Inlägg från: Anonym (Bb) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bb)

Gå minus på att jobba??

Jag hade absolut gjort det iaf. Långvarig arbetslöshet är inget snyggt att ha i CV:n och tänk om du inte blir erbjuden ngt annat på jättelänge och får slut på dagar. 

Jag hade ett timjobb när jag var arbetslös med lägre lön än a-kassan. Ska man få jobb måste man ligga i. 

Du kan fortsätta söka jobb även när du börjat ditt nya. 

• Anonym (Bb)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-06 14:14:17 följande:
    Jag har ett annat jobb egentligen, men under behov.
    Så från april-oktober/november jobbar jag mer än heltid, sen under vintern är det lite lågsäsong.

Hm, ja, säsongsjobben är knepiga. 
    Klarar du dig ekonomiskt året om på det du tjänar på ditt säsongsjobb? Jag tänker att du kanske kunde ha något symboliskt småjobb eller eget företag att fylla ut vintern med. För att inte förlora SGI:n. Att gå utan jobb och inte heller vara arbetssökande sabbar ju den. Hör med fk! Kanske finns det undantag för folk i säsongsjobb. Har för mig att LAS har undantag just för er (eller era AG rättare sagt). 

Att gå på a-kassa när det finns erbjudna jobb är ju inte ok. Har du papper på din anställning som börjar i vår? I så fall kan du hänvisa till att det bara är fram till dess du står till arbetsmarknadens förfogande. 

Men som sagt, ska du kunna behålla ditt säsongsjobb behöver du nog hitta ngn lämplig vintersysselsättning. 

• Anonym (Bb)
    fornminne skrev 2023-03-06 14:39:28 följande:

Nej, man måste inte acceptera vilka jobb eller villkor som helst. Eller har du skyhög A-kassa?

Det ska löna sig att jobba. Det gör det inte i ditt fall, särskilt inte om du redan har ett jobb. Men jag undrar också vilken arbetsgivare som kommer undan med så kassa villkor? 

Samtidigt kan jag tycka att TS har ett ansvar att fixa en åretrunt-försörjning och inte år efter år luta sig tillbaka några månader/år och leva på a-kassa. 
  • Anonym (Bb)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-06 14:44:13 följande:
    Under säsong får jag ut cirka 23-50 tusen varje månad efter skatt.
    Jag är knappt ledig, tar ingen semester eller så.
    Barnen har fritids hela sommaren stort sett.

Jag lägger ju även undan för de dåliga månaderna under vintern. Men nu börjar den kassan sina då de blev lite mycket tråkiga utgifter under vintern, vattenskada i huset, försäkringen täckte ju en del, men fortfarande utlägg för ny kyl och frys.
    Sen gick tvn sönder efter 10 år, sen fick jag laga min bil för 10000kr...

Nu kommer jag dessutom bli sjukskriven i 12v pga en operation. Är förhoppningsvis tillbaka på gamla jobbet i maj igen och kan köra på i 150%....

Frågan är hur man hittar en lämplig sysselsättning på vintern?! 
    Det här låter ju helt ohållbart. Inte minst för barnen. Hur länge har du hållt på så här? Varför söker du inte ett vanligt jobb? 
  • Anonym (Bb)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-06 16:20:06 följande:
    Några år iaf.
    Ja för att jag inte lyckas få något vanligt 7-16 jobb.
    Ok, så du har sökt jobb i några år men inte fått napp? Förstår att det är segt. 
  • Anonym (Bb)

Har du kollat möjligheten till YH-utbildning eller liknande för att öka dina chanser till jobb? 

• Anonym (Bb)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-06 16:29:42 följande:
    Har redan gått en YH som inte gav mig någonting..
    Jo en studieskuld hos CSN...
    Nä, vad trist! Då måste jag säga att jag är glad för din skull att du har ditt säsongsjobb. Förstår att du är rädd om det. Hoppas att det ordnar sig för dig! 
Svar på tråden Gå minus på att jobba??