Inlägg från: Anonym (Nä) |Visa alla inlägg
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nä)
    nihka skrev 2023-04-16 19:02:51 följande:
    Jag tyckte det var lätt att följa med i ditt resonemang men det kanske var för att jag läste bakåt. Jag tror att en del "missförstånd" ändå är genuina missförstånd för att man bara läser ett eller ett par inlägg och tappar något viktigt längre bak som gör att man ser senare inlägg i ett annat ljus. En del menar att man inte ska behöva vara "detektiv" och läsa bakåt, medan en del längre konversationer ändå nästan kräver det.

Men du misslyckades ju. Vände på tidsaxeln och därmed resonemanget. Det hindrade ju inte dig från att kasta dig ut på okänt vatten och bygga bakvänd argumentation i anklagande ton. 
    Du kanske ska upphöra att försöka hänga med baklänges, eller i alla fall klädsamt tänka efter innan du exponerar din tankevurpa offentligt?
    Lite trådens topic..

• Anonym (Nä)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-16 22:30:55 följande:

Jag tror att man ska sätta sina egna varningstrianglar, men det tar ju lite tid och blir svårare om människor är "dubbelanonyma", som det kallats. Någon skrev till mig att jag skulle släppa vad ett annat konto skrivit till mig, att jag tar upp förtalet för ofta. Jag tog till mig av det, men det var väl just för att jag uppfattade utsagan om Dumpen som så pass extrem att jag velat uppmärksamma andra på kontot och vad det är kapabelt till, sätta en varningstriangel om man så vill. Men det är att underskatta andra. Ingen som skriver eller läser här är dummare än den gör sig. 

Fast det underlättar och sparar mycket tid om någon presenterar sig med att de är på spektrat, grälsjuk eller vad det nu kan vara. 

En bekant presenterar sig med: Hej, jag heter X och jag har Asperger. 
    Det sätter ett ok ramverk och är en icebreaker i ett och samma. 

• Anonym (Nä)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-16 22:30:55 följande:

Jag tror att man ska sätta sina egna varningstrianglar, men det tar ju lite tid och blir svårare om människor är "dubbelanonyma", som det kallats. Någon skrev till mig att jag skulle släppa vad ett annat konto skrivit till mig, att jag tar upp förtalet för ofta. Jag tog till mig av det, men det var väl just för att jag uppfattade utsagan om Dumpen som så pass extrem att jag velat uppmärksamma andra på kontot och vad det är kapabelt till, sätta en varningstriangel om man så vill. Men det är att underskatta andra. Ingen som skriver eller läser här är dummare än den gör sig. 

Jag måste nog ge bifall på det. Don't wear it out.
  • Anonym (Nä)
    nihka skrev 2023-04-16 23:10:51 följande:
    Du får ta det med Skolverket och Universitetskanslerämbetet att de tydligen säger fel om sina ansvarsområden. Åk dit och läxa upp dem vetja!

Passa även på att läxa upp regeringen som har en SKOLMINISTER som ansvarar för SKOLAN, alltså förskola, grundskolan och gymnasieskola, alltså inte högre utbildning och forskning. Till det finns en UTBILDNINGSMINISTER.

Nej, det handlade om att du felaktigt påstod att någon sagt att dennes barn inte lärde sig argumentering, logik och debatteknik i skolan. Du får uttrycka dig mindre slarvigt när du försöker återge vad andra har sagt. Hon sa "inte i någon större utsträckning" vilket inte är detsamma som inte alls. När man bygger en argumentation på en felaktig premiss kallas det "halmgubbe".

Du vände på ordningsföljden. Ordvalen var direkta citat. Så den som bygger argumentation på felaktiga grunder är du. Som dessutom lagt dig i en diskussion som inte berör dig. 

Och försöker hitta nya definitioner av begrepp bara för att.. Ja, varför det? Du känner något slags tvång, OCD, att framställa dig som en ordmärkande fjant som snedseglar med flit? Som ett barn som sträcker sig mot kakburken för att få en smäll på fingrarna, inte för att denne är sugen på kakor. 

