• anonymmedfrågor

Ligga med gift man?

Hej, jag är en kvinna i sina bästa år. Jag är singel, och trivs väldigt bra med det just nu. Dock har det en tendens att innebär kniviga situationer det med...

Bakgrund:
    Under någon vecka har jag skrivit och småflörtat med en man som jag vet har både fru och barn. Vi ligger lika i ålder, och träffades genom gemensamma vänner, och båda har haft ögon för varandra sedan första mötet. Som jag har förstått det, är relationen mellan honom och frun inte den bästa efter många år i äktenskap. Jag är inte heller den första han intresserat sig för/legat med utanför äktenskapet.

Frågeställning:
    Hur ställer man sig till att ligga med en gift man, med bakgrundsfaktan i ryggen?

Mina tankar:
    Jag resonerar på ett sätt som att det är hans ansvar att se till så att relationen mellan frun och han fungerar. Är han inte otrogen med mig, kommer han vara det med någon annan mest största sannolikhet. Jag kan också förstå behovet av sex som han inte får. 
    Andra sidan av mig är smått äcklad av beteendet, och vill absolut inte stötta detta. Samtidigt går tankarna till hans fru och barn, vars värld förmodligen skulle rasera om det kom fram. 

Denna tråd lär trigga många åsikter och känslor, men jag ber ändå om respekt och kontruktiva resonemang i diskussionen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-08 21:25
    Uppdatering:

Efter lite kloka resonemang ur olika synvinklar, kan jag konstatera att konsekvenserna av handlandet kan bli så många fler än jag själv insett. Nackdelarna väger betydligt tyngre än fördelarna, och jag tackar dem som gett mig lite klarhet i frågan.

• Svar på tråden Ligga med gift man?
  • anonymmedfrågor
    Anonym (T) skrev 2023-03-08 19:56:40 följande:
    Så du litar på en man som är otrogen mot sin fru? Du borde veta att det är en klassiker i otrohetskretsar. 
    Nej inte efter att ha läst resonemangen i tråden. Kan se vad hans poöng med att ljuga för mig är.
  • anonymmedfrågor
    Anonym (E) skrev 2023-03-08 19:54:03 följande:
    Hur vet du det?? Och varför vägrar du svara på den frågan?
    Efter att ha läst resonemangen kring hans motiv med att ljuga kan jag medge att det absolut är en möjlighet. Vilken fråga vill du ha svar på?
  • Anonym (Man)

Jag vet en kvinna som kom på sin man att vara otrogen med en annan kvinna. Hon gick in på kvinnans jobb och misshandlade henne. 

• Anonym (Matilda)
    anonymmedfrågor skrev 2023-03-08 20:00:53 följande:
    Din teori kan nog stämma bra! Det hela kan nog vara ett spel för galleriet, för att få mig på fall. Att jag inte kan lita på honom är dock något jag utgår ifrån. Det beteende han visar gentemot sin familj, är detsamma jag kan förvänta mig från honom. 
    Ja absolut ett spel. Jag tycker att du ska vara rädd om dig och skippa den mannen. Att han kan säga att hans fru vet allt han gör bakom hennes rygg låter märkligt, för då är det ju inte bakom hennes rygg utan ett ömsesidigt val i relatonen. Det ger i alla fall mig vibbar om att han spelar ut er mot varandra i förebyggande syfte - kommer det fram att du varit med honom kan han säga att du hela tiden var medveten om att hon fanns, medan hon i själva verket kanske aldrig hade en susning om att han varit med andra. Du kommer bli syndabocken som splittrade en familj medvetet, i särskilt hennes ögon, men kanske också inför fler, och han kan fortsätta sitt spel med någon annan kvinna eller inse att han vill vara med sin fru. 
  • EnAnonumius
    anonymmedfrågor skrev 2023-03-08 18:23:59 följande:
    Ligga med gift man?

Hej, jag är en kvinna i sina bästa år. Jag är singel, och trivs väldigt bra med det just nu. Dock har det en tendens att innebär kniviga situationer det med...

Bakgrund:
    Under någon vecka har jag skrivit och småflörtat med en man som jag vet har både fru och barn. Vi ligger lika i ålder, och träffades genom gemensamma vänner, och båda har haft ögon för varandra sedan första mötet. Som jag har förstått det, är relationen mellan honom och frun inte den bästa efter många år i äktenskap. Jag är inte heller den första han intresserat sig för/legat med utanför äktenskapet.

Frågeställning:
    Hur ställer man sig till att ligga med en gift man, med bakgrundsfaktan i ryggen?

Det är två personer i ett äktenskap. Mannen har sin sida av äktenskapet, och frun har sin sida av äktenskapet.

Du har bara manens sida av äktenskapet.
    Du saknar fruns sida av saken.
    Fakta ligger någonstans mellan mannen sida och fruns sida.

Hur kan man kalla det  för "bakgrundsfakta", när man bara har EN SIDA av historian?

