• flygrl

Tycker du att det är fel att gå in i en matbutik utan att handla nåt?

Men asså självklart kan man gå in i en matbutik eller annan typ av butik för den delen utan att handla nåt. Det gör jag då och då och känner deffo ingen skuld över det.

• flygrl
    Tukt skrev 2023-03-14 00:43:35 följande:

OM någon gör fel i det där upplägget är det väl butiken. Med betoning på OM.
    Menar en matbutik är inte så där ögongodis.. Man går dit för att handla. Går man därifrån utan att ha handla så handlar det ju om bristande sortiment...eller som numera, sjukt höga priser.

Det händer att jag är ute efter en viss produkt och därför kanske måste kolla i flera butiker, kanske letar jag en present till nån matintresserad polare eller så tänker jag att jag ska handla men ångrar mig när jag är i butiken.

Finns flera orsaker att man inte handlar nåt och för mig är det liksom ingen big deal. Däremot tar jag ögonkontakt och hälsar artigt när jag tomhänt passerar kassan på vägen ut, ibland med tillägget att jag inte handlat nåt den här gången. 

• flygrl
    humlan123 skrev 2023-03-14 01:34:35 följande:
    Inte för att det är nåt fel eller ifrågasättande. Jag gör likadant.  Mer nyfiken varför du behöver säga att du Inte handlat nåt. 
    Jag kanske trots allt inte är så laid back som jag försöker ge sken av utan känner ett litet sting av ja, typ att kassörskan kanske tror jag snott nåt. Kanske för jag är en svart ortenbrud och därför kan ha ögonen på mig. :/
    Men jag är deffo en hederlig person som aldrig snor nåt.
    humlan123 skrev 2023-03-14 01:37:47 följande:

Däremot brukar jag vara noga med att säga till innan om jag har en vara med mig in, men känner inget behov av att säga att jag inte handlat nåt. som att personalen antar att man stulit. 

Jag brukar också säga till om jag har med mig nåt större som jag köpt nån annanstans fast ligger det en Daim i ryggan köpt på Pressbyrån bryr jag mig inte. Däremot visar jag upp ryggan!
    Anonym (Korall) skrev 2023-03-14 08:21:16 följande:
    Förstår inte vitsen med att gå in i en matbutik om man inte ska handla nåt. Om det är i nödfall, att jag är jagad en varulv, då kan jag förstå det.
    Som sagt behöver du inte förstå bara acceptera att vi är många som gör så. Och vi är inte oärligare än du bara för vi inte handlar nåt varenda gång. Jag har mina legitima skäl att ibland gå ut ur butiken utan handla nåt.
    humlan123 skrev 2023-03-14 10:28:01 följande:

Då är det säkert detta som är skillnaden. På landet känner jag så, man vet vad som finns. Det vore väldigt märkligt att gå in på den enda Ica maxi som finns utan att handla nåt. Det har aldrig hänt. 

men i stan ser det helt annorlunda ut som du säger, finns så många butiker att välja på och det dyker alltid upp nåt nytt. finns då ingen anledning att välja den sämsta högreven när man ska göra en gryta t.ex. bara att gå till nästa butik.  

Fast just Ica MAXI har ju en hel del annat än rena livsmedel typ kläder, böcker, elektronik, trädgårdsgrejer, sport- och fritid osv. så där kan man ju verkligen strosa runt och kolla. 
    Anonym (K) skrev 2023-03-14 11:23:26 följande:

? Man bör handla nåt, det är vett och etikett? . 

Haha ! Enligt vem? Någon enstaka persons märkliga åsikt   är inte vett och etikett. 

Men det förekommer på FL att en del tror att deras åsikter blir automatisk vett och etikett. 

Personen som röstade så får gärna förklara. 

Word!
    Anonym (ste) skrev 2023-03-14 12:59:37 följande:

Folk som går in I affärer utan att köpa något har nästan alltid stulit något.

It takes one to know one. Dig måste man nog hålla lite extra koll på. Minsann. :P

• flygrl
    Anonym (Korall) skrev 2023-03-14 08:21:16 följande:
    Förstår inte vitsen med att gå in i en matbutik om man inte ska handla nåt. Om det är i nödfall, att jag är jagad en varulv, då kan jag förstå det.
    Anonym (Korall) skrev 2023-03-14 13:33:34 följande:

INGEN går in i en matbutik utan att man tänkt köpa nåt.
    INGEN. 
    Enda ursäkten är om man är jagad av en varulv.

