• humlan123

Tycker du att det är fel att gå in i en matbutik utan att handla nåt?

Såg en tråd där kassapersonalen glodde på en person som bara gick in och sen ut utan att handla nåt. Då skrev flera personer att man inte gör så utan ansåg att man ska handla något. Blev så nyfiken på hur folk resonerar för jag gör så relativt ofta    

ibland söker man ju nåt specifikt som inte alltid finns i butiken utan åker vidare till nästa. Så gör iaf jag. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att det är fel att gå in i en matbutik utan att handla nåt?
  • Anonym (K)

? Man bör handla nåt, det är vett och etikett? . 

Haha ! Enligt vem? Någon enstaka persons märkliga åsikt   är inte vett och etikett. 

Men det förekommer på FL att en del tror att deras åsikter blir automatisk vett och etikett. 

Personen som röstade så får gärna förklara. 

• Anonym (Extra)
    humlan123 skrev 2023-03-14 09:24:15 följande:

Nyss t.ex. ville Jag bara kolla om det fanns nåt jag var sugen på. 

det fanns det inte. Köpte dock kaffebönor spontant. Men det är ofta jag går in i vår lokala butik för att se om det finns nåt gott att äta till frukost efter nattjobbet. Det tas In nya varor varje dag, extra priser etc  

folk kanske bor på landet och har bestämda dagar man handlar, ja då kanske det anses konstigt att inte köpa nåt. Men bor man i storstaden med en massa butiker att välja på ser jag inte det konstiga i det. 

Ja om din butik har extra priser så förstår jag att du går ut.
  • Anonym (Korvspad)

Självklart har man ingen skyldighet att köpa något bara för att man går in i en butik! Jag förstår att det handlar om matbutiker osv i första hand men hur löjligt skulle det inte bli, då kan man aldrig gå in någonstans bara för att titta på priser och utbud. Går för bövelen inte in i någon dyr möbelaffär, det säger jag bara! Nej men där är det ok att inte köpa något, eller hur? Samma gäller överallt. Det finns inget köptvång och personal ska aldrig få kunderna att känna obehag för det heller!

• Anonym (Korvspad)

Jag vägrar dessutom visa upp innehållet som jag har i väskor och fickor. En av de butiker jag besöker mest har en fjantig lapp om att det är "obligatoriskt" men egentligen borde man skriva till företaget (stort välkänt) att de behöver ta ner den lappen eftersom de inte har någon laglig rätt att kräva det. De får inte heller kroppsvisitera kunder.

• Anonym (ste)

Folk som går in I affärer utan att köpa något har nästan alltid stulit något.

• Anonym (Korall)
    Anonym (Korvspad) skrev 2023-03-14 12:45:05 följande:

Självklart har man ingen skyldighet att köpa något bara för att man går in i en butik! 

Jag kan gå in i en klädaffär utan köpa nåt. Kanske inte hittade en tröja i färgen jag ville ha. Men mataffär? Dit går man när man behöver fylla på i matförrådet hemma, eller om man är sugen på en glass. Går man därifrån utan att köpa nåt? Skulle inte tro det. Fanns inte pastapaketet i den färgen du ville ha DrömmerTomte
  • Linnie

Nu har ju jag röstat som majoriteten, att självfallet kan man gå in i en mataffär utan att köpa något.
    Just nu äter jag väldigt mycket av goda cereals som heter Mini Cinis. De finns bara på vissa Ica-butiker, iaf i mitt närområde. Ibland letar man efter andra saker, salmiakpulver eller nåt som heller inte alltid finns.
    Inte måste man tvångsköpa något och köa länge bara för att man har gått in och letat efter något som inte fanns!

De få som anser att det är vett och etikett att alltid handla något, gäller det även på IKEA? NK? H&M? 

• Linnie
    Anonym (Korall) skrev 2023-03-14 13:11:16 följande:
    Jag kan gå in i en klädaffär utan köpa nåt. Kanske inte hittade en tröja i färgen jag ville ha. Men mataffär? Dit går man när man behöver fylla på i matförrådet hemma, eller om man är sugen på en glass. Går man därifrån utan att köpa nåt? Skulle inte tro det. Fanns inte pastapaketet i den färgen du ville ha DrömmerTomte
    Man kanske är ute efter mer specifika varor än pasta?
  • Linnie
    Anonym (ste) skrev 2023-03-14 12:59:37 följande:

Folk som går in I affärer utan att köpa något har nästan alltid stulit något.

Utgår du från hur du själv brukar göra här?

När jag inte handlat något men ändå har en väska eller tygpåse med mej så frågar jag alltid kassapersonalen om de vill kolla min väska på ett artigt sätt. Har aldrig hänt att de vill det.
    Fast har man stulit så kanske man inte erbjuder att visa upp sin väska?
  • Anonym (Korall)
    Linnie skrev 2023-03-14 13:27:16 följande:
    Man kanske är ute efter mer specifika varor än pasta?
    Ofta nåt att äta eftersom det är matbutik. Det kanske egentligen var kondomer man skulle ha, men så skäms man och vågar inte. Men då köper man åtminstone med sig en glass eller chipspåse.
Svar på tråden Tycker du att det är fel att gå in i en matbutik utan att handla nåt?