• humlan123

Tycker du att det är fel att gå in i en matbutik utan att handla nåt?

Såg en tråd där kassapersonalen glodde på en person som bara gick in och sen ut utan att handla nåt. Då skrev flera personer att man inte gör så utan ansåg att man ska handla något. Blev så nyfiken på hur folk resonerar för jag gör så relativt ofta    

ibland söker man ju nåt specifikt som inte alltid finns i butiken utan åker vidare till nästa. Så gör iaf jag. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att det är fel att gå in i en matbutik utan att handla nåt?
  • humlan123
    Anonym (Korall) skrev 2023-03-14 08:21:16 följande:
    Förstår inte vitsen med att gå in i en matbutik om man inte ska handla nåt. Om det är i nödfall, att jag är jagad en varulv, då kan jag förstå det.

man ofta är på jakt efter ett visst kött eller fisk etc som antingen inte finns eller inte ser bra ut. 

jag tar aldrig första bästa butik utan man går ju efter utbud. Ibland är det dåligt utbud. Ska jag köpa det dåliga köttet ändå? Äter typ aldrig hel och halvfabrikat så jag är noga med vad jag köper. 

• humlan123
    Anonym (Poogg) skrev 2023-03-14 08:54:59 följande:

Det kan man ju göra, men det är lite konstigt/ovanligt. Man går ju inte och fönstershoppar knäckebröd, liksom.

Som jag och andra skrivit så är det ju inte alltid varan finns? Eller är för dyr. Ser dålig ut eller vad som helst. 

jag undrar om folk typ bara käkar standardsortiment som fiskpinnar och falukorv. Är det därför folk inte förstår varför man väljer med omsorg?? Inte för att låta märkvärdig. 

• Anonym (B)

Skrev folk seriöst att man inte gör så? 
    Som om det vore en regel hahaha löjligt. 

Ja.. man kör inte över hastigheten heller men det tycker svenska folket är mer okej HAHAH herregud alltså 

• humlan123

Nyss t.ex. ville Jag bara kolla om det fanns nåt jag var sugen på. 

det fanns det inte. Köpte dock kaffebönor spontant. Men det är ofta jag går in i vår lokala butik för att se om det finns nåt gott att äta till frukost efter nattjobbet. Det tas In nya varor varje dag, extra priser etc  

folk kanske bor på landet och har bestämda dagar man handlar, ja då kanske det anses konstigt att inte köpa nåt. Men bor man i storstaden med en massa butiker att välja på ser jag inte det konstiga i det. 

• Anonym (Poogg)
    humlan123 skrev 2023-03-14 09:18:59 följande:

Som jag och andra skrivit så är det ju inte alltid varan finns? Eller är för dyr. Ser dålig ut eller vad som helst. 

jag undrar om folk typ bara käkar standardsortiment som fiskpinnar och falukorv. Är det därför folk inte förstår varför man väljer med omsorg?? Inte för att låta märkvärdig. 

Jag sa inte att jag inte förstod utan att det är ovanligt att göra så. 

• Anonym (Poogg)
    humlan123 skrev 2023-03-14 09:24:15 följande:

Nyss t.ex. ville Jag bara kolla om det fanns nåt jag var sugen på. 

det fanns det inte. Köpte dock kaffebönor spontant. Men det är ofta jag går in i vår lokala butik för att se om det finns nåt gott att äta till frukost efter nattjobbet. Det tas In nya varor varje dag, extra priser etc  

folk kanske bor på landet och har bestämda dagar man handlar, ja då kanske det anses konstigt att inte köpa nåt. Men bor man i storstaden med en massa butiker att välja på ser jag inte det konstiga i det. 

Ja, hur man brukar göra beror nog på var man bor, hur ens liv ser ut och hur butikerna är. På kvarterets coop dyker det liksom inte upp några spännande nyheter. :) Man vet vad som finns och går dit när man behöver det och försöker få det avklarat så fort som möjligt. Ett nödvändigt ont. 

I delikatessbutikerna i stadskärnan kan man ju gå och småkika om man har tid någon gång. Det är en annan sak. 

• humlan123
    Anonym (Poogg) skrev 2023-03-14 09:56:44 följande:

Jag sa inte att jag inte förstod utan att det är ovanligt att göra så. 

hur vet du det?  Jag trodde det vanligaste faktiskt var att göra som jag. framförallt som sagt med tanke på priser, utbud etc. 
  • humlan123
    Anonym (Poogg) skrev 2023-03-14 10:05:11 följande:

Ja, hur man brukar göra beror nog på var man bor, hur ens liv ser ut och hur butikerna är. På kvarterets coop dyker det liksom inte upp några spännande nyheter. :) Man vet vad som finns och går dit när man behöver det och försöker få det avklarat så fort som möjligt. Ett nödvändigt ont. 

I delikatessbutikerna i stadskärnan kan man ju gå och småkika om man har tid någon gång. Det är en annan sak. 

Då är det säkert detta som är skillnaden. På landet känner jag så, man vet vad som finns. Det vore väldigt märkligt att gå in på den enda Ica maxi som finns utan att handla nåt. Det har aldrig hänt. 

men i stan ser det helt annorlunda ut som du säger, finns så många butiker att välja på och det dyker alltid upp nåt nytt. finns då ingen anledning att välja den sämsta högreven när man ska göra en gryta t.ex. bara att gå till nästa butik.  

• Anonym (K)
    Anonym (Korall) skrev 2023-03-14 08:21:16 följande:
    Förstår inte vitsen med att gå in i en matbutik om man inte ska handla nåt. Om det är i nödfall, att jag är jagad en varulv, då kan jag förstå det.
    Man går dit för att man ska handla men varan man vill ha är slut . 
  • humlan123
    Anonym (B) skrev 2023-03-14 09:22:14 följande:

Skrev folk seriöst att man inte gör så? 
    Som om det vore en regel hahaha löjligt. 

Ja.. man kör inte över hastigheten heller men det tycker svenska folket är mer okej HAHAH herregud alltså 

😄😄
Svar på tråden Tycker du att det är fel att gå in i en matbutik utan att handla nåt?