Är det förresten gott om varulvar i dina trakter? Då kanske man måste kolla runt lite vilken butik som kan tänkas ha silverkulor i sortimentet.
  • flygrl
    Anonym (Korall) skrev 2023-03-14 21:13:24 följande:
    Jag vet inte, jag hoppas inte det. Bara menar att det är en godtagbar ursäkt om man går in i en matbutik och inte har tänkt köpa nåt.
    -Skulle du inte ha nåt?
    -Nä, väntar bara på att varulven utanför ska sticka härifrån.
    Jag förstod din poäng även om jag som sagt inte ser nåt problem besöka butiker utan att nödvändigtvis köpa nåt. Min undran om varulvar är vanliga i dina trakter va förstås skrivet med glimten i ögat.
  • flygrl
    humlan123 skrev 2023-03-14 23:45:19 följande:
    Tack för förklaring 👍
  • flygrl
    Anonym (Korall) skrev 2023-03-15 06:32:38 följande:
    Jag förstår inte varför man går in i en matbutik om man inte tänkt köpa nåt.
    Varulvar ska man inte skoja om. Tror faktiskt jag sett ett par här när jag tänker efter Förvånad

Jag och andra i tråden har flera gånger förklarat för dig varför vi ibland går in i en matbutik utan köpa nåt. För min del får det räcka så.

Sen va gäller varulvar verkar det som du faktiskt är rädd för såna på riktigt. Det måste va jobbigt MEN och nu är jag helt allvarlig och seriös: Det finns INGA varulvar på riktigt utan bara i fiktiva berättelser typ skräckfilm. Så du behöver inte känna rädsla för varulvar. Tro mig, jag menar det jag säger. 

• flygrl
    Linnie skrev 2023-03-15 09:30:28 följande:
    Hej vännenSolig Hoppas du får en fin dag idag: )

Hoppas du haft det bra du med! 

Allt gott från mig Hjärta

Linnie skrev 2023-03-15 09:54:19 följande:

Finns en helt galet god glass på Lidl. 

Gelatelli dessertglass med Tiramisusmak. I plastförpackning med lite rundade kanter. Den är så god att man baxnar. Ibland finns den inte och nej, jag tänker inte köa och köpa något jag inte vill ha bara för att jag är rädd för att någon kan tro att jag hade ett helt annat syfte än handling med mitt Lidl-besök: )

Nu när jag tipsat om den glassen kommer den kanske att vara slut ännu oftare Men det är det värt, för den som hittar en ny favoritglass.
    Alla jag bjudit den på har tyckt att den varit jättegod. Vissa andra smaker av samma sort är inte alls lika goda.  

(Nej jag är inte sponsrad av Lidl; ))

Tack för tipset, den ska jag prova nästa gång jag är på Lidl. God glass vill man ju smaska på.

Jag handlar förresten regelbundet på Lidl. Dom har mycket roliga och goda produkter ofta med högre kvalitet än på ICA. Deras valnötsglass är underbar och likaså glassen av italiensk typ med kaffesmak. Mums! Solig
    Fast en jobbig grej är ju att dom inte har typ allt så man får ju komplettera på ICA.

(Fast ibland går jag även ut från Lidl utan ha handlat nåt he he. Tungan ute)
    Linnie skrev 2023-03-15 10:07:50 följande:
    Igenkänning till tusen! Om än på lite andra grunder..
    Man vill visa till 100% att man är ärlig och duktig för att ingen ska tro något annat. 
    Tragiskt att det ska vara så, men ligger nog mest hos oss själva-hoppas jag.
    Jao, så är det ju. För mig är det väldigt viktigt visa att jag inte snor, det handlar om stolthet, att visa att jag inte är sämre än nån annan. Men visst handlar det också om inre osäkerhet om man ska va ärlig. :/

• flygrl
    Anonym (Korall) skrev 2023-03-15 21:48:07 följande:
    Ja, inget att tjafsa om. 

