• anonymmedfrågor

Ligga med gift man?

Hej, jag är en kvinna i sina bästa år. Jag är singel, och trivs väldigt bra med det just nu. Dock har det en tendens att innebär kniviga situationer det med...

Bakgrund:
    Under någon vecka har jag skrivit och småflörtat med en man som jag vet har både fru och barn. Vi ligger lika i ålder, och träffades genom gemensamma vänner, och båda har haft ögon för varandra sedan första mötet. Som jag har förstått det, är relationen mellan honom och frun inte den bästa efter många år i äktenskap. Jag är inte heller den första han intresserat sig för/legat med utanför äktenskapet.

Frågeställning:
    Hur ställer man sig till att ligga med en gift man, med bakgrundsfaktan i ryggen?

Mina tankar:
    Jag resonerar på ett sätt som att det är hans ansvar att se till så att relationen mellan frun och han fungerar. Är han inte otrogen med mig, kommer han vara det med någon annan mest största sannolikhet. Jag kan också förstå behovet av sex som han inte får. 
    Andra sidan av mig är smått äcklad av beteendet, och vill absolut inte stötta detta. Samtidigt går tankarna till hans fru och barn, vars värld förmodligen skulle rasera om det kom fram. 

Denna tråd lär trigga många åsikter och känslor, men jag ber ändå om respekt och kontruktiva resonemang i diskussionen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-08 21:25
    Uppdatering:

Efter lite kloka resonemang ur olika synvinklar, kan jag konstatera att konsekvenserna av handlandet kan bli så många fler än jag själv insett. Nackdelarna väger betydligt tyngre än fördelarna, och jag tackar dem som gett mig lite klarhet i frågan.

• Svar på tråden Ligga med gift man?
  • Anonym (T)
    anonymmedfrågor skrev 2023-03-08 18:53:08 följande:
    Ja, och det här med att man är ansvarig för sina egna handlingar är väl lite det jag "lutar mig tillbaka på". Jag har ett ansvar, och kan komma att få en konsekvens av mitt handlande. Precis samma gäller för den andre. På ett vis är det ju jag som "förstört" för paret, eftersom det är jag som medvetet gjort valet att ligga med någon annans man. Men samtidigt kan jag tycka att den som är gift, och är den som inte får egentligen, bär det största ansvaret. 

Det du säger om moral måste jag medge har lite relevans. I andra kulturer ses det ju som normalt att mannen har mer än en fru.
    Tycker du otrohet är ok?

Det är även tillåtet att aga barn i andra länder, ser du på det på samma sätt, att det är en moralfråga?
  • anonymmedfrågor
    Anonym (Frun) skrev 2023-03-08 19:23:05 följande:

Hej TS.
    Självklart är det i huvudsak mannens fel , det är han som lovat sin fru trohet.
    Jag har varit frun till en man som låg runt och jag klandrar honom och inte kvinnorna.
    Däremot kan jag tycka att man respekterar äktenskap likväl som man inte lånar någons bil utan att få nyckeln,  någons sommarstuga utan att betala hyra osv.
    Om du väljer att ligga med honom så se till att det finns bevis och berätta det för frun isåfall.
    Då kan frun välja hur hon vill gå vidare i sitt liv.

Om jag var i din sits, och min man vart otrogen hade jag i första hand klandrat mannen som du skriver. Du lyfter bra liknelser, och moraliskt sätt är det ju inte rätt att ligga med någon som är upptagen. 

Hur ställer du dig som varit i denna sits, till att frun redan vet att han vart otrogen sedan tidigare? Vilket ansvar bär hon över relationen, och hans upprepade otrohet enligt dig?
  • Anonym (T)
    anonymmedfrågor skrev 2023-03-08 19:26:33 följande:
    Det är just där jag är tvådelad. Jag vet inte om jag vill stå för att ev. medverkat till att förstöra familjen. Hade jag vart frun och vetat om det (som hon gör), hade jag istället lämnat mannen.
    Du skyller mkt på frun här. Indirekt ser jag det som ett försvar av mannen. Varför lämnar han inte henne? 

Förutom det att du ligger med en gift man, så ligger du även med en skitstövel. Hur kan du vara attraherad av en man som ljuger och bedrar din fru? Jag menar, hur pratar man med en sådan man, jag känner vara avsmak.
  • anonymmedfrågor
    Anonym (T) skrev 2023-03-08 19:29:49 följande:
    Tycker du otrohet är ok?

Det är även tillåtet att aga barn i andra länder, ser du på det på samma sätt, att det är en moralfråga?
    Nej i grund och botten är det ju inte okej. Men enligt mig finns det alltid en anledning. Kanske är han i behov av sex han inte får. Kanske är relationen inte den samma som förr. Kanske beter hon sig illa mot honom. Jag vet inte, men det faktum att saker inte är svartvita kan ge en orsak. Jag tror inte att en relation där en av parterna är otrogna, är en bra relation. Antingen är mannen bara ett as och har sina egna problem, eller så är det något i relationen som inte stämmer.

