• anonymmedfrågor

Ligga med gift man?

Hej, jag är en kvinna i sina bästa år. Jag är singel, och trivs väldigt bra med det just nu. Dock har det en tendens att innebär kniviga situationer det med...

Bakgrund:
    Under någon vecka har jag skrivit och småflörtat med en man som jag vet har både fru och barn. Vi ligger lika i ålder, och träffades genom gemensamma vänner, och båda har haft ögon för varandra sedan första mötet. Som jag har förstått det, är relationen mellan honom och frun inte den bästa efter många år i äktenskap. Jag är inte heller den första han intresserat sig för/legat med utanför äktenskapet.

Frågeställning:
    Hur ställer man sig till att ligga med en gift man, med bakgrundsfaktan i ryggen?

Mina tankar:
    Jag resonerar på ett sätt som att det är hans ansvar att se till så att relationen mellan frun och han fungerar. Är han inte otrogen med mig, kommer han vara det med någon annan mest största sannolikhet. Jag kan också förstå behovet av sex som han inte får. 
    Andra sidan av mig är smått äcklad av beteendet, och vill absolut inte stötta detta. Samtidigt går tankarna till hans fru och barn, vars värld förmodligen skulle rasera om det kom fram. 

Denna tråd lär trigga många åsikter och känslor, men jag ber ändå om respekt och kontruktiva resonemang i diskussionen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-08 21:25
    Uppdatering:

Efter lite kloka resonemang ur olika synvinklar, kan jag konstatera att konsekvenserna av handlandet kan bli så många fler än jag själv insett. Nackdelarna väger betydligt tyngre än fördelarna, och jag tackar dem som gett mig lite klarhet i frågan.

• Svar på tråden Ligga med gift man?
  • Anonym (E)
    anonymmedfrågor skrev 2023-03-08 19:22:29 följande:
    Ja moralkompassen har ju valt väg, och det känns såklart dåligt i magen. Jag undviker att skada andra, men när hans fru är medveten om vad som sker bakom hennes rygg, kan jag inte annat än störa mig på att hon inte gör något åt det. Med förståelse för att det är lättare sagt än gjort, tycker jag ändå att hon på något vis ger honom möjligheten att såra henne. För henne tror jag inte det spelar någon roll med vem han ligger med, det kommer såra henne lika mycket. Är det inte mig är det en annan kvinna, och att då inte göra något blir enligt mig samma sak som att det är "ok". Misstolka mig rätt där.
    Hur vet du det?? Och varför vägrar du svara på den frågan?
  • anonymmedfrågor
    Anonym (E) skrev 2023-03-08 19:11:17 följande:
    Hur vet du att hon vet? Har du pratat med henne? Läst meddelanden där hon skriver att hon vet om att han ligger runt? Eller vad är det du menar att hon vet? Klart hon "borde" lämna honom, men borde inte han det också?? De har familj, kanske hon försöker blunda för barnens skull. Vill man bidra till att andra mår skit t ex?
    Han har berättat för mig att hon vet om det. Sen kan han såklart ljuga, men jag ser inte poängen om att ljuga om något sådant eftersom hon inte är okej med det. Han borde också lämna henne ja. Det är mycket möjligt att hon håller ihop för barnen, men det kommer ju med ett pris. Hon vet att han upprepade gånger ligger med andra. Sen bör jag kanske inte vara med och öka antalet andra. 
  • flemens
    anonymmedfrågor skrev 2023-03-08 18:53:08 följande:
    Ja, och det här med att man är ansvarig för sina egna handlingar är väl lite det jag "lutar mig tillbaka på". Jag har ett ansvar, och kan komma att få en konsekvens av mitt handlande. Precis samma gäller för den andre. På ett vis är det ju jag som "förstört" för paret, eftersom det är jag som medvetet gjort valet att ligga med någon annans man. Men samtidigt kan jag tycka att den som är gift, och är den som inte får egentligen, bär det största ansvaret. 

Det du säger om moral måste jag medge har lite relevans. I andra kulturer ses det ju som normalt att mannen har mer än en fru.

Jag kan, utefter den kultur vi lever i nu, se varför du på ett sätt känner dig skyldig för att ha "orsak" till att "förstöra" deras förhållande. Men som sagt så baseras kulturen på att giftemål är någonting "helgit" eftersom vissa anser att det är baserat på någon av alla gudars påbud. För du ska komma ihåg att giftemål baseras på dessa medeltida föreställningar mer än någonting annat.

Jag vill säga att du förstör inte någonting som inte är förstört redan. Och förstört av de två som är gifta redan. De har, mer eller mindre undermedvetet, valt att inte hänge sig fullt åt varandra (oberoende av vad den bedragna säger) enligt normen om "tvåsamhet" (enligt religionens definition)

Jag "skyller" det mesta på religion som du förmodligen märker, men med det menar jag att man inte ska underskatta religionens idag destruktiva påverkan på individers beslut, vare sig de är medvetna om det eller inte. Religion har definitivt sin plats i evolutionen av sociala skäl (det var därför de uppfanns i grunden. Jag kan gå in mera på det om intresse finns) men jag anser trots min grundläggande negativa misantropi att den har haft en betydande influens i mänsklighetens utveckling till det bättre. Men nu har vi kommit så långt att det är dags att släppa denna myt som påverkat mänskligheten så länge, den har spelat ut sin roll vill jag påst och är till mer skada än nytta idag.

