• humlan123

Tycker du att det är fel att gå in i en matbutik utan att handla nåt?

Såg en tråd där kassapersonalen glodde på en person som bara gick in och sen ut utan att handla nåt. Då skrev flera personer att man inte gör så utan ansåg att man ska handla något. Blev så nyfiken på hur folk resonerar för jag gör så relativt ofta    

ibland söker man ju nåt specifikt som inte alltid finns i butiken utan åker vidare till nästa. Så gör iaf jag. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att det är fel att gå in i en matbutik utan att handla nåt?
  • humlan123
    Tukt skrev 2023-03-14 00:43:35 följande:

OM någon gör fel i det där upplägget är det väl butiken. Med betoning på OM.
    Menar en matbutik är inte så där ögongodis.. Man går dit för att handla. Går man därifrån utan att ha handla så handlar det ju om bristande sortiment...eller som numera, sjukt höga priser.

Ja precis. Sånär det för mig. Bristande sortiment Eller för dyrt. 
  • humlan123
    flygrl skrev 2023-03-14 00:51:31 följande:

Det händer att jag är ute efter en viss produkt och därför kanske måste kolla i flera butiker, kanske letar jag en present till nån matintresserad polare eller så tänker jag att jag ska handla men ångrar mig när jag är i butiken.

Finns flera orsaker att man inte handlar nåt och för mig är det liksom ingen big deal. Däremot tar jag ögonkontakt och hälsar artigt när jag tomhänt passerar kassan på vägen ut, ibland med tillägget att jag inte handlat nåt den här gången. 

Inte för att det är nåt fel eller ifrågasättande. Jag gör likadant.  Mer nyfiken varför du behöver säga att du Inte handlat nåt. 
  • humlan123

Däremot brukar jag vara noga med att säga till innan om jag har en vara med mig in, men känner inget behov av att säga att jag inte handlat nåt. som att personalen antar att man stulit. 

• humlan123
    Anonym (Korall) skrev 2023-03-14 08:21:16 följande:
    Förstår inte vitsen med att gå in i en matbutik om man inte ska handla nåt. Om det är i nödfall, att jag är jagad en varulv, då kan jag förstå det.

man ofta är på jakt efter ett visst kött eller fisk etc som antingen inte finns eller inte ser bra ut. 

jag tar aldrig första bästa butik utan man går ju efter utbud. Ibland är det dåligt utbud. Ska jag köpa det dåliga köttet ändå? Äter typ aldrig hel och halvfabrikat så jag är noga med vad jag köper. 

• humlan123
    Anonym (Poogg) skrev 2023-03-14 08:54:59 följande:

Det kan man ju göra, men det är lite konstigt/ovanligt. Man går ju inte och fönstershoppar knäckebröd, liksom.

Som jag och andra skrivit så är det ju inte alltid varan finns? Eller är för dyr. Ser dålig ut eller vad som helst. 

jag undrar om folk typ bara käkar standardsortiment som fiskpinnar och falukorv. Är det därför folk inte förstår varför man väljer med omsorg?? Inte för att låta märkvärdig. 

• humlan123

Nyss t.ex. ville Jag bara kolla om det fanns nåt jag var sugen på. 

det fanns det inte. Köpte dock kaffebönor spontant. Men det är ofta jag går in i vår lokala butik för att se om det finns nåt gott att äta till frukost efter nattjobbet. Det tas In nya varor varje dag, extra priser etc  

folk kanske bor på landet och har bestämda dagar man handlar, ja då kanske det anses konstigt att inte köpa nåt. Men bor man i storstaden med en massa butiker att välja på ser jag inte det konstiga i det. 

• humlan123
    Anonym (Poogg) skrev 2023-03-14 09:56:44 följande:

Jag sa inte att jag inte förstod utan att det är ovanligt att göra så. 

hur vet du det?  Jag trodde det vanligaste faktiskt var att göra som jag. framförallt som sagt med tanke på priser, utbud etc. 
  • humlan123
    Anonym (Poogg) skrev 2023-03-14 10:05:11 följande:

Ja, hur man brukar göra beror nog på var man bor, hur ens liv ser ut och hur butikerna är. På kvarterets coop dyker det liksom inte upp några spännande nyheter. :) Man vet vad som finns och går dit när man behöver det och försöker få det avklarat så fort som möjligt. Ett nödvändigt ont. 

I delikatessbutikerna i stadskärnan kan man ju gå och småkika om man har tid någon gång. Det är en annan sak. 

Då är det säkert detta som är skillnaden. På landet känner jag så, man vet vad som finns. Det vore väldigt märkligt att gå in på den enda Ica maxi som finns utan att handla nåt. Det har aldrig hänt. 

men i stan ser det helt annorlunda ut som du säger, finns så många butiker att välja på och det dyker alltid upp nåt nytt. finns då ingen anledning att välja den sämsta högreven när man ska göra en gryta t.ex. bara att gå till nästa butik.  

