Inlägg från: Anonym (ti) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ti)

Gå minus på att jobba??

Anonym (Bidragsflyktingen) skrev 2023-03-07 00:57:21 följande:
    Det där är helt fel. Inte rimligt att du ska få mindre pengar vid arbete jämfört med att vara utan arbete.

Det jobbet ska du inte behöva ta, enligt mig.

Hade det därmeot gett ungefär lika mycket så hade jag tyckt annorlunda.
    Verkar snarare vara a-kassan som är för hög om ingen vill ta jobb med vanliga uska el service-yrkeslöner.

Om nu ts jobbar 150% april till oktober så är det väl bara att spara semesterersättning och lön och leva på det under vintern?
  • Anonym (ti)
    me33 skrev 2023-03-07 06:25:48 följande:

Den gamla politiker-slogan "det ska löna sig att arbeta" måste förnyas nu pronto, jag tror många i det här landet gör som Ts, sliter ut bilen för att pendla men får inte behålla någonting.
    Någonting är seriöst fel i det här landet.

Klart man får behålla något! Får man inte det krävs ett livsstilsbyte.

Eller tänker folk att det är mer fördelaktigt att ha 4500kr att leva på efter att en billig hyra är betald (existensminimum), som i inget jobb alls?

Sen finns andra, vars högsta önskan är att kunna ha ett vanligt jobb. Men de är sjuka, har handikapp eller har fått sparken från alla jobb de haft fast de gjort sitt bästa. Oönskade, deprimerade.
  • Anonym (ti)
    me33 skrev 2023-03-07 18:11:32 följande:

Förlita inte på någon annan än er själva, man är sin egen lyckas smed heter det 2023.

Så behöver det inte vara. Är man däremot arbetslös så tar man det jobb som finns liksom vi alla får göra.
    Borde man ha rätt till bidrag om man vägrar ta ett vanligt jobb? 

"Jag kan bara jobba med det jag är utbildad för, har faktiskt gått på Konstfack! Om jag inte får ett välbetalt designerjobb tänker jag inte jobba alls!"

Borde vara förbjudet när det är sån brist på personal i vissa yrken.
Svar på tråden Gå minus på att jobba??