• Anonym (T)
    anonymmedfrågor skrev 2023-03-08 19:54:14 följande:
    Han har berättat för mig att hon vet om det. Sen kan han såklart ljuga, men jag ser inte poängen om att ljuga om något sådant eftersom hon inte är okej med det. Han borde också lämna henne ja. Det är mycket möjligt att hon håller ihop för barnen, men det kommer ju med ett pris. Hon vet att han upprepade gånger ligger med andra. Sen bör jag kanske inte vara med och öka antalet andra. 
    Så du litar på en man som är otrogen mot sin fru? Du borde veta att det är en klassiker i otrohetskretsar. 
  • Anonym (E)
    anonymmedfrågor skrev 2023-03-08 19:54:14 följande:
    Ursäkta, du ser inte poängen med att ljuga för dig om att hans fru vet om att han är otrogen...? För att få ligga med dig så klart! Hon vet garanterat inte om att ha har andra bakom hennes rygg.
  • anonymmedfrågor
    Anonym (Matilda) skrev 2023-03-08 19:52:30 följande:

Min gissning är att han hintar om att relationen med sin fru inte är den bästa för att få dig på fall, få dig att känna dig speciell. Du är någon som förstår honom som ingen annan - vill han få dig att tro. Men sett utifrån så är han bara en feg man som har mage att prata illa om den han lever med och skulle lika enkelt och obrytt kunna prata illa om dig också. Du vet ju egentligen inte varför han är otrogen, du kan bara gissa att det beror på henne men sanningen är att du bara fått små korn av hans vinkel och han har ju uppenbarligen ingen moral, i alla fall inte inför sin fru (om de nu inte har öppet förhållande), så det är så han är och kommer kunna ställa till det för dig. Varför skulle han vara ärlig mot dig, om han inte kan vara det mot sin familj? Gå bakom ryggen verkar han ju inte ha problem med. 

Din teori kan nog stämma bra! Det hela kan nog vara ett spel för galleriet, för att få mig på fall. Att jag inte kan lita på honom är dock något jag utgår ifrån. Det beteende han visar gentemot sin familj, är detsamma jag kan förvänta mig från honom. 
  • Anonym (7788)
    Ccplus skrev 2023-03-08 18:49:44 följande:

Det är inte som att du går runt och är helt omedveten om vad det skulle kunna ställa till med. 

Håller helt med. Många kvinnor/ män bryr sig absolut inte vad som sker sedan. Hur mycket sorg ?lite? ligg kan ställa till det med. Hur mycket lidande för den personen vars man/fru är otrogen oavsett om de har det bra eller ej. Folk är sånna jäkla egoister utan sund förnuft. TS- glöm ej att en dag kan du vara den kvinnan vars man går runt och k??llar bara för att du kanske inte är den ?perfekta? kvinnan för honom. 
  • anonymmedfrågor
    flemens skrev 2023-03-08 19:55:56 följande:

Jag kan, utefter den kultur vi lever i nu, se varför du på ett sätt känner dig skyldig för att ha "orsak" till att "förstöra" deras förhållande. Men som sagt så baseras kulturen på att giftemål är någonting "helgit" eftersom vissa anser att det är baserat på någon av alla gudars påbud. För du ska komma ihåg att giftemål baseras på dessa medeltida föreställningar mer än någonting annat.

Jag vill säga att du förstör inte någonting som inte är förstört redan. Och förstört av de två som är gifta redan. De har, mer eller mindre undermedvetet, valt att inte hänge sig fullt åt varandra (oberoende av vad den bedragna säger) enligt normen om "tvåsamhet" (enligt religionens definition)

Jag "skyller" det mesta på religion som du förmodligen märker, men med det menar jag att man inte ska underskatta religionens idag destruktiva påverkan på individers beslut, vare sig de är medvetna om det eller inte. Religion har definitivt sin plats i evolutionen av sociala skäl (det var därför de uppfanns i grunden. Jag kan gå in mera på det om intresse finns) men jag anser trots min grundläggande negativa misantropi att den har haft en betydande influens i mänsklighetens utveckling till det bättre. Men nu har vi kommit så långt att det är dags att släppa denna myt som påverkat mänskligheten så länge, den har spelat ut sin roll vill jag påst och är till mer skada än nytta idag.

Intressant synvinkel ur ett större perspektiv. Om man ser till religion, och kanske bortom det till evolution, har det väl kanske aldrig legat i människans natur att leva i tvåsamhet. Jag tror någonstans att människan inte är gjord för att leva med en och samma partner livet ut. Mäns "uppgift" enligt evolutionen har varit att befrukta så många kvinnor som möjligt för att föra sina gener vidare. Med detta sagt rättfärdigar jag inte otrohet, då det moderna samhället inte ser ut så.
  • anonymmedfrågor
    Anonym (7788) skrev 2023-03-08 20:02:28 följande:
    Håller helt med. Många kvinnor/ män bryr sig absolut inte vad som sker sedan. Hur mycket sorg ?lite? ligg kan ställa till det med. Hur mycket lidande för den personen vars man/fru är otrogen oavsett om de har det bra eller ej. Folk är sånna jäkla egoister utan sund förnuft. TS- glöm ej att en dag kan du vara den kvinnan vars man går runt och k??llar bara för att du kanske inte är den ?perfekta? kvinnan för honom. 
    Jag kan vara beredd att hålla med om att ett ligg inte är värt det för att förstöra en hel familj. Jag själv hade inte uppskattat om min framtida man var otrogen.
  • anonymmedfrågor
    Anonym (E) skrev 2023-03-08 20:00:20 följande:
    Ursäkta, du ser inte poängen med att ljuga för dig om att hans fru vet om att han är otrogen...? För att få ligga med dig så klart! Hon vet garanterat inte om att ha har andra bakom hennes rygg.
    Jo såhär efter att ha läst resonemangen kan jag se varför han skulle ljuga.
Svar på tråden Ligga med gift man?