• anonymmedfrågor

Ligga med gift man?

Hej, jag är en kvinna i sina bästa år. Jag är singel, och trivs väldigt bra med det just nu. Dock har det en tendens att innebär kniviga situationer det med...

Bakgrund:
    Under någon vecka har jag skrivit och småflörtat med en man som jag vet har både fru och barn. Vi ligger lika i ålder, och träffades genom gemensamma vänner, och båda har haft ögon för varandra sedan första mötet. Som jag har förstått det, är relationen mellan honom och frun inte den bästa efter många år i äktenskap. Jag är inte heller den första han intresserat sig för/legat med utanför äktenskapet.

Frågeställning:
    Hur ställer man sig till att ligga med en gift man, med bakgrundsfaktan i ryggen?

Mina tankar:
    Jag resonerar på ett sätt som att det är hans ansvar att se till så att relationen mellan frun och han fungerar. Är han inte otrogen med mig, kommer han vara det med någon annan mest största sannolikhet. Jag kan också förstå behovet av sex som han inte får. 
    Andra sidan av mig är smått äcklad av beteendet, och vill absolut inte stötta detta. Samtidigt går tankarna till hans fru och barn, vars värld förmodligen skulle rasera om det kom fram. 

Denna tråd lär trigga många åsikter och känslor, men jag ber ändå om respekt och kontruktiva resonemang i diskussionen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-08 21:25
    Uppdatering:

Efter lite kloka resonemang ur olika synvinklar, kan jag konstatera att konsekvenserna av handlandet kan bli så många fler än jag själv insett. Nackdelarna väger betydligt tyngre än fördelarna, och jag tackar dem som gett mig lite klarhet i frågan.

• Svar på tråden Ligga med gift man?
  • Anonym (Jenny)

Varför vill du vara ett av hans billiga ligg som han sedan kommer dumpa som en soppåse när han tröttnat? Har du så låg självkänsla och självrespekt att du skulle acceptera att vara en av alla han ligger med? Tycker synd om dig 

• anonymmedfrågor
    Anonym (X) skrev 2023-03-08 20:49:44 följande:
    Umgås du i samma kretsar som mannen och hans fru?
    Nej, vi har gemensamma vänner med långt avstånd till varandra om du förstår vad jag menar då?
  • Anonym (X)
    anonymmedfrågor skrev 2023-03-08 20:48:11 följande:
    Ja att jag blir syndabocken är ju en självklarhet. Tyvärr är det nog som du säger att jag kommer få fler emot mig och kanske till och med att han vänder ryggen mot mig för att sedan ge mig ett dåligt rykte :/

anonymmedfrågor skrev 2023-03-08 20:54:17 följande:
    Nej, vi har gemensamma vänner med långt avstånd till varandra om du förstår vad jag menar då?
    Vad menar du med det här då? Och om du bara vill ha sex och tänker att frun får skylla sig själv så ser jag inte problemet?
  • Anonym (Kim)

Många kommer hävda att du också bör ansvar för att du möjliggör otroheten. Jag brukar säga att ditt ansvar räcker fram till den du ligger med. Inte hans sambo/fru. Eller hans barn heller för den delen. 

Du har ingen intension att inleda långvarig relation med mannen. Hans kvinna verkar veta om det. Hon kan stanna i relationen pga socioekonomiska skäl. Vem vet vad hon gör heller. Hans relation är inte ditt ansvar. Du ansvarar för ditt eget handlande. Ha härlig sex med honom. Inget annat. Han är inget att satsa långsiktigt på. 

• Anonym (Frun)
    anonymmedfrågor skrev 2023-03-08 19:33:13 följande:
    Om jag var i din sits, och min man vart otrogen hade jag i första hand klandrat mannen som du skriver. Du lyfter bra liknelser, och moraliskt sätt är det ju inte rätt att ligga med någon som är upptagen. 

Hur ställer du dig som varit i denna sits, till att frun redan vet att han vart otrogen sedan tidigare? Vilket ansvar bär hon över relationen, och hans upprepade otrohet enligt dig?
    Jag kan bara utgå ifrån mitt äktenskap.
    Jag visste om en affär och den kvinnan talade om det för mig så mannen fick välja att avsluta med henne och stanna eller lämna in om skilsmässa.
    De senare visste jag inte om förrän jag hittade bevis i e låda på kontoret.
    Jag och min man hade inte samma referenser inom sex så jag har förståelse att han sökte det på annat håll nu i efterhand. Men hade önskat en öppenhet och haft möjlighet att hoppa av tåget tidigare.
  • Anonym (Matilda)
    anonymmedfrågor skrev 2023-03-08 20:48:11 följande:
    Ja att jag blir syndabocken är ju en självklarhet. Tyvärr är det nog som du säger att jag kommer få fler emot mig och kanske till och med att han vänder ryggen mot mig för att sedan ge mig ett dåligt rykte :/
    Jo, men vill du bli det? Vore det sant, som han säger, att frun vet om det så skulle du inte bli syndabock, men jag tror i alla fall inte att hon vet om det. Att han gör så mot henne som han är gift med säger ju att han mest troligt även vänder dig ryggen. Han är ju djupt involverad med henne i och med giftermål och barn och hugger henne ändå i ryggen, så du är ännu enklare att svika totalt utan att hans minimala moralkompass ger minsta utslag. 
  • Anonym (Putte)
    anonymmedfrågor skrev 2023-03-08 18:23:59 följande:
    Ligga med gift man?

