Inlägg från: Anonym (Undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrar)

Gå minus på att jobba??

Måste man verkligen tacka ja till en tjänst som gör att jag går minus?

Jag får ut 3500kr mer på en månad på A-kassa än att jobba... 
    T ex jag får ut mindre varje dag på jobbet, jämfört med en dag på jobbet..

Jag måste dessutom åka 4 mil varje dag totalt, jag måste använda bilen i tjänsten för 18:50 kr milen...

Dessa 3500 kr är ändå ganska mycket varje månad..

• Svar på tråden Gå minus på att jobba??
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Bb) skrev 2023-03-06 14:01:02 följande:

Jag hade absolut gjort det iaf. Långvarig arbetslöshet är inget snyggt att ha i CV:n och tänk om du inte blir erbjuden ngt annat på jättelänge och får slut på dagar. 

Jag hade ett timjobb när jag var arbetslös med lägre lön än a-kassan. Ska man få jobb måste man ligga i. 

Du kan fortsätta söka jobb även när du börjat ditt nya. 

Jag har ett annat jobb egentligen, men under behov.
    Så från april-oktober/november jobbar jag mer än heltid, sen under vintern är det lite lågsäsong.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Ja) skrev 2023-03-06 14:01:50 följande:

Ja det måste du. Varför sökte du ett jobb med så dålig lön? Är det för en heltid? Annars kan du stämpla upp resten av tiden.

För att AF kräver att jag söker minst 4 jobb varje månad.
    Sen trodde jag väl inte att lönen skulle vara så jävla kass...
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Ja) skrev 2023-03-06 14:18:56 följande:
    Det fanns väl andra jobb att söka. Vad är det för jobb som ger så dåligt betalt och du tvingas använda egen bil, matutkörning eller? Du hade ju kunnat googla lön eller försökt tänka ut med sunt förnuft vad lönen kan ligga på. Du får gärna berätta vad den låg på förresten!
    Jobbar inom kommunen. 
    Googlade lönen och den skulle ligga på runt 25.
    Men de gör den verkligen inte... 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Farbror Frej) skrev 2023-03-06 14:24:24 följande:

18:50 milen var tom årsskiftet, det är höjt nu. Och ja, du kanske slipper undan en månad eller två men sen blir det inte så kul när de upptäcker dig vilket jag hoppas att de gör. 
    Vill du inte jobba och bidra?

Klart jag vill jobba, men inte gå back 3500 kr varje månad...
    Jag har barn, familj, huslån, försäkringar, bil , mat osv varje månad! 
    När jag är hemma och arbetslös så kan jag ställa av bilen och spara ytterligare nästan 1000 kr..

Nu ska jag dessutom sitta och åka med min bil inom tjänst och få 18:50 per mil. Bränslet kostar 23 kr litern och min bil på dessa korta sträckor ligger på 0,75 i förbrukning.... 
    Annars i vanliga fall på längre sträckor 0,5 liter/mil.
    För att inte tala om slitaget på min bil som jag inte får en spänn för.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Bb) skrev 2023-03-06 14:34:37 följande:

Hm, ja, säsongsjobben är knepiga. 
    Klarar du dig ekonomiskt året om på det du tjänar på ditt säsongsjobb? Jag tänker att du kanske kunde ha något symboliskt småjobb eller eget företag att fylla ut vintern med. För att inte förlora SGI:n. Att gå utan jobb och inte heller vara arbetssökande sabbar ju den. Hör med fk! Kanske finns det undantag för folk i säsongsjobb. Har för mig att LAS har undantag just för er (eller era AG rättare sagt). 

Att gå på a-kassa när det finns erbjudna jobb är ju inte ok. Har du papper på din anställning som börjar i vår? I så fall kan du hänvisa till att det bara är fram till dess du står till arbetsmarknadens förfogande. 

Men som sagt, ska du kunna behålla ditt säsongsjobb behöver du nog hitta ngn lämplig vintersysselsättning. 

Under säsong får jag ut cirka 23-50 tusen varje månad efter skatt.
    Jag är knappt ledig, tar ingen semester eller så.
    Barnen har fritids hela sommaren stort sett.

Jag lägger ju även undan för de dåliga månaderna under vintern. Men nu börjar den kassan sina då de blev lite mycket tråkiga utgifter under vintern, vattenskada i huset, försäkringen täckte ju en del, men fortfarande utlägg för ny kyl och frys.
    Sen gick tvn sönder efter 10 år, sen fick jag laga min bil för 10000kr...

