan? Hon ställde ett ultimatum och han valde att stanna kvar. Det var hans eget val. Borde då inte sura för det. 

Du vill ha tillbaka det som ni hade innan. Då måste du mena innan han var ute på vingel. Vad var det som gjorde att han valde att prova en annan kvinna? Tänker att han inte varit helt nöjd. Då skulle han ju inte frestas att inleda något annat. Det kommer aldrig att bli som förr. 

Däremot tror jag att du är svartsjuk och avundsjuk på den andra kvinnan. Vet du vem hon är? Du kan aldrig jämföra dig med henne. Du klistrar på henne en massa etiketter som du TROR hon är. Du säger att han var annorlunda med henne. Hur vet du det? Klart det var en enkel och bekymmersfri situation. Trodde han. 

Sku du fortsätta relationen är det ett måste att hacka i dig det som varit. Stänga locket och gå vidare. Du kan inte ständigt jämföra dig med ett spöke. Det är inte juste mot varken dig eller honom. 

Jag tror ni lever kvar i äktenskapet pga bekvämlighet. Socioekonomisk trygghet. Det rullar på. Ni är vänner som delar tak och sommarstuga. Lite mellanmjölksaktigt. Inga känsloyttringar åt något håll. 

Du har ansvar och ett val. Ni tillsammans måste ta ansvar hur ni vill fortsätta att leva. Tillsammans eller var för sig. Du kan inte förändra honom. Bara dig själv. 

• Anonym (Biggan)
    fornminne skrev 2023-04-20 18:55:43 följande:
    Du resonerar som om du tror att andra tänker och tycker som du. Så är det inte.

Snedsprång är INTE något de flesta accepterar. Antingen har man ett öppet förhållande, eller så har man det inte. Sen är det inte alltid snedsprång slutar i skilsmässa, men det är inte ovanligt. Särskilt inte om det handlar om upprepad otrohet.

Bara för att otrohet är vanligt, betyder inte det att alla är otrogna, eller ens de flesta. Eller att de flesta bara rycker på axlarna åt det. Att du verkar göra det är ditt val, men då har ni i praktiken ett öppet förhållande, vad du än kallar det. Även om det inte är uttalat.

Skulle din man också rycka på axlarna om han fick veta att du låg med andra?

Så länge ni inte har problem med det, och så länge ingen annan drabbas, är det er sak. Men som någon skrev ovan: Det är en smula ironiskt att det enda du inte kan kontrollera - din mans känslor - är det som plågar dig. Inte vad han gör i övrigt.
    Jag är fullt medveten om att inte alla förstår varifrån jag kommer, men om vi säger så här att i våra kretsar är det inte ovanligt med snedsprång. Det är inget vi talar om men alla känner till dem. Men är inte det oväsentligt? Vi har inget öppet äktenskap och jag skulle aldrig vara otrogen.  

När jag skriver svaren här så förstår jag mera av varför jag känner som jag gör. kanske känner jag avund, att han fått vara med om något jag aldrig får uppleva.
  • fornminne
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 19:54:06 följande:
    Jag är fullt medveten om att inte alla förstår varifrån jag kommer, men om vi säger så här att i våra kretsar är det inte ovanligt med snedsprång. Det är inget vi talar om men alla känner till dem. Men är inte det oväsentligt? Vi har inget öppet äktenskap och jag skulle aldrig vara otrogen.  

När jag skriver svaren här så förstår jag mera av varför jag känner som jag gör. kanske känner jag avund, att han fått vara med om något jag aldrig får uppleva.
    Nu vet jag inte vilka "kretsar" du rör dig i, men de flesta som svarar i tråden, svarar ju utifrån att "snedsprång" inte är ok eller något man tar lätt på. Vi kunde ju inte veta att du lever i en miljö där man förväntas se mellan fingrarna. Det är inte direkt normen. Och det påverkar ju vilka svar du får. Sen att du inte tycker det har med saken att göra, är en annan sak.

Men nu klarnar det mer. Din man blev förälskad i en annan kvinna och verkar ha svårt att komma över henne. Du har svårt att hantera att han inte verkar kunna glömma henne. Svaret på din ursprungsfråga är att du inte kan förändra din man, bara dig själv och vad du accepterar.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Biggan) skrev 2023-04-20 19:54:06 följande:

Precis, ERA kretsar, men okända människor på nätet tillhör ju inte din krets och hur ni gör i era kretsar är absolut inte vanligt och då är det ju lite märkligt att du i denna tråd utgår från att alla har samma referensramar som ni har.

Men nu vet vi iaf hur just NI resonerar och ja det är i praktiken en öppen relation även om den kanske inte är uttalad. För det är är ju vad en öppen relation per definition är, att man får ha sex med andra. Dock är det vanligt i öppna relationer att man drar en gräns vid sex. Kärlek är något man vill ha för sig själv. Och ironiskt nog är det trotts all frihet just det som man inte kan göra så mycket åt.

Jag tror oxå att du känner avund/svartsjuka och även besvikelse vilket jag tycker är fullt naturligt eftersom han gav den andra kvinnan just det du hade velat ha för dig själv, det som gör er relation unikt och speciellt för dig.
Svar på tråden Bedragen hustru