Jag skulle inte med gott samvete kunna säga att jag hade bakgrundsfakta, om jag hade bara hört en sida av historian till varför han vill vara otrogen.¨¨

Sedan så skulle jag aldrig ligga med en gift man överhuvudtaget, om jag visste att han var gift.
    Skulle aldrig vilja ligga med någon som är ansvarslös och ljuger och bedrar och går bakom ryggen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • flemens
    anonymmedfrågor skrev 2023-03-08 20:06:18 följande:
    Intressant synvinkel ur ett större perspektiv. Om man ser till religion, och kanske bortom det till evolution, har det väl kanske aldrig legat i människans natur att leva i tvåsamhet. Jag tror någonstans att människan inte är gjord för att leva med en och samma partner livet ut. Mäns "uppgift" enligt evolutionen har varit att befrukta så många kvinnor som möjligt för att föra sina gener vidare. Med detta sagt rättfärdigar jag inte otrohet, då det moderna samhället inte ser ut så.
    Så är det nog. Men nu har mänskligheten skapat "moral", dvs det som baseras på religion. Religion har utvecklats oberoende av varandra (om man bortser från de två efterkommande midifierade kopiorna som baseras på Judendomen som i sig baseras på religionen som baseras på Zarathustras tankar (vilken tankevärld som inspirerade honom vet jag inte, men allt är en kedja av tankar genom tid)
    Det har den gjort för att arten ska överleva i stora samhällen. Helt enkelt för att inte folk inte ska ta livet av varandra till höger och vänster i sådana. Religion är en fullt naturlig mental utveckling enligt evolutionsteorin och hjärnans utveckling anser jag. När människan började samlas i stora samhällen så behövdes någonting teoretiskt som höll henne i schack så att säga. Nu har vi kommit längre än det det ursprungliga judendomen och dess avyttringar kristendom och sedermera islam mynnat ut i. Därför bör vi visa att vi kommit längre i utvecklingen och inte ge dessa föreställningar så fantastiskt utrymme i samhället som de fått.
  • Anonym (X)
    anonymmedfrågor skrev 2023-03-08 20:10:46 följande:
    Jo såhär efter att ha läst resonemangen kan jag se varför han skulle ljuga.
    Kunde du inte se det innan utan trodde rakt av på honom när han sa att hans korkade fru vet att han knullar runt men är för feg att lämna? Och du bara JA, ta mig nu! eller vad?
  • anonymmedfrågor
    Anonym (Matilda) skrev 2023-03-08 20:29:43 följande:
    Ja absolut ett spel. Jag tycker att du ska vara rädd om dig och skippa den mannen. Att han kan säga att hans fru vet allt han gör bakom hennes rygg låter märkligt, för då är det ju inte bakom hennes rygg utan ett ömsesidigt val i relatonen. Det ger i alla fall mig vibbar om att han spelar ut er mot varandra i förebyggande syfte - kommer det fram att du varit med honom kan han säga att du hela tiden var medveten om att hon fanns, medan hon i själva verket kanske aldrig hade en susning om att han varit med andra. Du kommer bli syndabocken som splittrade en familj medvetet, i särskilt hennes ögon, men kanske också inför fler, och han kan fortsätta sitt spel med någon annan kvinna eller inse att han vill vara med sin fru. 
    Ja att jag blir syndabocken är ju en självklarhet. Tyvärr är det nog som du säger att jag kommer få fler emot mig och kanske till och med att han vänder ryggen mot mig för att sedan ge mig ett dåligt rykte :/
  • Anonym (X)
    anonymmedfrågor skrev 2023-03-08 20:48:11 följande:
    Ja att jag blir syndabocken är ju en självklarhet. Tyvärr är det nog som du säger att jag kommer få fler emot mig och kanske till och med att han vänder ryggen mot mig för att sedan ge mig ett dåligt rykte :/
    Umgås du i samma kretsar som mannen och hans fru?
  • anonymmedfrågor
    EnAnonumius skrev 2023-03-08 20:30:46 följande:
    Det är två personer i ett äktenskap. Mannen har sin sida av äktenskapet, och frun har sin sida av äktenskapet.

Du har bara manens sida av äktenskapet.
    Du saknar fruns sida av saken.
    Fakta ligger någonstans mellan mannen sida och fruns sida.

Hur kan man kalla det  för "bakgrundsfakta", när man bara har EN SIDA av historian?

Jag skulle inte med gott samvete kunna säga att jag hade bakgrundsfakta, om jag hade bara hört en sida av historian till varför han vill vara otrogen.¨¨

Sedan så skulle jag aldrig ligga med en gift man överhuvudtaget, om jag visste att han var gift.
    Skulle aldrig vilja ligga med någon som är ansvarslös och ljuger och bedrar och går bakom ryggen.
    Du har absolut en poäng i att jag inte har all bakgrundsfakta, något som också slog mig under trådens resonemang. 
Svar på tråden Ligga med gift man?