• Anonym (Undrar)

Gå minus på att jobba??

Måste man verkligen tacka ja till en tjänst som gör att jag går minus?

Jag får ut 3500kr mer på en månad på A-kassa än att jobba... 
    T ex jag får ut mindre varje dag på jobbet, jämfört med en dag på jobbet..

Jag måste dessutom åka 4 mil varje dag totalt, jag måste använda bilen i tjänsten för 18:50 kr milen...

Dessa 3500 kr är ändå ganska mycket varje månad..

• Svar på tråden Gå minus på att jobba??
  • Challenger

Surt att jobba om man känner att lönen inte är värt besväret och tillkommande kostnader för resor, uteluncher m.m. Lösningen är väl att höja lönen.

• Anonym (Undrar)
    Challenger skrev 2023-03-07 13:04:35 följande:

Surt att jobba om man känner att lönen inte är värt besväret och tillkommande kostnader för resor, uteluncher m.m. Lösningen är väl att höja lönen.

Jag skiter fullständigt i uteluncher. Matlåda fungerar bra för mig.
    Men man har ju ingenting att äta eller värma maten och äta i bilen känns bara ofräscht. Visst en Snickers kan man ju käka medans man kör.. Men mat? Njae...

Däremot att jag ska sitta och köra min egna bil i tjänsten för 18:50. Det gör mig irriterad..

Höja lönen? Ja du, säg de till kommunal...
    Sämsta skiten som finns!
  • Anonym (Undrar)
    Fagerlund skrev 2023-03-07 15:16:21 följande:

En god anledning att A-kassan ska sänkas. 

Mer att ens lön ska höjas!
  • me33

Förlita inte på någon annan än er själva, man är sin egen lyckas smed heter det 2023.

• Anonym (ti)
    me33 skrev 2023-03-07 18:11:32 följande:

Förlita inte på någon annan än er själva, man är sin egen lyckas smed heter det 2023.

Så behöver det inte vara. Är man däremot arbetslös så tar man det jobb som finns liksom vi alla får göra.
    Borde man ha rätt till bidrag om man vägrar ta ett vanligt jobb? 

"Jag kan bara jobba med det jag är utbildad för, har faktiskt gått på Konstfack! Om jag inte får ett välbetalt designerjobb tänker jag inte jobba alls!"

Borde vara förbjudet när det är sån brist på personal i vissa yrken.
  • Challenger
    Anonym (ti) skrev 2023-03-07 19:36:52 följande:
    Så behöver det inte vara. Är man däremot arbetslös så tar man det jobb som finns liksom vi alla får göra.
    Borde man ha rätt till bidrag om man vägrar ta ett vanligt jobb? 

"Jag kan bara jobba med det jag är utbildad för, har faktiskt gått på Konstfack! Om jag inte får ett välbetalt designerjobb tänker jag inte jobba alls!"

Borde vara förbjudet när det är sån brist på personal i vissa yrken.
    Fast det kan ju vara så att man inte är lämplig. Bara för att det är brist på en personalkategori betyder det ju inte att man är lämplig för jobbet. Vilka typer av jobb tror du man bara kan börja på rakt upp och ned? Krävs ju oftast någon form av utbildning och fallenhet.
  • Anonym (Undrar)

Börjar bra.. Fick min lönespec.. Har aldrig fått en så dålig lön på att jobba någonsin... 
    Hade som sagt fått ut mer på A-kassan... 

Men.... Som ni vet använde jag ju min egna bil i tjänsten..
    Tror ni jag fått en spänn för det??? Nej...

Hade på känn att detta inte skulle sluta bra.
    Men jag har lärt mig en läxa. Från och med nu kör jag inte 1 meter med min bil inom tjänst! Aldrig! 🤬

• Anonym (Myran)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-24 07:28:12 följande:

Börjar bra.. Fick min lönespec.. Har aldrig fått en så dålig lön på att jobba någonsin... 
    Hade som sagt fått ut mer på A-kassan... 

Men.... Som ni vet använde jag ju min egna bil i tjänsten..
    Tror ni jag fått en spänn för det??? Nej...

Hade på känn att detta inte skulle sluta bra.
    Men jag har lärt mig en läxa. Från och med nu kör jag inte 1 meter med min bil inom tjänst! Aldrig! 🤬

Har du fyllt i reseräkning? På mitt jobb behöver vi fylla i reseräkning efter varje månad. Vilka mil jag åkt och sedan kommer de pengarna på lönen månaden efter. Så är det första lönespecen, första månaden du jobbat så kommer ju milersättning först nästa månad. Om du fyller i reseersättning. Annars kan de ju inte veta hur många mil du använt din bil. 
  • EpicF

Men ts, du måste ju fylla i en reseräkning på antal mil du kört. Hur ska jobbet annars veta? 
    Och de pengarna kommer månaden efter. 

Dessutom brukar oftast inte första lönen vara bra då mam får mycket månaden efter. 

• Anonym (Undrar)

Givetvis så har jag fyllt i alla resor och lämnat in. Detta är för vad jag jobbade i februari. Lönen kom nu månaden efter, är det meningen att reseersättningen ska komma 2 månader efter? Sinnessjukt ju.

• EpicF
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-24 10:51:59 följande:

Givetvis så har jag fyllt i alla resor och lämnat in. Detta är för vad jag jobbade i februari. Lönen kom nu månaden efter, är det meningen att reseersättningen ska komma 2 månader efter? Sinnessjukt ju.

Nej, oftast kommer den månaden efter. Men kan mycket väl vara så att den i ditt fall kommer på aprillönen. 

Vad sa löneavdelningen när du frågade? Vad fick du för svar?
  • Anonym (Polly)
    Fagerlund skrev 2023-03-07 15:16:21 följande:

En god anledning att A-kassan ska sänkas. 

Eller höja lönen? 
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Myran) skrev 2023-03-24 10:22:42 följande:
    Har du fyllt i reseräkning? På mitt jobb behöver vi fylla i reseräkning efter varje månad. Vilka mil jag åkt och sedan kommer de pengarna på lönen månaden efter. Så är det första lönespecen, första månaden du jobbat så kommer ju milersättning först nästa månad. Om du fyller i reseersättning. Annars kan de ju inte veta hur många mil du använt din bil. 
    Så TS ska utgöra personlig bank nu åt arbetsgivaren också? 
    Ska det köras bil i tjänsten får faktiskt arbetsgivaren snällt tillhandahålla fordon för det, eller betala jävligt bra milersättning. 
  • EpicF
    Anonym (Ekonom) skrev 2023-03-24 13:04:33 följande:
    Så TS ska utgöra personlig bank nu åt arbetsgivaren också? 
    Ska det köras bil i tjänsten får faktiskt arbetsgivaren snällt tillhandahålla fordon för det, eller betala jävligt bra milersättning. 
    Eftersom gs får milersättning ska h*n skriva reseräkning för att få ut. Vilket är vanligt. 

Har inget med att "utgöra personlig bank" åt arbetsgivare. 

Hade du varit ekonom hade du vetat att det är så det går till. 
Svar på tråden Gå minus på att jobba??