Inlägg från: pinkv0dka |Visa alla inlägg
  • pinkv0dka

Bf november

Maymom skrev 2023-11-10 22:39:39 följande:

Har haft mensvärkskänsla två ggr idag och känt mig mycket tyngre än innan. Får se om det är början på nåt.
    39+0 idag.
    tror att jag också åkt på svamp så smörjer järnet nu, fan vad det kliar. Känns som nån finne eller nåt också men går ju inte att kolla och se vad det är😅

Fortfarande mensvärkskänsla?

Hade både hemsk klåda av svampen sen graviditetsklåda på resten av kroppen, trodde jag skulle dö en natt😅 För mig hjälper inte att bara smörja utan körde med en sån engångskapsel också. Blev snabbt bättre då. 

Nä nu blir det en morgonpromenad i solen, inga tecken mer än stök i magen av bebis men det är inget nytt😀

• pinkv0dka

39+3 idag
    Inga tecken här, fruktansvärt otålig nu främst för alla tjatar runt omkring när det är dags.
    Bm imorgon, ska höra lite vad som gäller om man går över i inom vår region, hinnsvepning osv

Min mage har ändrat form tycker jag, bebis är ju fixerad sedan flera veckor tillbaka men magen har liksom blivit slappare eller vad man ska säga, vid naveln och neråt typ. Någon annan som upplevt det? Tycker det trycker ut mot sidorna/revbenen istället och att den typ är bredare än spetsig nu. 

• pinkv0dka
    Maymom skrev 2023-11-14 21:02:10 följande:

Har inte upplevt det. Min mage är verkligen rakt fram. Här känns det tungt sedan några dar tillbaka. Idag har han nog rört sig lite neråt, har ilat och hugget mycket därnere, kanske att han kommit åt någon nerv.

Har blivit lite orolig inför förlossningen nu, så måste peppa lite med nån podd tror jag😊 typ lyssna på Gudrun abascal.

Här tror jag 41+3 är normalt att sätta igång, då är man igång eller tom klar innan 42+0. Hinnsvepning vet jag inte hur de resonerar kring. Jag fick igångsättning sist, tror det var väldigt likt en spontan förlossning när det väl satte igång. Jag var väldigt nöjd med det. Men hade varit kul att få vara med om att det drar igång av sig självt.😊

För min del hade det varit skönt om det dröjde några dar till så jag får några dagar ledigt här nu innan.😊

Känner igen det där med ilningarna, dom kommer och går för mig. Just nu är jag bara kissnödig konstant kan knappt röra mig offentligt för måste veta vart närmsta toalett finns!!

Mitt första barn så förlossningen känns liksom så overklig för mig och vet inte vad jag ska förvänta mig därav känner jag mig nog ganska lugn än så länge. Hoppas du får lite pepp av podden. 

Igångsättning för mig känns jobbigast, jag är orolig och vill gärna att det ska starta av sig själv samma med hinnsvepning vill inte att det ska pillas i onödan och jag bara ska få pinvärkar. Allt känns lite rörigt eftersom jag inte gått igenom detta innan och försöker hålla mig lugn om att han kommer när han själv vill. Du får njuta av lite ledigt innan bebis är här😊

• pinkv0dka
    Maymom skrev 2023-11-14 21:51:40 följande:

Det gick inte att göra hinnsvepning för mig förra graviditeten. Tappen var för stängd och långt bak. 

Testade ballongkateter som inte hjälpte, sen tabletter 12 timmar. Så det var rätt smidigt. När det drog igång var det regelbundet direkt så slapp pinvärkar.så det var ju en fördel med igångsättning.
    Jag var rätt taggad på förlossning då. Har varit det denna gången också, fram till nu, behöver nog bara tagga till lite igen. 😅
    Är ju en häftig upplevelse, kvinnokroppen är ju fantastisk som klarar det och man får försöka lita på kroppen. Jag blev lite förvånad när huvudet kom ut och inte resten av kroppen följde med direkt utan jag fick vänta på nästa krystvärk för att få ut axlarna. Tydligen kan de komma på en eller två krystvärkar, jag trodde det bara skulle gå av farten när huvudet väl kom ut men för mig tog det 2 värkar😅

Jag läste på rätt mycket förra gången, ville ha koll på lite allt möjligt som kan hända. Hur är du, vill du veta olika scenarion eller inte läsa/höra så mycket innan?