Nu kommer jag dessutom bli sjukskriven i 12v pga en operation. Är förhoppningsvis tillbaka på gamla jobbet i maj igen och kan köra på i 150%....

Frågan är hur man hittar en lämplig sysselsättning på vintern?! 
  • Anonym (Undrar)
    Fiona M skrev 2023-03-06 14:35:32 följande:

Vad händer om din bil går sönder? Står det som krav att du måste ha egen bil för att kunna utföra jobbet?

Jag vet faktiskt inte. Blev lite paff när jag fick reda på att jag skulle åka med min bil....
    Kommunalt fungerar inte alls.... Dessutom finns det ingen stadsbuss här. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2023-03-06 14:43:29 följande:
    Det är alltså en månad du ska jobba? Varför skita ner sig med bidragsfusk för en månad? Du har väl lyckats undkomma arbete flera månader nu, sedan säsongsjobbet tog slut. 
     Vaddå bidragsfusk? Jag fick en behovsanställning, så kan få allt från 0-150h på en månad. De ringer ut en.

Men som sagt, jag får ut mindre en dag på jobbet än en dag på a-kassa.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Bb) skrev 2023-03-06 14:49:00 följande:
    Det här låter ju helt ohållbart. Inte minst för barnen. Hur länge har du hållt på så här? Varför söker du inte ett vanligt jobb? 
    Några år iaf.
    Ja för att jag inte lyckas få något vanligt 7-16 jobb.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2023-03-06 14:49:00 följande:
    Du ska kanske se över hela din livssituation. Flytta, skaffa annat jobb så barnen får lite sommarlov.

Har du berättat på jobbet att du ska opereras ? Hinner du ens börja jobba där?
    Kan inte flytta då maken studerar och behöver vara i skolan.
    Söker andra jobb.
    Har väl nämnt operationen, men inte när.
    Har redan jobbat lite på de nya stället och jag vantrivs.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Ekonom) skrev 2023-03-06 15:43:21 följande:

Jag tycker det borde stå i jobbannonserna vad arbetsgivare är villiga att betala i lön. Vill de inte ange exakt, borde de i vart fall kunna ange ett intervall. 

Det skulle spara tid både för arbetssökanden och arbetsgivare. 
    Visst, det heter att man är skyldig att ta ett jobb, ta de jobb som erbjuds osv, men samtidigt finns det ju en verklighet. Ingen är betjänt av att anställa en person som inte trivs, som inte vill jobba, som är sjukt missnöjd över lönen osv. En sådan person kommer inte bli särskilt långvarig. Gör man klart för arbetsgivaren vad man har för inställning till jobbet och lönen blir man nog inte aktuell för någon anställning och därmed har TS ingen rävsax att ta ställning till. Detta oavsett vad arbetsförmedlingen och a-kassan försöker göra gällande. 

Jag håller med. Lönen borde stå med...
    Nu eftersom jag stämplar mellan 25-100% på vintern så måste jag ju söka andra jobb.
    Nu gjorde jag det och råkade få ett vikariejobb med otroligt kass lön.

Jag har bara jobbat i några veckor och har vantrivs sen dag 1. Det är stressigt, dåligt betalt, konstiga arbetstider, ingenstans att äta medhavd mat och sen sitta och köra min egna bil och inte ens få betalt för det... 

Jag kommer inte vara kvar där, den saken är säkert.
    Jag kan jobba 50% på mitt andra jobb och få ut dubbelt i lön än 100% på vikariejobbet.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Bb) skrev 2023-03-06 16:26:17 följande:

Har du kollat möjligheten till YH-utbildning eller liknande för att öka dina chanser till jobb? 

Har redan gått en YH som inte gav mig någonting..
    Jo en studieskuld hos CSN...
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Bb) skrev 2023-03-06 17:17:23 följande:
    Nä, vad trist! Då måste jag säga att jag är glad för din skull att du har ditt säsongsjobb. Förstår att du är rädd om det. Hoppas att det ordnar sig för dig! 
    Ja jag gillar verkligen mitt ordinarie jobb med även om de bara är på säsong så sett. Men jag vet ju oxå att folk slutar och att chansen till mer stabil inkomst även under lågsäsong kommer att komma.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Ui) skrev 2023-03-06 21:10:11 följande:

Fy fan, a-kassan är uppenbarligen för hög. Och jag tror detta är ett tr*ll som vill ha igång en debatt efter siffrorna som presenterades häromdagen. 