• humlan123
    Anonym (B) skrev 2023-03-14 09:22:14 följande:

Skrev folk seriöst att man inte gör så? 
    Som om det vore en regel hahaha löjligt. 

Ja.. man kör inte över hastigheten heller men det tycker svenska folket är mer okej HAHAH herregud alltså 

😄😄
  • humlan123
    Anonym (ste) skrev 2023-03-14 12:59:37 följande:

Folk som går in I affärer utan att köpa något har nästan alltid stulit något.

Genom sig själv känner man andra. Tjuv! 
  • humlan123
    Anonym (Korall) skrev 2023-03-14 13:11:16 följande:
    Jag kan gå in i en klädaffär utan köpa nåt. Kanske inte hittade en tröja i färgen jag ville ha. Men mataffär? Dit går man när man behöver fylla på i matförrådet hemma, eller om man är sugen på en glass. Går man därifrån utan att köpa nåt? Skulle inte tro det. Fanns inte pastapaketet i den färgen du ville ha  // DrömmerTomte

Det du beskriver är ofta en storhandling för mig. Så fyller jag på med pasta och sånt. vi storhandlar dock väldigt sällan utan handlar för dagen. 

EXEMPEL: köttgryta, då åker vi till minst tre butiker för att hitta ett kött som suger till det, bara För att högreven såg bra ut för en vecka sen i den ena butiken gör sen troligen inte det veckan efter. 

efhersom många inte vet hur ett bra kött ska se ut för att det ska vara mört och ätbart förstår jag att du går in på första bästa butik och tar den där köttbiten du tror är bra, fast det finns tusen gånger bättre  

när vi köper ryggbiff och sånt har vi tre butiker vi brukar välja mellan. om ingen av dom hade nåt bra kött den veckan struntar vi i att köpa det, eller fortsätta leta. Men enligt ditt resonemang ska vi då ta första bästa eller? 

• humlan123
    flygrl skrev 2023-03-14 18:59:34 följande:
    Jag kanske trots allt inte är så laid back som jag försöker ge sken av utan känner ett litet sting av ja, typ att kassörskan kanske tror jag snott nåt. Kanske för jag är en svart ortenbrud och därför kan ha ögonen på mig. :/
    Men jag är deffo en hederlig person som aldrig snor nåt.
    humlan123 skrev 2023-03-14 01:37:47 följande:

Däremot brukar jag vara noga med att säga till innan om jag har en vara med mig in, men känner inget behov av att säga att jag inte handlat nåt. som att personalen antar att man stulit. 

Jag brukar också säga till om jag har med mig nåt större som jag köpt nån annanstans fast ligger det en Daim i ryggan köpt på Pressbyrån bryr jag mig inte. Däremot visar jag upp ryggan! Som sagt behöver du inte förstå bara acceptera att vi är många som gör så. Och vi är inte oärligare än du bara för vi inte handlar nåt varenda gång. Jag har mina legitima skäl att ibland gå ut ur butiken utan handla nåt.
    humlan123 skrev 2023-03-14 10:28:01 följande:

Då är det säkert detta som är skillnaden. På landet känner jag så, man vet vad som finns. Det vore väldigt märkligt att gå in på den enda Ica maxi som finns utan att handla nåt. Det har aldrig hänt. 

men i stan ser det helt annorlunda ut som du säger, finns så många butiker att välja på och det dyker alltid upp nåt nytt. finns då ingen anledning att välja den sämsta högreven när man ska göra en gryta t.ex. bara att gå till nästa butik.  

Fast just Ica MAXI har ju en hel del annat än rena livsmedel typ kläder, böcker, elektronik, trädgårdsgrejer, sport- och fritid osv. så där kan man ju verkligen strosa runt och kolla. Word!
    Anonym (ste) skrev 2023-03-14 12:59:37 följande:

Folk som går in I affärer utan att köpa något har nästan alltid stulit något.

It takes one to know one. Dig måste man nog hålla lite extra koll på. Minsann. :P

Tack för förklaring 👍
  • humlan123
    Anonym (Okej) skrev 2023-03-17 20:23:27 följande:

Finns massa anledningar för att man skulle behöva lämna matbutiker utan att handla (antar det gäller mataffär för är ju självklart att det är okej i t.ex klädbutik att bara titta) 

* Att man känner sig konstig i magen och akut måste uppsöka toalett (har ibs så har hänt mer än en gång) 
    * Att man inte hittade det man sökte 
    * Att man kommer på att man inte har bankkortet med sig (är disträ) 
    * Att man ångrade sig och av någon anledning (Man kanske inte är i sin hemstad och bara gick in för att köpa plock sallad on the go men så hade de ingen eller den såg ofräsch ut så då vill man hellre köpa falafel i boden utanför)

Tråkigt att det ska vara något stigma över det och känner mig faktiskt ganska obekväm för det händer att kassapersonalen stirrar på en som ts nämner. 

Precis 👍
Svar på tråden Tycker du att det är fel att gå in i en matbutik utan att handla nåt?