Inlägg från: Anonym (Nä) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nä)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Anonym (Hahss) skrev 2023-04-05 17:41:54 följande:

Om du är deprimerad kanske du mer sällan tar dig ut ur huset. Då kan nätet bli din plats. 

Om du är deprimerad kanske du uttrycker dig sämre än annars, mer ältande, mkndre dynamiskt, mindre empatiskt och mer egocentriskt. 

Att bemöta en människa på nätet som är deprimerad och ensam i övrigt med hån, med att kalla den för okvädningsord eller kyla - när det ofta kan skina igenom att personenjust är deprimerad i hur den skriver, det anser jag inhumant och otroligt onödigt. 

Fast nu tillför du ju saker. Nu förutsätter du att man ska veta att den som skriver elakt och utåtagerande skulle vara deprimerad? På ett dubbelanonymt forum? 

Och fortfarande ger ju inte depressionen förmånen att bete sig illa på nätet. Då är det inte "inhumant"? 

Vill du säga att du är deprimerad och att jag ska vara lite gulligare? Eller tänker du att så snart någon anonymt beter sig som en skitstövel mot mig ska jag bemöta det med rosor för att det finns en möjlighet att denne är deprimerad och då blir det inhumant att svara med samma mynt. 

Själv tänker jag tvärtom faktiskt. Om jag var deprimerad, hemmabunden och hyperkänslig för intryck skulle jag nog inte gå in på ett forum och fäkta omkring mig. 

• Anonym (Nä)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 17:54:25 följande:
    Jag har varken tid eller ork att bemöta personer som hela tiden väljer att missförstå. Det tror jag inte du eller många andra här heller hade orkat.

Precis som jag skrev om i trådstarten, så har nu tråden befolkats av några personer som verkar ha som största intresse att försöka trycka till mig (på tal om härskartekniker).

Istället för att föra en saklig diskussion som grundar sig på en viss förståelse för den andres upplevelser.
    Underskatta inte den  här personen. Han har sänt på samma sätt i åratal och ger sig aldrig.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 18:22:40 följande:
    Varför skulle man ge sig om man inte håller med vad någon annan skriver?

Är det så du ser på diskussioner, det handlar inte om att argumentera för en åsikt utan nån slags tävling om vem som vinner?

Nu skrev jag ju inte så. Som vanligt. Jag menar att du aldrig slutar medvetet missuppfatta andra eller sända exakt samma budskap om och om igen i åratal.

Som en propagandaradio. 

• Anonym (Nä)
    Anonym (Hahss) skrev 2023-04-05 19:00:23 följande:
    Du är inte deprimerad så att gissa hur du tänker i det mentala tillståndet går inte.

Nej, jag är inte deprimerad men har gått igenom en depression tidigare i livet. Jag blev tungsint och ältande och inte så inkännande. 

I många trådar här skriver folk också att de inte mår bra, och ger uttryck för depression. 

Sen kan jag väl igrågasätta , personligen, vad man på ett dubbelanonymt forum har att vinna på stt skälla tillbaka på nån som beter sig illa? Det känns ju lönlöst, om något.

Finemang. Du talar alltså om för mig vilket mentalt tillstånd jag befinner mig i? Jag vet mycket väl vad en depression kan ställa till med. Men jag anser inte att det ger någon rätten att bete sig som ett själviskt svin på nätet. 

Frågan är fortfarande om man då får frikort att bete sig illa? Och om folk ska hålla igen med repressalier för att den anonyme kanske är deprimerad eller funktionsnedsatt eller har svårt med språket? 

Ligger det något i uttrycket "om man ger sig in i leken"? Ska man verkligen hoppa på andra på nätet för att man mår dåligt? Vad tror man att konsekvensen då blir? Man förväntar sig trevligt bemötande trots att man inte bjuder på det själv? Hur vet man då att motparten inte är deprimerad i första läget? Etc. 

Visst är det fint med lite empati och finkänslighet, men det kommer alltid bli fel om man sätter ribban vid lägsta gemensamma nämnare.

Som policy på vissa skolor: Ingen får ta med sig frukt då det kan finnas föräldrar som inte skickar med frukt. Man kan inte lösa det genom att de föräldrar som kan skickar med extra frukt, för att det blir att peka ut och kränka dem som inte gör det. Konsekvensen blir hungriga elever utan energi att lära, kanske endast på grund av hypotesen att någon förälder inte kan eller vill. Omsorgen och själva syftet med skolan och friska barn sätts sekunda för att någon hypotetiskt inte ska känna sig kränkt eller utanför. 

• Anonym (Nä)
    Anonym (Hahss) skrev 2023-04-05 16:27:08 följande:
    Högaffektivt bemötande i anonyma forum ger ju inte direkt något heller annat än näthat till slut.

Jag tror dock att de flesta är hyfsat bra på detta, att man inte skriver något riktat rill en annan människa som man inte skulle säga i verkligheten eller stå för om ens nick blev röjt och ens verkligs namn utskrivet. Och, om man inte kan det, så kanske man ska tänka på hur man skriver, eftersom risken ändå alltid finns att någon kommer på en hur anonym man än är.

