• humlan123

Tycker du att det är fel att gå in i en matbutik utan att handla nåt?

Såg en tråd där kassapersonalen glodde på en person som bara gick in och sen ut utan att handla nåt. Då skrev flera personer att man inte gör så utan ansåg att man ska handla något. Blev så nyfiken på hur folk resonerar för jag gör så relativt ofta    

ibland söker man ju nåt specifikt som inte alltid finns i butiken utan åker vidare till nästa. Så gör iaf jag. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att det är fel att gå in i en matbutik utan att handla nåt?
  • Anonym (Korall)

INGEN går in i en matbutik utan att man tänkt köpa nåt.
    INGEN. 
    Enda ursäkten är om man är jagad av en varulv.

• Anonym (B)
    Anonym (Korall) skrev 2023-03-14 13:33:34 följande:

INGEN går in i en matbutik utan att man tänkt köpa nåt.
    INGEN. 
    Enda ursäkten är om man är jagad av en varulv.

Nej såklart ingen går in själv i matbutiken utan att TÄNKT köpa något.... Däremot kan man gå in för att se om varan man vill köpa är där, är den inte det så är det inget konstigt att gå ut tomhänt.
  • Anonym (2 ggr)

Jag kan komma på 2 ggr jag gått in och gått ut utan att handla.

1a gången: upptäckte att jag glömt plånboken! Så kunde inte handla även om jag velat.

2a gången: vi har flera matbutiker här och tänkte testa en ny, men tyckte den kändes sunkig och lika dyr som ica ändå, så gick ut och gick till ica istället. 

• Linnie
    Anonym (Korall) skrev 2023-03-14 13:32:01 följande:
    Ofta nåt att äta eftersom det är matbutik. Det kanske egentligen var kondomer man skulle ha, men så skäms man och vågar inte. Men då köper man åtminstone med sig en glass eller chipspåse.
    Ja visst, om chipspåsen och glassen enbart är en täckmantel för att ingen ska tro att man egentligen var ute efter en viss kondomsort. Då kanske man gör så.

Vet du hur långa köer det kan vara i innerstadsbutiker? Andra butiker också. Inte många som vill köa i 10 minuter för att handla något man varken vill ha eller behöver bara för att man känner ett starkt behov av att stödja ICA eller Lidl. 
  • humlan123
    Anonym (ste) skrev 2023-03-14 12:59:37 följande:

Folk som går in I affärer utan att köpa något har nästan alltid stulit något.

Genom sig själv känner man andra. Tjuv! 
  • Anonym (kl)

Jag går inte in för att strosa. Ler åt kassören om jag inte har hittat vad jag behöver. Antagligen ännu en vara som de inte beställt tillräckligt av som är på extrapris.

• Anonym (Utsläpp)

Går ofta in bara för att släppa på trycket mellan några glesa hyllor. Släppa ut gas.

För riskabelt i rusningen.

Handlar ej.

• humlan123
    Anonym (Korall) skrev 2023-03-14 13:11:16 följande:
    Jag kan gå in i en klädaffär utan köpa nåt. Kanske inte hittade en tröja i färgen jag ville ha. Men mataffär? Dit går man när man behöver fylla på i matförrådet hemma, eller om man är sugen på en glass. Går man därifrån utan att köpa nåt? Skulle inte tro det. Fanns inte pastapaketet i den färgen du ville ha  // DrömmerTomte

Det du beskriver är ofta en storhandling för mig. Så fyller jag på med pasta och sånt. vi storhandlar dock väldigt sällan utan handlar för dagen. 

EXEMPEL: köttgryta, då åker vi till minst tre butiker för att hitta ett kött som suger till det, bara För att högreven såg bra ut för en vecka sen i den ena butiken gör sen troligen inte det veckan efter. 

efhersom många inte vet hur ett bra kött ska se ut för att det ska vara mört och ätbart förstår jag att du går in på första bästa butik och tar den där köttbiten du tror är bra, fast det finns tusen gånger bättre  

när vi köper ryggbiff och sånt har vi tre butiker vi brukar välja mellan. om ingen av dom hade nåt bra kött den veckan struntar vi i att köpa det, eller fortsätta leta. Men enligt ditt resonemang ska vi då ta första bästa eller? 

• Anonym (Korall)

Hänt att jag VELAT gå in bara för att spana på nån av de unga tjejerna som jobbar där, men det känns lite suspekt.

• flygrl
    humlan123 skrev 2023-03-14 01:34:35 följande:
    Inte för att det är nåt fel eller ifrågasättande. Jag gör likadant.  Mer nyfiken varför du behöver säga att du Inte handlat nåt. 
    Jag kanske trots allt inte är så laid back som jag försöker ge sken av utan känner ett litet sting av ja, typ att kassörskan kanske tror jag snott nåt. Kanske för jag är en svart ortenbrud och därför kan ha ögonen på mig. :/
    Men jag är deffo en hederlig person som aldrig snor nåt.
    humlan123 skrev 2023-03-14 01:37:47 följande:

Däremot brukar jag vara noga med att säga till innan om jag har en vara med mig in, men känner inget behov av att säga att jag inte handlat nåt. som att personalen antar att man stulit. 

Jag brukar också säga till om jag har med mig nåt större som jag köpt nån annanstans fast ligger det en Daim i ryggan köpt på Pressbyrån bryr jag mig inte. Däremot visar jag upp ryggan!
    Anonym (Korall) skrev 2023-03-14 08:21:16 följande:
    Förstår inte vitsen med att gå in i en matbutik om man inte ska handla nåt. Om det är i nödfall, att jag är jagad en varulv, då kan jag förstå det.
    Som sagt behöver du inte förstå bara acceptera att vi är många som gör så. Och vi är inte oärligare än du bara för vi inte handlar nåt varenda gång. Jag har mina legitima skäl att ibland gå ut ur butiken utan handla nåt.
    humlan123 skrev 2023-03-14 10:28:01 följande:

Då är det säkert detta som är skillnaden. På landet känner jag så, man vet vad som finns. Det vore väldigt märkligt att gå in på den enda Ica maxi som finns utan att handla nåt. Det har aldrig hänt. 

men i stan ser det helt annorlunda ut som du säger, finns så många butiker att välja på och det dyker alltid upp nåt nytt. finns då ingen anledning att välja den sämsta högreven när man ska göra en gryta t.ex. bara att gå till nästa butik.  

Fast just Ica MAXI har ju en hel del annat än rena livsmedel typ kläder, böcker, elektronik, trädgårdsgrejer, sport- och fritid osv. så där kan man ju verkligen strosa runt och kolla. 
    Anonym (K) skrev 2023-03-14 11:23:26 följande:

? Man bör handla nåt, det är vett och etikett? . 

Haha ! Enligt vem? Någon enstaka persons märkliga åsikt   är inte vett och etikett. 

Men det förekommer på FL att en del tror att deras åsikter blir automatisk vett och etikett. 

Personen som röstade så får gärna förklara. 

Word!
    Anonym (ste) skrev 2023-03-14 12:59:37 följande:

Folk som går in I affärer utan att köpa något har nästan alltid stulit något.

It takes one to know one. Dig måste man nog hålla lite extra koll på. Minsann. :P

Svar på tråden Tycker du att det är fel att gå in i en matbutik utan att handla nåt?