• humlan123

Tycker du att det är fel att gå in i en matbutik utan att handla nåt?

Såg en tråd där kassapersonalen glodde på en person som bara gick in och sen ut utan att handla nåt. Då skrev flera personer att man inte gör så utan ansåg att man ska handla något. Blev så nyfiken på hur folk resonerar för jag gör så relativt ofta    

ibland söker man ju nåt specifikt som inte alltid finns i butiken utan åker vidare till nästa. Så gör iaf jag. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att det är fel att gå in i en matbutik utan att handla nåt?
  • flygrl

Men asså självklart kan man gå in i en matbutik eller annan typ av butik för den delen utan att handla nåt. Det gör jag då och då och känner deffo ingen skuld över det.

• Tukt

OM någon gör fel i det där upplägget är det väl butiken. Med betoning på OM.
    Menar en matbutik är inte så där ögongodis.. Man går dit för att handla. Går man därifrån utan att ha handla så handlar det ju om bristande sortiment...eller som numera, sjukt höga priser.

• flygrl
    Tukt skrev 2023-03-14 00:43:35 följande:

Menar en matbutik är inte så där ögongodis.. Man går dit för att handla. Går man därifrån utan att ha handla så handlar det ju om bristande sortiment...eller som numera, sjukt höga priser.

Det händer att jag är ute efter en viss produkt och därför kanske måste kolla i flera butiker, kanske letar jag en present till nån matintresserad polare eller så tänker jag att jag ska handla men ångrar mig när jag är i butiken.

Finns flera orsaker att man inte handlar nåt och för mig är det liksom ingen big deal. Däremot tar jag ögonkontakt och hälsar artigt när jag tomhänt passerar kassan på vägen ut, ibland med tillägget att jag inte handlat nåt den här gången. 

• humlan123
    Tukt skrev 2023-03-14 00:43:35 följande:

Ja precis. Sånär det för mig. Bristande sortiment Eller för dyrt. 
  • humlan123
    flygrl skrev 2023-03-14 00:51:31 följande:

Det händer att jag är ute efter en viss produkt och därför kanske måste kolla i flera butiker, kanske letar jag en present till nån matintresserad polare eller så tänker jag att jag ska handla men ångrar mig när jag är i butiken.

Finns flera orsaker att man inte handlar nåt och för mig är det liksom ingen big deal. Däremot tar jag ögonkontakt och hälsar artigt när jag tomhänt passerar kassan på vägen ut, ibland med tillägget att jag inte handlat nåt den här gången. 

Inte för att det är nåt fel eller ifrågasättande. Jag gör likadant.  Mer nyfiken varför du behöver säga att du Inte handlat nåt. 
  • humlan123

Däremot brukar jag vara noga med att säga till innan om jag har en vara med mig in, men känner inget behov av att säga att jag inte handlat nåt. som att personalen antar att man stulit. 

• Anonym (..)

Klart man får titta. Inte alltid den varan finns som jag hade tänkt mig. Min närbutik har lite jippon en dag per vecka, lite tävlingar osv. Då går jag kanske in för att delta i tävlingen och hoppas på att vinna något trevligt, sen går jag utan att ha handlat något. 

Däremot tycker jag inte det är fel av personal att titta på sina kunder. De måste ju hålla span och ibland händer plötsliga saker, om nån tex försöker snatta. 

• Anonym (Korall)
    flygrl skrev 2023-03-14 00:40:25 följande:

Men asså självklart kan man gå in i en matbutik eller annan typ av butik för den delen utan att handla nåt. Det gör jag då och då och känner deffo ingen skuld över det.

Förstår inte vitsen med att gå in i en matbutik om man inte ska handla nåt. Om det är i nödfall, att jag är jagad en varulv, då kan jag förstå det.
  • cosinus
    Anonym (Korall) skrev 2023-03-14 08:21:16 följande:
    Förstår inte vitsen med att gå in i en matbutik om man inte ska handla nåt. Om det är i nödfall, att jag är jagad en varulv, då kan jag förstå det.
    Jag gjorde det förra veckan. Hade en lista av dottern på saker hon behövde. Två av de tre första på listan hade inte den här affären och då lämnade jag tillbaka den enda saken jag handlat och gick ut tomhänt. Skulle jag ändå behöva leta upp en annan butik och handla där kunde jag lika gärna ta allt på samma ställe.
  • Anonym (Poogg)

Det kan man ju göra, men det är lite konstigt/ovanligt. Man går ju inte och fönstershoppar knäckebröd, liksom.

Svar på tråden Tycker du att det är fel att gå in i en matbutik utan att handla nåt?