Inlägg från: Anonym (Nä) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nä)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Freddie K skrev 2023-04-07 14:01:43 följande:
    Jag har en fråga och jag är varken för eller emot det ni diskuterar, men beror ens beteende inte lite på hur folk bemöter en? Jag menar, man kan ju inte alltid gå runt och vara glad, även om folk är taskiga mot en, så lite beror det väl på hur folk bemöter en? Man vill ju inte vara glad och snäll mot en som är taskig.

Tycker du att det handlar om att vara glad och snäll i det här?

Personen fördömer ett visst beteende. Men gör likadant själv. Och istället för att fundera över det och ta ansvar för ett beteende skyller denne på hur andra betett sig. Och om man ska vara petig bygger det dessutom på en en känsla av att bli illa bemött i stunden som man anser ger en själv rätten till att eskalera något. 
    I.e. någon ifrågasätter mitt resonemang, då får jag kalla andra skitstövlar och anmäla inlägg, även fast jag tycker att det beteendet är dåligt. 

Det är ju hela iden här. Att man ska fundera över vilket budskap man sänder. Men inte hur man tar emot. Och de motsägelser som uttalas. Till exempel att om man är deprimerad får man vara svinig, men alla andra ska fundera över om de då ska påtala det för den deprimerade eftersom denne kanske tar illa vid sig? Men kom igen, det resonemanget hör hemma hos en navelskådande treåring, på sin höjd. 

Är man inte mogen för något och ändå gör det medvetna valet att göra det är det ens eget ansvar, endast denne som kan ändra sitt eget beteende. Men samma personer kämpar sig trötta genom att försöka få omgivningen att anpassa sig till var de är istället för tvärtom. 
    Enklare val finns knappast än vilket forum man väljer att besöka och vika ut sig i? 

Det är så basalt som att frihet bygger på ansvar och med rättigheter följer skyldigheter. Jag är väl naiv när jag tror att vuxna människor insett detta?

• Anonym (Nä)
    Freddie K skrev 2023-04-07 15:04:22 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Jag menade bara att om man blir på dåligt humör, vilket man har rätt till att bli så kan det bero på att någon beter sig illa mot en. Jag menar inte att man ska skylla ifrån sig.

Vuxna kan vara mer barnsliga än barn och att tro att bara för att man är vuxen så är man så rättfärdig och så, ja, det kan tolkas som lite naivt. 

Det inte bara tolkas naivt, det är naivt. Och den enda som kan stå till svars för och ändra ett  beteende är personen i fråga. Om man då väljer att beskylla andra för ens eget beteende kommer man ju aldrig till den punkten och spiralen fortsätter. 

Att använda begreppsvridning hjälper inte. Konstigt att definitiva saker får tolkas olika eller att sanningen har blivit "min sanning". 
    Jag kommer nog fortsättningsvis kalla en spade spade, inte att det kan tolkas som en spade. 

• Anonym (Nä)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-07 19:25:50 följande:

Jag vill bemöta, även om det är OT. Jag räknade mina trådstarter. Det är 22 stycken på dessa 6 månader, många av dem är nonsensdikter i poesiforumet. Av någon outgrundlig anledning har väldigt många läst flera av dikterna. Varför förstår jag inte. Jag har startat ett par tre anonyma trådar, och fått väldigt fina svar, motsatsen till nedtryckande, utan istället upplyftande och uppmuntrande svar som jag är väldigt glad över att ha fått. Jag har till och med sparat några av svaren för att påminna mig själv om vad kloka människor har sagt.

Bemöta vadå? Det du själv släpat in i en tråd om hur man kanske borde tänka sig för innan man postar? 

Sluta trolla är du gullig. 

• Anonym (Nä)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-11 17:23:27 följande:

Det är ingen av er som känner obehag av att samma person som engagerat sig mot förtal säger att jag finns på Dumpen? Det är verkligen fascinerande att hennes beteende hamnar på mig. 

Det verkar helt bedrövligt. Att skicka runt konversationer bland "en grupp" är ju mobbing. Och responsen i den här tråden likaså. 

Skillnaden med traditionell mobbing är dock man vet vilka förövarna är. 
    Riktigt sneaky.
    Då förstår jag trådstarten lite bättre. Och ångrar några ordval adresserade till dig.  Men tror fortfarande inte att det reds ut bäst i helt nya trådar. 