Det känns ändå skönt att höra att du haft en bra upplevde med igångsättning, hört för mycket negativt kring det. Jag tror förlossningen kommer bli det häftigaste jag varit med om och jag försöker tänka att jag är ju gjord för att klara av detta på något sätt😅 Taggar man inte till när man får lite mer tecken på att det är på gång? Eller så får man hemska värkar direkt och ångrar sig haha.

Jag har nog inte läst på så mycket utan försöker ta det som det kommer, är nog rätt insatt i det praktiska och vad som kan hända, bedövning osv men tänker inte måla upp någon bild hur det kommer bli för mig just nu. Ska erkänna att jag kollat en del förlossningsvideos på youtube dock på gott och ont.

Det där med krystningsfasen är jag mest nojjig för ring of fire, när huvudet ska ut, men jag går inte och tänker på det så mycket just nu 😅
  • pinkv0dka
    Anonym (Emma) skrev 2023-11-15 06:16:31 följande:

Jag är på bf+5 idag, börjar tappa hoppet helt om att min kropp får igång det här på egen hand.. Ska till bm under dagen för ny hinnsvepning, hoppas även att jag får ett datum för igångsättning. Mitt psyke behöver nog det datumet? Har börjat få lite katastroftankar, att denna förlossningen inte alls kommer att bli som jag tänkt mig? handlar nog mest om besvikelsen över min egna kropp som just nu inte bara fattar. 

Hur upplevde du hinnsvepning? Gjorde det så ont som många säger? Håller tummarna att du får ett datum för igångsättning. Känner du att du vill vänta så längre ändå och se om det kommer igång eller bli igångsatt så fort som möjligt?
  • pinkv0dka
    Maymom skrev 2023-11-14 22:19:04 följande:

Ja när kroppen väl förstod att det var dags att få värkar, efter tabletterna, så var det som vilken förlossning som helst. Jag gick in mycket i min egen bubbla, minns knappt hur rummet jag födde i såg ut. 😅

Det tror jag är bra, inte ha för tydlig bild över hur det ska bli, ta det som det kommer, vara förberedd på det mesta och öppen för det mesta. Låser man in sig för mycket på hur det ska gå till blir man nog lättare orolig.
    Jag hade två olika ställningar som kändes naturliga för mig, får se om det  blir samma nu. Tyckte bad var skönt och hoppas det går nu också, men kanske hinner man inte lika mycket andra gången.🤷🏼?♀️

Vet att jag tänkte: nu förstår jag att det kallas ring of fire. 🙈😅
    Det var väldigt tydligt men en liten del av det hela. Krystvärkarna gav en annan kraft än de tidigare värkarna, mäktigt att känna skillnaden, hur kroppen jobbade mer av sig själv.

Jag hoppas också det är möjligt att få bada under förlossningen. Förlossningsställningar känner jag mig öppen kring och att dom får guida mig till det som känns bäst. 

Ja jag har fattat att det förhoppningsvis är så kort stund med ring of fire och då är man så nära på att få träffa sin bebis. Ska bli mäktigt att uppleva krystvärkarna. Jag vet ju knappt hur vanliga värkar känns eller nånting då jag inte upplevt det😅
  • pinkv0dka
    Anonym (Emma) skrev 2023-11-15 12:59:02 följande:

Det gör jätteont med hinnsvepning Och obehagligt.

idag var jag öppen 4cm, har fått tid för ytterligare en hinnsvepning och om det inte fungerar igångsättning på tisdag. 

Min bm ville inte göra någon hinnsvepning på mig eftersom jag ej passerat BF och är förstföderska, hon sa att om det ens nu skulle gå att göra en hinnsvepning skulle det troligtvis bara leda till pinvärkar. Jag accepterade det och det kändes okej. 
    Har fått tid för igångsättning 27 nov om inget hänt innan dess vilket känns både jobbigt och en lättnad. Det finns en plan iaf. Sf-måttet hade knappt ökat sen sist men det var inget konstigt sa hon och bebis mådde bra. 

