• Anonym (Undrar)

Gå minus på att jobba??

Måste man verkligen tacka ja till en tjänst som gör att jag går minus?

Jag får ut 3500kr mer på en månad på A-kassa än att jobba... 
    T ex jag får ut mindre varje dag på jobbet, jämfört med en dag på jobbet..

Jag måste dessutom åka 4 mil varje dag totalt, jag måste använda bilen i tjänsten för 18:50 kr milen...

Dessa 3500 kr är ändå ganska mycket varje månad..

• Svar på tråden Gå minus på att jobba??
  • Anonym (M)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-06 16:22:05 följande:
    Kan inte flytta då maken studerar och behöver vara i skolan.
    Söker andra jobb.
    Har väl nämnt operationen, men inte när.
    Har redan jobbat lite på de nya stället och jag vantrivs.
    Det finns väl billigare boende där ni bor? 
  • me33

Arbetsförmedlingens regler om att få a-kassa är sällan sunda för folk.

1. Försök att hamna i en situation i livet där du kan be Ams att fullkomligen dra åt helvete. Råna inte en bank men se till att du en dag skaffar kapitalet för att ändå kunna göra det, det är värt allt(tro mig)

Idag kostar soppan så otroligt mycket och lägg på att lunch-lådan gått upp nästan 100% bestående av spaghetti och köttfärssås, dessa tider testar onekligen många människor.

Jag har ändå dubbelt så långt till jobbet men har gratis mat och lagom välbetalt jobb, annars hade jag ju inte gjort det såklart.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2023-03-06 21:57:11 följande:
    Det finns väl billigare boende där ni bor? 
    Knappast. Betalar nu cirka 7000 kr i månaden med allt, lån, amortering, sopor, vatten, el osv.
    Villa på 120 m2 och har bra livskvalitet.

Enda lägenheten som är ledig i byn är en 2:a på 60m2 för 5600 kr. Sen parkering 400kr/mån per bil.... (Vi har två)
    Vi får inte plats i en 2:a. 

Sen sälja hus nu under en kris där typ ingen har pengar?? 
  • Anonym (Undrar)
    me33 skrev 2023-03-06 22:07:02 följande:

Arbetsförmedlingens regler om att få a-kassa är sällan sunda för folk.

1. Försök att hamna i en situation i livet där du kan be Ams att fullkomligen dra åt helvete. Råna inte en bank men se till att du en dag skaffar kapitalet för att ändå kunna göra det, det är värt allt(tro mig)

Idag kostar soppan så otroligt mycket och lägg på att lunch-lådan gått upp nästan 100% bestående av spaghetti och köttfärssås, dessa tider testar onekligen många människor.

Jag har ändå dubbelt så långt till jobbet men har gratis mat och lagom välbetalt jobb, annars hade jag ju inte gjort det såklart.

😆😂 Jo visst vore de skönt att be AF dra någonstans..
    Vi får ingenting gratis på jobbet, finns inte ens en kaffemaskin...
    Har ingenstans att värma matlåda eller lägga in något i kylskåp eftersom jag åker runt.
    På vintern fungerar ju bilen bra som kylskåp eftersom den hinner ju bli kall innan man ska vidare till nästa, men på sommaren och +23 grader? Det är ju inte fräscht.

Sen sitta och slita på min bil och det täcker inte ens bränslet? Njae, det är ju det som gör mig så jävla sur och grinig...
  • Anonym (Bidragsflyktingen)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-06 13:53:08 följande:
    Gå minus på att jobba??

Måste man verkligen tacka ja till en tjänst som gör att jag går minus?

Jag får ut 3500kr mer på en månad på A-kassa än att jobba... 
    T ex jag får ut mindre varje dag på jobbet, jämfört med en dag på jobbet..

Jag måste dessutom åka 4 mil varje dag totalt, jag måste använda bilen i tjänsten för 18:50 kr milen...

Dessa 3500 kr är ändå ganska mycket varje månad..

Det där är helt fel. Inte rimligt att du ska få mindre pengar vid arbete jämfört med att vara utan arbete.

Det jobbet ska du inte behöva ta, enligt mig.

Hade det därmeot gett ungefär lika mycket så hade jag tyckt annorlunda.
  • me33

Den gamla politiker-slogan "det ska löna sig att arbeta" måste förnyas nu pronto, jag tror många i det här landet gör som Ts, sliter ut bilen för att pendla men får inte behålla någonting.
    Någonting är seriöst fel i det här landet.

• Anonym (ti)
    Anonym (Bidragsflyktingen) skrev 2023-03-07 00:57:21 följande:
    Det där är helt fel. Inte rimligt att du ska få mindre pengar vid arbete jämfört med att vara utan arbete.

Det jobbet ska du inte behöva ta, enligt mig.

Hade det därmeot gett ungefär lika mycket så hade jag tyckt annorlunda.
    Verkar snarare vara a-kassan som är för hög om ingen vill ta jobb med vanliga uska el service-yrkeslöner.

Om nu ts jobbar 150% april till oktober så är det väl bara att spara semesterersättning och lön och leva på det under vintern?
  • Anonym (ti)
    me33 skrev 2023-03-07 06:25:48 följande:

Den gamla politiker-slogan "det ska löna sig att arbeta" måste förnyas nu pronto, jag tror många i det här landet gör som Ts, sliter ut bilen för att pendla men får inte behålla någonting.
    Någonting är seriöst fel i det här landet.

Klart man får behålla något! Får man inte det krävs ett livsstilsbyte.

Eller tänker folk att det är mer fördelaktigt att ha 4500kr att leva på efter att en billig hyra är betald (existensminimum), som i inget jobb alls?

Sen finns andra, vars högsta önskan är att kunna ha ett vanligt jobb. Men de är sjuka, har handikapp eller har fått sparken från alla jobb de haft fast de gjort sitt bästa. Oönskade, deprimerade.
  • Anonym (M)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-06 22:21:02 följande:
    😆😂 Jo visst vore de skönt att be AF dra någonstans..
    Vi får ingenting gratis på jobbet, finns inte ens en kaffemaskin...
    Har ingenstans att värma matlåda eller lägga in något i kylskåp eftersom jag åker runt.
    På vintern fungerar ju bilen bra som kylskåp eftersom den hinner ju bli kall innan man ska vidare till nästa, men på sommaren och +23 grader? Det är ju inte fräscht.

Sen sitta och slita på min bil och det täcker inte ens bränslet? Njae, det är ju det som gör mig så jävla sur och grinig...
    Fast du ska ju inte jobba där på sommaren. Du ska ju snart opereras. Sedan har du ditt säsongsjobb. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (ti) skrev 2023-03-07 09:14:45 följande:
    Verkar snarare vara a-kassan som är för hög om ingen vill ta jobb med vanliga uska el service-yrkeslöner.

Om nu ts jobbar 150% april till oktober så är det väl bara att spara semesterersättning och lön och leva på det under vintern?
    Det jag gör oxå. Men nu blev de lite tråkiga utgifter under vintern pga trasiga saker och olyckor.

Sen får vi våran semesterersättning 1 gång per år i en klumpsumma.
Svar på tråden Gå minus på att jobba??