Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
Om du är deprimerad kanske du mer sällan tar dig ut ur huset. Då kan nätet bli din plats.
Om du är deprimerad kanske du uttrycker dig sämre än annars, mer ältande, mkndre dynamiskt, mindre empatiskt och mer egocentriskt.
Att bemöta en människa på nätet som är deprimerad och ensam i övrigt med hån, med att kalla den för okvädningsord eller kyla - när det ofta kan skina igenom att personenjust är deprimerad i hur den skriver, det anser jag inhumant och otroligt onödigt.
Fast nu tillför du ju saker. Nu förutsätter du att man ska veta att den som skriver elakt och utåtagerande skulle vara deprimerad? På ett dubbelanonymt forum?
Och fortfarande ger ju inte depressionen förmånen att bete sig illa på nätet. Då är det inte "inhumant"?
Vill du säga att du är deprimerad och att jag ska vara lite gulligare? Eller tänker du att så snart någon anonymt beter sig som en skitstövel mot mig ska jag bemöta det med rosor för att det finns en möjlighet att denne är deprimerad och då blir det inhumant att svara med samma mynt.
Själv tänker jag tvärtom faktiskt. Om jag var deprimerad, hemmabunden och hyperkänslig för intryck skulle jag nog inte gå in på ett forum och fäkta omkring mig.