Oavsett hur det går så kommer du snart få träffa din bebis, hur känns det att du fått ett datum? Jag försöker ställa in mig på igångsättning även fast det är ett tag dit men mest för att inte bli besviken. 
  • pinkv0dka

Vaknade med molande värk i rygg och nedre mage samma känsla som jag haft förut med magknip och en känsla av att behöva gå på toa men inget händer.
    Är nog lite förstoppad så ska absolut testa microlax men behöver åka till Ica och handla så börjar nog med det, brukar alltid få känningar av att köra den där tunga kundvagnen.

• pinkv0dka
    Maymom skrev 2023-11-16 19:38:52 följande:
    Känt nåt mer under dagen?

Här är det bf idag, men verkar inte hända nåt.
    Har haft huvudvärk vilket tydligen är rätt vanligt innan det drar igång, så får se om nåt händer i helgen..
    Testade microlax och fick en del sammandragningar under dagen som lugnande sig sen. Nu på kvällen körde vi färdknäpp och har en del sammandragningar igen och lite blod på pappret när jag torka mig, men var liksom inte slemmigt så tror inte det var slemproppen. Få se om det händer något mer. Jag har bf på Lördag så han får gärna komma nu😀 

Hoppas huvudvärken är något tecken på att det är på g, jag blir så besviken när man känner saker under dagen/kvällen sen när man vaknar så är allt som bortblåst.
  • pinkv0dka
    Anonym (Emma) skrev 2023-11-17 08:51:13 följande:

Jag vaknade upp och är lös i magen idag, kan ju hoppas att det är positivt tecken. 

Har beslutat mig för att ge hinnsvepningen ett nytt försök, 3:e gången gillt. Dels för att se om det har hänt något, men också för att jag måste kolla blodtrycket. Tänker att jag köper microlax på hemvägen för att prova med en liten extra skjuts. Är ändå på bf+8 idag.

Nu vill jag ha bebis till helgenGlad

Håller tummarna att det händer något för dig!
    Jag är rätt inställd på att passera bf då jag inte känner ett skit idag och igår gjorde jag allt för att försöka få igång det, jävla sammandragningar som är spårlöst försvunna när man vakna imorse. Stackars min karl som får stå ut med mig i helgen när han kommer hem för känner mig inte så trevlig :)
  • pinkv0dka

Vecka 40+0 BF idag
    Igår vid 22 släppte lite av min slempropp och hade såna ilningar/tryck neråt innan. Så det märktes att livmodertappen grejade med något😅 Haft lite mensvärk sen dess men rätt minimalt, hade släppt lite mer av slemproppen när jag vakna nu. Min är helt genomskinlig med några vita strimmor i, släpper inte så mycket i taget heller så lätt att missa.

Vet ju att det inte behöver betyda att nånting sker nu men blir ändå glad över att kroppen gör nånting. Efter frukost blir det långpromenad och kanske en färdknäpp. Hur går det för  andra?

• pinkv0dka
    Anonym (Emma) skrev 2023-11-18 09:42:18 följande:

Spännande, håller tummarna för dig. 

Jag hade annorlunda sammandragningar igår, satt mest i nedre magen och strålade ut i ljumskarna. Många slemmiga blödningar också som efter de andra hinnsvepningarna. Testade med microlax igår också, men det gjorde ingen skillnad alls. 

Men nu efter en natt sömn så känner jag ingenting längre, är bara väldigt trött. 

Jag tänker att det säkert dröjer nog om ens något händer, en försvarsmekanism man börjar använda flitigt nu på slutet märker jag. 

Du får se till att vila om du känner dig trött, hoppas att hinnsvepningen ger något. 

• pinkv0dka

Haft värkar sen midnatt, ungefär 1 värk var 8-10 minut, ihållande 1 min. Lyckades äntligen somna strax efter kl 10 och nu har värkarna klingat av. Har bara molande mensvärk igen. Slemproppen har släppt mer idag, brunt slem. 

Tror ni det är något på g snart? Vet ju att denna fas kan vara ett tag för förstföderskor speciellt. 

• pinkv0dka
    Maymom skrev 2023-11-19 15:45:44 följande:
    Ja det låter ju verkligen som att nåt är på gång. Hoppas det drar igång igen snart.

Min slempropp gick vid min igångsättning, den var brun och slemmig, som en mördarsnigel😅
    Hittills har jag inte märkt att slemproppen lossat nåt, men har förstått att den ofta är mer ljus/genomskinlig.

