Maymom skrev 2023-11-14 21:51:40 följande:
Det gick inte att göra hinnsvepning för mig förra graviditeten. Tappen var för stängd och långt bak.
Testade ballongkateter som inte hjälpte, sen tabletter 12 timmar. Så det var rätt smidigt. När det drog igång var det regelbundet direkt så slapp pinvärkar.så det var ju en fördel med igångsättning.
Jag var rätt taggad på förlossning då. Har varit det denna gången också, fram till nu, behöver nog bara tagga till lite igen. 😅
Är ju en häftig upplevelse, kvinnokroppen är ju fantastisk som klarar det och man får försöka lita på kroppen. Jag blev lite förvånad när huvudet kom ut och inte resten av kroppen följde med direkt utan jag fick vänta på nästa krystvärk för att få ut axlarna. Tydligen kan de komma på en eller två krystvärkar, jag trodde det bara skulle gå av farten när huvudet väl kom ut men för mig tog det 2 värkar😅
Jag läste på rätt mycket förra gången, ville ha koll på lite allt möjligt som kan hända. Hur är du, vill du veta olika scenarion eller inte läsa/höra så mycket innan?
Det känns ändå skönt att höra att du haft en bra upplevde med igångsättning, hört för mycket negativt kring det. Jag tror förlossningen kommer bli det häftigaste jag varit med om och jag försöker tänka att jag är ju gjord för att klara av detta på något sätt😅 Taggar man inte till när man får lite mer tecken på att det är på gång? Eller så får man hemska värkar direkt och ångrar sig haha.
Jag har nog inte läst på så mycket utan försöker ta det som det kommer, är nog rätt insatt i det praktiska och vad som kan hända, bedövning osv men tänker inte måla upp någon bild hur det kommer bli för mig just nu. Ska erkänna att jag kollat en del förlossningsvideos på youtube dock på gott och ont.
Det där med krystningsfasen är jag mest nojjig för ring of fire, när huvudet ska ut, men jag går inte och tänker på det så mycket just nu 😅