• Anonym (Nä)
    Anonym (Elva) skrev 2023-04-12 23:35:31 följande:
    Vilka vi? Jag skriver för mig själv. Vad andra skriver eller tycker är knappast mitt ansvar. 
    Men du sa väl att det som händer är självförvållat för att hon inte direkt varit trevlig. Förövare skyller på offret. 
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Elva) skrev 2023-04-13 13:53:54 följande:
    Vad har det med mitt inlägg att göra? Jag skrev att det jag skriver härinne står för mig. Eftersom det påtalas att jag tydligen är en grupp. Eftersom du kallar mig för VI. Jag vet inte vad det har med det så kallade offret att göra. FA var ju nyss glad att få veta vad som händer, sen är jag elak och en mobbare när jag berättar. Hur ska du ha det?

Vad svamlar du om? Jag har inte skrivit något om vi.

Det ju du som skriver att hon får skylla sig själv när någon delar privata konversationer med en grupp. Och det är det jag ifrågasätter. 

• Anonym (Nä)
    Anonym (we) skrev 2023-04-13 21:13:13 följande:
    Skrev detta nyss... Och det raderades på en sekund och dessutom blev det varning..

Karl-Åke! Nihka som du diskuterar med är antingen slö i huvudet eller ett troll. Att ignorera henne nu kommer att ge dig det absolut bästa utbudet. 

Låt henne tro bara, att Carola inte är nått "klyftig". Så kan hon få vara där i sitt eget lilla sandslott. )

Så dom skyddar nihka och någon annan användare. 
    Vad hjälper det att korsposta inlägg? 
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-14 17:55:37 följande:
    En sak med medlemmar på Familjeliv är också att åsikter och bedömningar spretar åt så olika håll. Man kan vid första intrycket döma en person efter vad denne skriver, och tänka att "Jaha, han/ hon är sådan" och placera in denne i ett fack. Sedan ser man en kommentar av samma person som får en att inse att personen faktiskt är lite mer nyanserad och att en kommentar inte behöver vara avgörande för personens inställning i andra frågor.

Kul om du upplever det så.

Jag tycker att de som är trångsinta och svart-vita är det i alla frågor. De som bara "känner" vad andra skriver istället för att läsa det beter sig likadant i alla trådar. De som gärna vill tala om att de är cuckolds, gillar stora kukar eller whatever gör det i alla trådar oavsett ämne. O.s.v.

Man kanske blir fintad i ett eller två dubbelanonyma inlägg, men sedan visar det sig vilken skribent det ligger bakom. 

• Anonym (Nä)
    Anonym (Mx) skrev 2023-04-14 19:32:50 följande:
    Men det är nog svårare än man tror att veta vem personen är. Man tror sig veta, men det är långt ifrån säkert.

Jag har sett ett rejält gäng antydningar att kaffedraken ligger bakom så fort någon handlar om genus. Folk verkar tro att det inte finns fler som har liknande erfarenheter/åsikter angående genus och åldersskillnad. Det MÅSTE helt enkelt vara kaffedraken.

Jag talar såklart inte för någon annan än mig själv. Jag har ingen fixering vid Kaffedraken som jag får intrycket av att en del andra har. 

Har inte heller någon anledning att påtala att jag fattar vem det är och dra in vad de skrivit i andra trådar. Korspostning är bara ett otyg. 

• Anonym (Nä)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 10:28:39 följande:
    Nu tog du ett extremt exempel i A. Men det är ett faktum att vissa får haspla ur sig vad som helst, och kommer undan med det (anmälningar hjälper inte), medan andra får 24h- 1 vecka bara för att de gett svar på tal eller påtalar andra medlemmars felaktiga beteenden. FL måste börja modereras med rättvist, och använder någon benämningen som du skrev i första meningen i A, så anmäler nog de flesta normala.

Det kommer inte ändras på den punkten. Hur mycket samma fåtal samlas i trådar och känner sig kränkta. Det är naivt att fortsätta på samma vis och förvänta sig ett annat resultat och därefter skylla det på alla andra, och i förlängningen moderatorer. 

Det kommer inte att förändras här. Klarar ni inte av det får ni söka er vidare. Det är så enkelt. Det är som att äta samma sak till lunch i fem år och alltid gnälla på den istället för att fixa något annat. 

Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?