Anonym (Bb) skrev 2023-03-06 14:34:37 följande:
Hm, ja, säsongsjobben är knepiga.
Klarar du dig ekonomiskt året om på det du tjänar på ditt säsongsjobb? Jag tänker att du kanske kunde ha något symboliskt småjobb eller eget företag att fylla ut vintern med. För att inte förlora SGI:n. Att gå utan jobb och inte heller vara arbetssökande sabbar ju den. Hör med fk! Kanske finns det undantag för folk i säsongsjobb. Har för mig att LAS har undantag just för er (eller era AG rättare sagt).
Att gå på a-kassa när det finns erbjudna jobb är ju inte ok. Har du papper på din anställning som börjar i vår? I så fall kan du hänvisa till att det bara är fram till dess du står till arbetsmarknadens förfogande.
Men som sagt, ska du kunna behålla ditt säsongsjobb behöver du nog hitta ngn lämplig vintersysselsättning.
Under säsong får jag ut cirka 23-50 tusen varje månad efter skatt.
Jag är knappt ledig, tar ingen semester eller så.
Barnen har fritids hela sommaren stort sett.
Jag lägger ju även undan för de dåliga månaderna under vintern. Men nu börjar den kassan sina då de blev lite mycket tråkiga utgifter under vintern, vattenskada i huset, försäkringen täckte ju en del, men fortfarande utlägg för ny kyl och frys.
Sen gick tvn sönder efter 10 år, sen fick jag laga min bil för 10000kr...
Nu kommer jag dessutom bli sjukskriven i 12v pga en operation. Är förhoppningsvis tillbaka på gamla jobbet i maj igen och kan köra på i 150%....
Frågan är hur man hittar en lämplig sysselsättning på vintern?!