En skola är en institution där elever, eller studerande, under ledning av lärare kan tillägna sig utbildning.

sv.wikipedia.org/wiki/Skola

• Anonym (Nä)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-17 12:56:54 följande:
    Är inte det lite som att säga att "fred på jorden och mat åt alla barnen"?
    Jag menar, alla fattar nog att det är så det borde vara men uppenbarligen är det ju inte alltid så och det som diskuterats i denna tråd är hur det kommer sig.

För om man skrapar lite på ytan på klyshor så ser man snabbt att det sällan är så enkelt.  Tex.

Vad är en civiliserad diskussion?

Vem avgör när det är civiliserat eller ej?

Om någon annan påstår att du inte beter dig civiliserat per automatik sant bara för att personen tycker så?

Är att inte hålla med andra per automatik detsamma som ociviliserat?

Är kritik och ifrågasättande per automatik ociviliserat?

Kul att du frågar dig i det här fallet. Mitt intryck är annars att det är svart-vitt på/av-resonemang  hos dig. 

Men här håller jag med. Hur mycket man än försöker styra upp hur argumentation ska gå till går alla deltagare in med olika ingångsvärden, vad de egentligen har för syfte och utfall av den enskilda diskussionen. 

Det roliga med de här trådarna är att det kliver in personer med bristande självbild och tror att de är facit och alla andra gör fel. Slår lite på sin egen trumma och proklamerar för hundrade gången att de alltid är sakliga, särskilt begåvade i argumentation och dess riktlinjer och hur skönt det vore om alla andra bara begrep det och diskuterade som de vill. 
    Ja, inte bara deltagare såklart, de som faktiskt ska bestämma vad som är civiliserat eller inte enligt sajtens regelverk, moderatorerna, är de största klåparna. De raderar sakliga, genomtänkta och rätt briljanta inlägg man skrivit men låter andras dravel stå kvar? Orättviiiiist!

Men. Om jag bara gnäller om det tillräckligt många gånger kommer moderatorerna se ljuset och andra skribenter kamma till sig. 

Nä, jag tror nog att det är bäst att göra som en del redan gör: Tala med sig själv genom olika nick. Då blir det ordning på torpet. 

• Anonym (Nä)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-17 17:29:23 följande:
    Själv berömmer jag alltid när jag tycker att någon gör något bra. Som en medlem jag fick en viss kontakt med som är empatisk nog att bry sig om vissa som känner sig ensamma på forumet. Vad vi behöver idag är mer omtanke om de utstötta och de som känner sig utanför gemenskaper. Inte mer egoism, arrogans och behov av att trycka ned andra för att själv få känna sig bättre för stunden.

Att kritisera och ifrågasätta är bra, för det tyder på att man har en egen bedömningsförmåga och inte bara är en ja-sägare eller kameleont. Men när kritiserandet och ifrågasättandet är av sådan art att det blir uppenbart att man försöker sänka den andre som person, då bör man reagera.

Själv har jag sedan ung ålder sagt vad jag tycker och tänker, oavsett vilka personer som varit närvarande, och även när risken för att jag skulle åka på stryk för vad jag sagt varit överhängande. Men samtidigt har jag haft känslighet och fingertoppskänsla nog att veta och förstå när jag ska undvika att säga något, av risk för att det kan såra eller göra mer skada än nytta. Jag är försiktigare när det gäller känsliga människor med trauman och motgångar i bagaget, men är "hård mot de hårda".

Vad fint att du hittat rätt i avvägningen i din mjukhårda fingertoppsärlighet där ute i livet. 

Jag är mjuk mot de hårda och hård mot de mjuka. Det tror jag behövs. Piska och morot. Kram till aggressiva och lite smisk till velourfolk. Yin/yang.