Att jämföra otrohet med barn aga är väl kanske en orättvis jämförelse.
  • Anonym (T)
    anonymmedfrågor skrev 2023-03-08 19:33:13 följande:
    Om jag var i din sits, och min man vart otrogen hade jag i första hand klandrat mannen som du skriver. Du lyfter bra liknelser, och moraliskt sätt är det ju inte rätt att ligga med någon som är upptagen. 

Hur ställer du dig som varit i denna sits, till att frun redan vet att han vart otrogen sedan tidigare? Vilket ansvar bär hon över relationen, och hans upprepade otrohet enligt dig?

Är det hennes fel att han är otrogen? 

Jag förmodar att du känner henne. Ett dubbelt svek med andra ord. 

• anonymmedfrågor
    Anonym (T) skrev 2023-03-08 19:36:56 följande:
    Du skyller mkt på frun här. Indirekt ser jag det som ett försvar av mannen. Varför lämnar han inte henne? 

Förutom det att du ligger med en gift man, så ligger du även med en skitstövel. Hur kan du vara attraherad av en man som ljuger och bedrar din fru? Jag menar, hur pratar man med en sådan man, jag känner vara avsmak.
    Självklart skulle han kunna lämna henne också. 

För att förtydliga så ligger vi inte, utan jag skapade tråden för diskussion från olika synvinklar. Han är ett as till man, det medger jag. Som jag också skrev känns hans beteende rätt äckligt. Dock ät det skillnad på ett dåligt beteende, och en dålig person. 
  • anonymmedfrågor
    Anonym (T) skrev 2023-03-08 19:39:21 följande:

Är det hennes fel att han är otrogen? 

Jag förmodar att du känner henne. Ett dubbelt svek med andra ord. 

Jag lägger ingen värdering i huruvida vems fel det är. Jag har ingen aning om vad det är som får mannen att vara otrogen. Kanske är han bara ett as, eller så ligger det mer bakom. Min fråga var snarare vilket ansvar hon bär? Jag bär ett ansvar, han bär ett ansvar och det gör hon med enligt mig. Jag känner henne inte, har aldrig träffat henne. 
    Anonym (T) skrev 2023-03-08 19:36:56 följande:

För att förtydliga så ligger vi inte, utan jag skapade tråden för diskussion från olika synvinklar. Han är ett as till man, det medger jag. Som jag också skrev känns hans beteende rätt äckligt. Dock ät det skillnad på ett dåligt beteende, och en dålig person.
  • Anonym (T)
    anonymmedfrågor skrev 2023-03-08 19:39:15 följande:
    Nej i grund och botten är det ju inte okej. Men enligt mig finns det alltid en anledning. Kanske är han i behov av sex han inte får. Kanske är relationen inte den samma som förr. Kanske beter hon sig illa mot honom. Jag vet inte, men det faktum att saker inte är svartvita kan ge en orsak. Jag tror inte att en relation där en av parterna är otrogna, är en bra relation. Antingen är mannen bara ett as och har sina egna problem, eller så är det något i relationen som inte stämmer.

Att jämföra otrohet med barn aga är väl kanske en orättvis jämförelse.
    Jag jämförde inte otrohet med barnaga, jag jämförde barnaga med månggifte, som du drog upp som en liknelse. Båda sakerna är förbjudna i Sverige. 

Det är inte din sak att ha synpunkter på
    deras äktenskap, du vill bara hitta på en massa anledningar för att sälla dig till de kvinnor som gärna ligger med gifta män, en grupp du inte ens kan stå upp för. 
  • Anonym (T)
    anonymmedfrågor skrev 2023-03-08 19:42:49 följande:

Fast det är ens handlingar som definierar en som person. Hur kan du inte förstå det?

• Anonym (Matilda)

Min gissning är att han hintar om att relationen med sin fru inte är den bästa för att få dig på fall, få dig att känna dig speciell. Du är någon som förstår honom som ingen annan - vill han få dig att tro. Men sett utifrån så är han bara en feg man som har mage att prata illa om den han lever med och skulle lika enkelt och obrytt kunna prata illa om dig också. Du vet ju egentligen inte varför han är otrogen, du kan bara gissa att det beror på henne men sanningen är att du bara fått små korn av hans vinkel och han har ju uppenbarligen ingen moral, i alla fall inte inför sin fru (om de nu inte har öppet förhållande), så det är så han är och kommer kunna ställa till det för dig. Varför skulle han vara ärlig mot dig, om han inte kan vara det mot sin familj? Gå bakom ryggen verkar han ju inte ha problem med. 

Svar på tråden Ligga med gift man?