Anonym (Ekonom) skrev 2023-03-06 15:43:21 följande:
Jag tycker det borde stå i jobbannonserna vad arbetsgivare är villiga att betala i lön. Vill de inte ange exakt, borde de i vart fall kunna ange ett intervall.
Det skulle spara tid både för arbetssökanden och arbetsgivare.
Visst, det heter att man är skyldig att ta ett jobb, ta de jobb som erbjuds osv, men samtidigt finns det ju en verklighet. Ingen är betjänt av att anställa en person som inte trivs, som inte vill jobba, som är sjukt missnöjd över lönen osv. En sådan person kommer inte bli särskilt långvarig. Gör man klart för arbetsgivaren vad man har för inställning till jobbet och lönen blir man nog inte aktuell för någon anställning och därmed har TS ingen rävsax att ta ställning till. Detta oavsett vad arbetsförmedlingen och a-kassan försöker göra gällande.
Jag håller med. Lönen borde stå med...
Nu eftersom jag stämplar mellan 25-100% på vintern så måste jag ju söka andra jobb.
Nu gjorde jag det och råkade få ett vikariejobb med otroligt kass lön.
Jag har bara jobbat i några veckor och har vantrivs sen dag 1. Det är stressigt, dåligt betalt, konstiga arbetstider, ingenstans att äta medhavd mat och sen sitta och köra min egna bil och inte ens få betalt för det...
Jag kommer inte vara kvar där, den saken är säkert.
Jag kan jobba 50% på mitt andra jobb och få ut dubbelt i lön än 100% på vikariejobbet.