Hej, jag är en kvinna i sina bästa år. Jag är singel, och trivs väldigt bra med det just nu. Dock har det en tendens att innebär kniviga situationer det med...

Bakgrund:
    Under någon vecka har jag skrivit och småflörtat med en man som jag vet har både fru och barn. Vi ligger lika i ålder, och träffades genom gemensamma vänner, och båda har haft ögon för varandra sedan första mötet. Som jag har förstått det, är relationen mellan honom och frun inte den bästa efter många år i äktenskap. Jag är inte heller den första han intresserat sig för/legat med utanför äktenskapet.

Frågeställning:
    Hur ställer man sig till att ligga med en gift man, med bakgrundsfaktan i ryggen?

Mina tankar:
    Jag resonerar på ett sätt som att det är hans ansvar att se till så att relationen mellan frun och han fungerar. Är han inte otrogen med mig, kommer han vara det med någon annan mest största sannolikhet. Jag kan också förstå behovet av sex som han inte får. 
    Andra sidan av mig är smått äcklad av beteendet, och vill absolut inte stötta detta. Samtidigt går tankarna till hans fru och barn, vars värld förmodligen skulle rasera om det kom fram. 

Denna tråd lär trigga många åsikter och känslor, men jag ber ändå om respekt och kontruktiva resonemang i diskussionen.

Träffa någon som inte är gift. Blir enklare. Finns knullsidor på nätet.
  • anonymmedfrågor
    Anonym (Kim) skrev 2023-03-08 20:57:49 följande:

Många kommer hävda att du också bör ansvar för att du möjliggör otroheten. Jag brukar säga att ditt ansvar räcker fram till den du ligger med. Inte hans sambo/fru. Eller hans barn heller för den delen. 

Du har ingen intension att inleda långvarig relation med mannen. Hans kvinna verkar veta om det. Hon kan stanna i relationen pga socioekonomiska skäl. Vem vet vad hon gör heller. Hans relation är inte ditt ansvar. Du ansvarar för ditt eget handlande. Ha härlig sex med honom. Inget annat. Han är inget att satsa långsiktigt på. 

Ja många lyfter detta med ansvar. På ett vis, som jag skrivit i tråden, bär jag ansvar för mitt handlande och min moral. Men jag tycker att han bär ansvaret för sin familj. Moraliskt sätt känns det dock fel i magen trots allt :/
  • anonymmedfrågor
    Anonym (Matilda) skrev 2023-03-08 21:00:49 följande:
    Jo, men vill du bli det? Vore det sant, som han säger, att frun vet om det så skulle du inte bli syndabock, men jag tror i alla fall inte att hon vet om det. Att han gör så mot henne som han är gift med säger ju att han mest troligt även vänder dig ryggen. Han är ju djupt involverad med henne i och med giftermål och barn och hugger henne ändå i ryggen, så du är ännu enklare att svika totalt utan att hans minimala moralkompass ger minsta utslag. 
    Du har rätt i det du skriver. Han lär kunna vända mig ryggen utan att känna minsta ånger. Huruvida jag vill det? Då är väl svaret nej. Eftersom jag inte har några känslor för denna man eller planerar något långsiktigt, bryr jag mig inte om han vänder ryggen mot mig. Dock vore det tråkigt att hamna i mitten om det kommer fram, då jag vet att han kommer ta sin frus och sina vänners parti framför mitt.
  • anonymmedfrågor
    Anonym (Frun) skrev 2023-03-08 21:00:29 följande:
    Jag kan bara utgå ifrån mitt äktenskap.
    Jag visste om en affär och den kvinnan talade om det för mig så mannen fick välja att avsluta med henne och stanna eller lämna in om skilsmässa.
    De senare visste jag inte om förrän jag hittade bevis i e låda på kontoret.
    Jag och min man hade inte samma referenser inom sex så jag har förståelse att han sökte det på annat håll nu i efterhand. Men hade önskat en öppenhet och haft möjlighet att hoppa av tåget tidigare.
    Jag förstår. På ett sätt vill jag ju inte vara den kvinnan som du beskriver. Att behöva berätta för någons fru om en otrohet är inte ett ansvar jag vill bära, och inget jag vill ha på mitt samvete...
Svar på tråden Ligga med gift man?