Om du också sett En anerikansk varulv i London när du var 14 och skulle gå hem själv på kvällen, och det var fullmåne, och du gick mitt på vägen för du hörde nåt som gick bredvid i skogen... SkrikandesFörvånadSpöke
    Nä precis, inget att tjafsa om.

Om du visste hur uppskrämd jag blivit av en del skräckfilmer. Fullkomligt livrädd! 
    Jag förstår det måste vart läskigt gå hem alldeles ensam när du sett den där filmen. Det hade nog jag med vart. Spöke 
  • flygrl
    Anonym (Korall) skrev 2023-03-16 06:29:48 följande:
    Ja, det var jätteläskigt. Och eftersom det var fullmåne då, och jag hörde nåt inne i skogen (större än en katt) så är det bevis på att det var en varulv.
    Ok, då är jag överbevisad. Det va en varulv. Och som stockholmare får jag börja va extra försiktig nere i tunnelbanan då. Bra få veta allt det här jue. 🙃
  • flygrl
    Linnie skrev 2023-03-16 05:48:00 följande:
    Ja, glass är bland det bästa jag vet i matväg

Valnötsglassen har jag inte provat, tack för tipset, den ska prövas! Ja de har många bra saker. Mycket halvfabrikat för vegetarianer, jag är inte veg men var från födseln till 10 och sen periodvis, men köper inte kött som måste hanteras hem. Bara frusen fisk ibland.
    Komplettering behövs absolut..

Misstänker att den med kaffesmak är samma som jag menar fast smaken heter tiamisu. Är den i en rektangulär plastask med rundade kanter och de kallar den typ italiensk dessertglass? Kostar typ 27.90 (22.90 innan prishöjningen😕)
    För finns en smak som heter typ Café Latte eller nåt liknande. Gillar du den kommer du älska Tiramisu..😋

Har märkt att den kan vara svår att få tag på, speciellt i lite mindre Lidlbutiker och speciellt på vintern. På vintern finns heller inte deras goda päronisglassar! Tror de att det inte finns folk som älskar isglass på vintern🤔? Den brukar komma tillbaka i april.
    Något som mer är billigt och bra så är det deras frusna örter, finns nån italian mix som passar till det mesta. Perfekt att ha i frysen.

Min katt vägrade äta deras kattmat när hon levde. Fast det är klart, kommer matte helt plötsligt med sämre mat än tidigare så kan de ju totalvägra länge.
    Däremot så älskade hon deras mjuka kattstänger. Och kattgodiset i påsar. Var så glad att hon gillade någon billigare sak, annars skulle hon bara ha dyrare saker i matväg. 
    Haha inte räkor, nån måtta får det vara! Hon gillade såna engångspåsar som finns i storpack med en vit katt på. Men tänkte att vi provar Lidlmat då den kostade så mycket mindre. Aldrig, tyckte hon! Var väl egentligen bara dumt av mej att ens tro att hon skulle gå med på att byta mat😾

Glass är gott, absolut!
    Glassen jag menar den med kaffesmak har dom inte alltid utan bara när dom kör med italienskt tema. Dom brukar ju ha typ olika teman. 

Nu har jag tyvärr ingen sån ask kvar hemma men det är en ganska liten förpackning med rundade kanter och märket är Italiamo. Det är inte Caffe Latte- eller Tiramisu-smak utan just kaffe. Väldigt god! Det brukar finnas en till smak och det är då citron. Men den du menade ska jag testa när jag ser den. Dom inlagda italienska körsbären är också fina förresten på tal om italienska temat  

Lidl har som sagt många bra produkter. Ena brorsan är ihop med en tyska och hon handlar rätt mycket där, goda pålägg bla.
    Fast kattmat har jag av nån anledning inte köpt där. Min katt är också en kräsen liten läckergom. :P

• flygrl
    Anonym (Korall) skrev 2023-03-17 07:20:06 följande:
    Ja, inte alla som vet om det här. Jag tycker varulvarna kan stanna i skogen men dom tycker väl det är roligt att åka tunnelbana. 
    Ha ha du är bara för skön. Och du har ovärderliga kunskaper för överlevnad i både skogslandskap och storstadsdjungel. 😉👍
Svar på tråden Tycker du att det är fel att gå in i en matbutik utan att handla nåt?