• Anonym (Undrar)

Gå minus på att jobba??

Måste man verkligen tacka ja till en tjänst som gör att jag går minus?

Jag får ut 3500kr mer på en månad på A-kassa än att jobba... 
    T ex jag får ut mindre varje dag på jobbet, jämfört med en dag på jobbet..

Jag måste dessutom åka 4 mil varje dag totalt, jag måste använda bilen i tjänsten för 18:50 kr milen...

Dessa 3500 kr är ändå ganska mycket varje månad..

• Svar på tråden Gå minus på att jobba??
  • Anonym (Nej)

Nej, du måste inte tacka ja. Men du riskerar att förlora din a-kassa.

• Anonym (Bb)

Jag hade absolut gjort det iaf. Långvarig arbetslöshet är inget snyggt att ha i CV:n och tänk om du inte blir erbjuden ngt annat på jättelänge och får slut på dagar. 

Jag hade ett timjobb när jag var arbetslös med lägre lön än a-kassan. Ska man få jobb måste man ligga i. 

Du kan fortsätta söka jobb även när du börjat ditt nya. 

• Anonym (Ja)

Ja det måste du. Varför sökte du ett jobb med så dålig lön? Är det för en heltid? Annars kan du stämpla upp resten av tiden.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Bb) skrev 2023-03-06 14:01:02 följande:

Jag hade absolut gjort det iaf. Långvarig arbetslöshet är inget snyggt att ha i CV:n och tänk om du inte blir erbjuden ngt annat på jättelänge och får slut på dagar. 

Jag hade ett timjobb när jag var arbetslös med lägre lön än a-kassan. Ska man få jobb måste man ligga i. 

Du kan fortsätta söka jobb även när du börjat ditt nya. 

Jag har ett annat jobb egentligen, men under behov.
    Så från april-oktober/november jobbar jag mer än heltid, sen under vintern är det lite lågsäsong.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Ja) skrev 2023-03-06 14:01:50 följande:

Ja det måste du. Varför sökte du ett jobb med så dålig lön? Är det för en heltid? Annars kan du stämpla upp resten av tiden.

För att AF kräver att jag söker minst 4 jobb varje månad.
    Sen trodde jag väl inte att lönen skulle vara så jävla kass...
  • Anonym (Y)

Ja det måste du. Annars kan du förlora a-kassan helt och då tjänar du 0kr.
    Välkomen till vuxenlivet.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-06 14:15:26 följande:
    För att AF kräver att jag söker minst 4 jobb varje månad.
    Sen trodde jag väl inte att lönen skulle vara så jävla kass...
    Det fanns väl andra jobb att söka. Vad är det för jobb som ger så dåligt betalt och du tvingas använda egen bil, matutkörning eller? Du hade ju kunnat googla lön eller försökt tänka ut med sunt förnuft vad lönen kan ligga på. Du får gärna berätta vad den låg på förresten!
  • Anonym (Farbror Frej)

18:50 milen var tom årsskiftet, det är höjt nu. Och ja, du kanske slipper undan en månad eller två men sen blir det inte så kul när de upptäcker dig vilket jag hoppas att de gör. 
    Vill du inte jobba och bidra?

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Ja) skrev 2023-03-06 14:18:56 följande:
    Det fanns väl andra jobb att söka. Vad är det för jobb som ger så dåligt betalt och du tvingas använda egen bil, matutkörning eller? Du hade ju kunnat googla lön eller försökt tänka ut med sunt förnuft vad lönen kan ligga på. Du får gärna berätta vad den låg på förresten!
    Jobbar inom kommunen. 
    Googlade lönen och den skulle ligga på runt 25.
    Men de gör den verkligen inte... 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Farbror Frej) skrev 2023-03-06 14:24:24 följande:

18:50 milen var tom årsskiftet, det är höjt nu. Och ja, du kanske slipper undan en månad eller två men sen blir det inte så kul när de upptäcker dig vilket jag hoppas att de gör. 
    Vill du inte jobba och bidra?

Klart jag vill jobba, men inte gå back 3500 kr varje månad...
    Jag har barn, familj, huslån, försäkringar, bil , mat osv varje månad! 
    När jag är hemma och arbetslös så kan jag ställa av bilen och spara ytterligare nästan 1000 kr..

Nu ska jag dessutom sitta och åka med min bil inom tjänst och få 18:50 per mil. Bränslet kostar 23 kr litern och min bil på dessa korta sträckor ligger på 0,75 i förbrukning.... 
    Annars i vanliga fall på längre sträckor 0,5 liter/mil.
    För att inte tala om slitaget på min bil som jag inte får en spänn för.
Svar på tråden Gå minus på att jobba??