• Anonym (Undrar)

Gå minus på att jobba??

Måste man verkligen tacka ja till en tjänst som gör att jag går minus?

Jag får ut 3500kr mer på en månad på A-kassa än att jobba... 
    T ex jag får ut mindre varje dag på jobbet, jämfört med en dag på jobbet..

Jag måste dessutom åka 4 mil varje dag totalt, jag måste använda bilen i tjänsten för 18:50 kr milen...

Dessa 3500 kr är ändå ganska mycket varje månad..

• Svar på tråden Gå minus på att jobba??
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2023-03-06 14:49:00 följande:
    Du ska kanske se över hela din livssituation. Flytta, skaffa annat jobb så barnen får lite sommarlov.

Har du berättat på jobbet att du ska opereras ? Hinner du ens börja jobba där?
    Kan inte flytta då maken studerar och behöver vara i skolan.
    Söker andra jobb.
    Har väl nämnt operationen, men inte när.
    Har redan jobbat lite på de nya stället och jag vantrivs.
  • Anonym (Bb)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-06 16:20:06 följande:
    Några år iaf.
    Ja för att jag inte lyckas få något vanligt 7-16 jobb.
    Ok, så du har sökt jobb i några år men inte fått napp? Förstår att det är segt. 
  • Anonym (Bb)

Har du kollat möjligheten till YH-utbildning eller liknande för att öka dina chanser till jobb? 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Ekonom) skrev 2023-03-06 15:43:21 följande:

Jag tycker det borde stå i jobbannonserna vad arbetsgivare är villiga att betala i lön. Vill de inte ange exakt, borde de i vart fall kunna ange ett intervall. 

Det skulle spara tid både för arbetssökanden och arbetsgivare. 
    Visst, det heter att man är skyldig att ta ett jobb, ta de jobb som erbjuds osv, men samtidigt finns det ju en verklighet. Ingen är betjänt av att anställa en person som inte trivs, som inte vill jobba, som är sjukt missnöjd över lönen osv. En sådan person kommer inte bli särskilt långvarig. Gör man klart för arbetsgivaren vad man har för inställning till jobbet och lönen blir man nog inte aktuell för någon anställning och därmed har TS ingen rävsax att ta ställning till. Detta oavsett vad arbetsförmedlingen och a-kassan försöker göra gällande. 

Jag håller med. Lönen borde stå med...
    Nu eftersom jag stämplar mellan 25-100% på vintern så måste jag ju söka andra jobb.
    Nu gjorde jag det och råkade få ett vikariejobb med otroligt kass lön.

Jag har bara jobbat i några veckor och har vantrivs sen dag 1. Det är stressigt, dåligt betalt, konstiga arbetstider, ingenstans att äta medhavd mat och sen sitta och köra min egna bil och inte ens få betalt för det... 

Jag kommer inte vara kvar där, den saken är säkert.
    Jag kan jobba 50% på mitt andra jobb och få ut dubbelt i lön än 100% på vikariejobbet.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Bb) skrev 2023-03-06 16:26:17 följande:

Har du kollat möjligheten till YH-utbildning eller liknande för att öka dina chanser till jobb? 

Har redan gått en YH som inte gav mig någonting..
    Jo en studieskuld hos CSN...
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-06 16:28:34 följande:
    Jag håller med. Lönen borde stå med...
    Nu eftersom jag stämplar mellan 25-100% på vintern så måste jag ju söka andra jobb.
    Nu gjorde jag det och råkade få ett vikariejobb med otroligt kass lön.

Jag har bara jobbat i några veckor och har vantrivs sen dag 1. Det är stressigt, dåligt betalt, konstiga arbetstider, ingenstans att äta medhavd mat och sen sitta och köra min egna bil och inte ens få betalt för det... 

Jag kommer inte vara kvar där, den saken är säkert.
    Jag kan jobba 50% på mitt andra jobb och få ut dubbelt i lön än 100% på vikariejobbet.
    Ja, försök dra därifrån fort som ögat. Du skulle aldrig börjat på skiten.
  • Anonym (Bb)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-06 16:29:42 följande:
    Har redan gått en YH som inte gav mig någonting..
    Jo en studieskuld hos CSN...
    Nä, vad trist! Då måste jag säga att jag är glad för din skull att du har ditt säsongsjobb. Förstår att du är rädd om det. Hoppas att det ordnar sig för dig! 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Bb) skrev 2023-03-06 17:17:23 följande:
    Nä, vad trist! Då måste jag säga att jag är glad för din skull att du har ditt säsongsjobb. Förstår att du är rädd om det. Hoppas att det ordnar sig för dig! 
    Ja jag gillar verkligen mitt ordinarie jobb med även om de bara är på säsong så sett. Men jag vet ju oxå att folk slutar och att chansen till mer stabil inkomst även under lågsäsong kommer att komma.
  • Anonym (Ui)

Fy fan, a-kassan är uppenbarligen för hög. Och jag tror detta är ett tr*ll som vill ha igång en debatt efter siffrorna som presenterades häromdagen. 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Ui) skrev 2023-03-06 21:10:11 följande:

Fy fan, a-kassan är uppenbarligen för hög. Och jag tror detta är ett tr*ll som vill ha igång en debatt efter siffrorna som presenterades häromdagen. 

Nej, jag är inget troll... Jag jobbar som ett svin på säsong och tjänar ganska bra,  jobbar dessutom mer än 100%, ibland nästan 300 h på en månad...
    Därav ganska hög a-kassa.

Vad är det för siffror som presenteras häromdagen?
Svar på tråden Gå minus på att jobba??