• Anonym (Nä)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-18 09:27:21 följande:
    På ett sätt förstår jag det, eftersom vissa diagnoser gör att man har ett annat sätt att fungera på. Det kan vara ganska tydligt och någon ovan skrev om hur en vän brukade presentera sig: Hej, jag har Aspergers. Jag fick då intrycket att det var välavvägt och inte gjorde någon obekväm. Personen hade säkert tränat länge på att presentera sig så på ett avväpnande sätt. Avvikare kan samtidigt avfärdas med att antas ha någon diagnos, och därmed underförstått inte vara värd att lyssna till, i ungefär samma bemärkelse som jag använder "losers" ovan. Man kanske verkligen tycker att människor med diagnos, eller människor som är fattiga, eller människor som är eller har varit utsatta aldrig är värda att lyssna till. Jag har själv en indelning för att manövrera livet. En människa som visat sig kapabel till skrupellös manipulation vill jag helst hålla distans till, även om jag tycker synd om personen. Det måste vara mycket ensamt därinne. 

Det där verkar väldigt dumt. Att ha en diagnos betyder på intet sätt att man är sämre vetande, ofta tvärtom. Men det kan ge en ledtråd om HUR någon framför det eller diskuterar. Hur exempelvis någon med autism ser på gränsdragningar, personliga möten etc. 

Därför blir tumregeln bemöt andra som du vill bli bemött lite haltande. Det är ju rätt uppenbart att det inte fungerar så bra, så bemöt andra som du tror att de vill bli bemötta är nog en bättre riktlinje om man vill att det ska vara friktionsfritt och meningsutbyte. 

• Anonym (Nä)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-18 10:34:27 följande:
    Sade nog Jesus oxå men det gick inte så bra för honom :)

Problemet med den filosofin är att den utgår ifrån att "de hårda" har liknande värderingar som mjuka har vilket sällan är fallet. Människor som beter sig som rövhål mot andra är ju sällan "snälla inners inne".

Tycker du att det gått dåligt för Jesus? Världens kändaste person som tillbes och ses som förebild hos ett par miljarder människor. Som har helgedomar resta världen runt. 

Nej, min filosofi går inte alls ut på det. Om du vill att din ska göra det kan du skriva det, inte påstå att jag anser att det är så. 

Ganska ironiskt, va? När du ägnar en massa inlägg om hur det är fel och irriterande när andra beter sig så. Som de flesta. 
    Roten är självinsikt. 

• Anonym (Nä)
    Freddie K skrev 2023-04-18 14:39:44 följande:
    En dum fråga kanske, men jag måste ändå fråga. Tycker du att det gick bra för Jesus när han blev uppspikad på korset, eller allt annat skit som han fick utstå? Jag är inte det minsta religiös, men jag var ändå bara tvungen att ställa den frågan.

Ja, det var ju meningen och syftet. 

Känner du till någon annan av de miljontals som spikats upp på kors? Känner du till någon som har tagit ett sådant beslut? Känner du till någon som bjudit någon på vatten när de hängde på korset? Någon som återuppstått? Etc.

Världen bästa och mest kända marknadsföring. 

• Anonym (Nä)
    Freddie K skrev 2023-04-18 14:58:00 följande:
    Om man bortser från att han faktiskt blev uppspikad på ett kors under våldsamma plågor?
    Om han nu plågades? Så gjorde han det för en poäng. En poäng som sätter världsstandard än i dag, 
  • Anonym (Nä)
    Freddie K skrev 2023-04-18 15:24:41 följande:
    Sen köper inte jag att "han gjorde det för oss". Jag har då aldrig mått bättre av att han blev uppspikad på ett kors. Har du någonsin tänkt att:" Nej, men det här är bara för att Jesus blev uppspikad på ett kors?"

Hela tiden. Och extra mycket under påsk. När jag växte upp var allt nedstängt under långfredagen, helgmålsbön ekade och alla människor var nedstämda. 
    Vi käkar ju till och med sill till hans minne flera gånger om året och kalendern är uppbyggd kring hans görande och låtande. I ett sekulariserat land!

Lite bakvänt att förneka religionens inverkan på mänskligheten. Det styr allt. Direkt eller indirekt. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?