Jag tror att människor använder sig av anonyma forum för att få ur sig åsikter och tankar de inte kan stå för rent offentligt. Vad skulle annars anledningen till det vara?

Att veta att det är en sådan på andra sidan blir det enklare att spetsa till argumentationen. Det är ju i stort ett gäng dubbelanonyma fegisar som sitter här och trycker och agerar ut. Det var väl därför du kom hit och bitchade under din depression och inte körde loss på Facebook eller kopplade forum?

• Anonym (Nä)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 20:18:57 följande:
    För min del är jag ganska övertygad om att många som är offensiva på internetforum inte skulle våga säga så mycket IRL. öga mot öga med andra människor. Att anonymt kunna trycka till människor i diskussionsforum och i olika Facebook-grupper ger dessa en känsla av makt, som de känner att de inte har annars. Även om undantag finns, så är nog de som kan ta för sig socialt bland folk, mindre benägna att uppehålla sig i diskussioner på internet. De får sina egoboosts i sina gemenskaper och har därför mindre behov av att skriva anonymt på olika forum.

Give'em enough rope. 

Får människor utrymmet att agera schizofrent gör många det. Ena dagen dagen spyr du galla och mopsar under nick 1 för att nästa dag vara förstående och medlande under nick 2 i samma tråd. Fast nu är det så få skribenter att finten sällan lyckas. Men man kan ju lura sig själv ;)

• Anonym (Nä)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-05 20:45:55 följande:

Men alltså, varför funderar ni ens över om människor använder olika nick och "mopsar sig" ? Har ni något som helst fog för och belägg för att detta sker? När i så fall? När jag använder nick är det oftast för att inte de i skrivande stund fjorton personer som tryckt minus på min senaste tråd ska se rött och tjafsa bort trådens innehåll för att jag är där med mitt nick. Det är i mina ögon väldigt stor energi människor slösat bort på mig. Jag har sagt det förut och säger det igen. Om du är trevlig så är jag trevlig. Om du beter dig illa så kan jag ibland bete mig illa tillbaka. Jag är inte en person som orkar med vad som helst. 

Ibland kanske du ska försöka titta över kanten på din narcissistiska tunna och fatta att alla generella resonemang kanske inte handlar om dig som person? Mest sannolikt bryr sig inte en käft om din person här faktiskt. Det är ju vad anonymitet bjuder på samtidigt med motsatsen. 

Folk har ju både erkänt, vittnat om och gett exempel på hur de beter sig i just denna tråd. 

• Anonym (Nä)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-05 21:23:14 följande:
    Till de "folk" som erkänt, vittnat om och gett exempel på hur de beter sig räknar du inte mig, och tror att jag ska sitta snällt i den narcissistiska tunna du trollade fram lite snabbt. 

Det var 2 "käftar" som skrev att det var jag som startat denna tråd vi skriver i nu, helt utan belägg. Hade de inte gjort det hade jag inte skrivit i tråden.

Vad har du för belägg för att "schizofrena" människor växlar mellan nick i samma tråd i syfte att uppvisa omväxlande vänlighet och förståelse, omväxlande "mopsar sig". Jag tycker att det verkar som om du bryr dig om de anonyma käftarna eftersom du sprider sådant, och jag tycker att det verkar som om du inte har belägg. Ge gärna exempel på vad du menar. 

Tycker du inte själv att den är lite övermaga att kräva belägg för saker som inte rör dig? Jag har inte kopplat ihop dig med tråden. Jag har inte läst någon annan som gjort det. Och jag tar självklart inte ansvar för om de gjort det. 

Som sagt. Jag bryr mig inte. Min kvalificerade gissning är att ingen annan gör det heller. 

• Anonym (Nä)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-07 06:51:32 följande:

Jag känner att jag behöver länka till tråden vi refererar till för att det ska vara möjligt för utomstående att göra en bedömning av sanningshalten i några påståenden om mig ovan. 

www.familjeliv.se/forum/thread/82335327-okej-jag-fattar-du-hade-inte-kompisar-i-skolan

Om man vill fortsätta att diskutera den tråden eller det jag ville diskutera i tråden gör man det lämpligast i den tråden, och inte här. Här handlar det om ifall man har behov av att trycka ner andra. 

Det finns inga utomstående i den här tråden. Den här tråden handlar inte om dig som person. Det blir konstigt att klippa in en annan tråd som handlar om dig då och försöka få även den här tråden och dess diskussion dit? 

Det är som spam, förutom att du länkar till dig själv istället för porr eller spelreklam. 

Ingen får gå vidare för att du vältrar dig i och ältar det du anser oförrätter. Det är nog ingen som har insikt i alla trådar du deltar i och korshänvisning blir helt vimsig och onödig. Det är ingen som hoppar runt efter dina hänvisningar och läser i andra trådar. Och i grund är det ingen som bryr sig. 

• Anonym (Nä)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-07 13:17:05 följande:

Det är svårt att ta paus när jag får försöka försvara mig men nu måste jag gå och göra annat. Återkommer ev. 

Är det inte bättre att ägna tiden till att reflektera över varför du känner att du måste "försvara" ditt beteende? 

Är du inte lite för gammal för att hävda att ditt eget beteende beror på hur alla andra bemöter dig? 

Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?