Nej, jag är inget troll... Jag jobbar som ett svin på säsong och tjänar ganska bra,  jobbar dessutom mer än 100%, ibland nästan 300 h på en månad...
    Därav ganska hög a-kassa.

Vad är det för siffror som presenteras häromdagen?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2023-03-06 21:57:11 följande:
    Det finns väl billigare boende där ni bor? 
    Knappast. Betalar nu cirka 7000 kr i månaden med allt, lån, amortering, sopor, vatten, el osv.
    Villa på 120 m2 och har bra livskvalitet.

Enda lägenheten som är ledig i byn är en 2:a på 60m2 för 5600 kr. Sen parkering 400kr/mån per bil.... (Vi har två)
    Vi får inte plats i en 2:a. 

Sen sälja hus nu under en kris där typ ingen har pengar?? 
  • Anonym (Undrar)
    me33 skrev 2023-03-06 22:07:02 följande:

Arbetsförmedlingens regler om att få a-kassa är sällan sunda för folk.

1. Försök att hamna i en situation i livet där du kan be Ams att fullkomligen dra åt helvete. Råna inte en bank men se till att du en dag skaffar kapitalet för att ändå kunna göra det, det är värt allt(tro mig)

Idag kostar soppan så otroligt mycket och lägg på att lunch-lådan gått upp nästan 100% bestående av spaghetti och köttfärssås, dessa tider testar onekligen många människor.

Jag har ändå dubbelt så långt till jobbet men har gratis mat och lagom välbetalt jobb, annars hade jag ju inte gjort det såklart.

😆😂 Jo visst vore de skönt att be AF dra någonstans..
    Vi får ingenting gratis på jobbet, finns inte ens en kaffemaskin...
    Har ingenstans att värma matlåda eller lägga in något i kylskåp eftersom jag åker runt.
    På vintern fungerar ju bilen bra som kylskåp eftersom den hinner ju bli kall innan man ska vidare till nästa, men på sommaren och +23 grader? Det är ju inte fräscht.

Sen sitta och slita på min bil och det täcker inte ens bränslet? Njae, det är ju det som gör mig så jävla sur och grinig...
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (ti) skrev 2023-03-07 09:14:45 följande:
    Verkar snarare vara a-kassan som är för hög om ingen vill ta jobb med vanliga uska el service-yrkeslöner.

Om nu ts jobbar 150% april till oktober så är det väl bara att spara semesterersättning och lön och leva på det under vintern?
    Det jag gör oxå. Men nu blev de lite tråkiga utgifter under vintern pga trasiga saker och olyckor.

Sen får vi våran semesterersättning 1 gång per år i en klumpsumma.
  • Anonym (Undrar)
    Challenger skrev 2023-03-07 13:04:35 följande:

Surt att jobba om man känner att lönen inte är värt besväret och tillkommande kostnader för resor, uteluncher m.m. Lösningen är väl att höja lönen.

Jag skiter fullständigt i uteluncher. Matlåda fungerar bra för mig.
    Men man har ju ingenting att äta eller värma maten och äta i bilen känns bara ofräscht. Visst en Snickers kan man ju käka medans man kör.. Men mat? Njae...

Däremot att jag ska sitta och köra min egna bil i tjänsten för 18:50. Det gör mig irriterad..

Höja lönen? Ja du, säg de till kommunal...
    Sämsta skiten som finns!
  • Anonym (Undrar)
    Fagerlund skrev 2023-03-07 15:16:21 följande:

En god anledning att A-kassan ska sänkas. 

Mer att ens lön ska höjas!
  • Anonym (Undrar)

Börjar bra.. Fick min lönespec.. Har aldrig fått en så dålig lön på att jobba någonsin... 
    Hade som sagt fått ut mer på A-kassan... 

Men.... Som ni vet använde jag ju min egna bil i tjänsten..
    Tror ni jag fått en spänn för det??? Nej...

Hade på känn att detta inte skulle sluta bra.
    Men jag har lärt mig en läxa. Från och med nu kör jag inte 1 meter med min bil inom tjänst! Aldrig! 🤬

Svar på tråden Gå minus på att jobba??