är förkyld och supertrött idag, så får gärna dröja nån dag till här.
    enligt sista mens skulle jag ha bf 21a så får se om det stämmer bättre än 16e enligt Kub, 23e hade ju blivit ett snyggt personnummer annars  😊

Ja det ser verkligen ut som en mördarsnigel som kommer ut i omgångar😅 Värkarna kom tillbaka men sen avtar dom lite igen allt ifrån 10-30 min emellan men gör ont som fan när dom kommer. Hoppas det blir tätare snart och mer regelbundet annars känns det som man blir rätt slutkörd snabbt. 

Jag har också bf 21a nov enligt sista mens men blev 18e på RUL. 

Hoppas du hinner bli frisk tills det drar igång!

• pinkv0dka

Varit inne på förlossningen då jag fick ännu intensivare värkar och 2-3 st på 10 min. Öppen 2 cm men fortfarande bakåtlutad tapp och inte helt utplånad. Ctg visar värkar men fortfarande oregelbundna ibland. Vi fick stanna om vi ville men valde att åka hem med sovdos och hoppas jag får lite sömn. Bm på förlossningen sa att det är svårt att veta hur lång tid det tar innan det kommer igång mer. 

• pinkv0dka
    Maymom skrev 2023-11-19 22:09:50 följande:
    Hoppas du får lite sömn och att det drar igång imorgon. Spännande!!
    Hann inte sova så mycket innan jag vakna av en olustig känsla och så sa det splash när jag ställde mig upp, där gick vattnet 
  • pinkv0dka

Bebis kom igår 5:40 efter en först lång utdragen latensfas efter att vattnet gick. Hemska värkar och öppnade mig inget. Fick heller inte åka hem pga av att vattnet hade gått. Till slut öppen 4 cm och får komma ner till förlossningen för att få smärtlindring och får då frossa efter ett tag och värkstimulerande dropp sätts. 39 graders feber och stressad bebis så blir prat om snitt och sedan sugklocka. Hinner inte med värkarna när dom pressar med värkstimulerande men till slut kommer han. Kvar på bb fortfarande pga av den här misstänka infektion jag fått under förlossningen troligtvis pga av för lång tid mellan vattenavgång och förlossning. Vi hoppas få åka hem imorgon om jag slipper antibiotika iv. Absolut inte den förlossningen jag hade tänkt mig från att det starta natten mellan lördag-söndag men bebis mår bra och jag blir omhändertagen. 

3752 g och 53 cm lång 3 dagar efter bf
    Nu får vi njuta av våra bebisar 

• pinkv0dka
    Maymom skrev 2023-11-30 22:38:20 följande:

Nu har även jag äntligen fått ut min lille bamsing.
    Blev igångsättning i v41+5. var bara en cm öppen vid första kontrollen. Fick tabletter varannan timme. Sen tog man hål på hinnorna och sen gick allt i en väldig fart. 3 timmar från första värken till att han låg på mitt bröst. Fick krystvärkar när jag bara var 4 cm öppen och lite panik att allt skulle spricka, men verkar bara ha blivit några små ytliga bristningar. Mycket varma handdukar mot mellangården och urinröret var skönt under tiden.

Fantastiska barnmorskor! En som blev så glad att hon  fick ta hål på hinnorna och att det hände nåt, lugn dag för dem i övrigt. Och sen nästa som klev på strax efter värkarna börjat och som var lugnet själv. 
    Mycket mer intensivt än första igångsättningen eftersom det gick så fort, fördelen var ju att jag slapp ha värkar hela natten.
    Matchvikt: 4,9 kg....😅

Grattis!!
  • pinkv0dka

Hej från bebisbubblan!
    Idag blir vår lilla kille 3 veckor. Oj vad tiden gått fort och varit både riktigt tuff men också så mysig. Första barnet är verkligen något speciellt har jag förstått, vilken tid det tar för oss att göra saker, komma ut eller bara komma ner från övervåningen men ack vad vi myser. Ville mest bara skriva och hoppas ni har det mysigt med era bebisar och att det även kanske börjar kännas lite lättare? Kroppen läker fortfarande eftersom jag fick en ganska rejäl grad 2 bristning och tuttarna värker/sprutar mjölk överallt! Tänk vad vi kvinnor klarar av, en sårig kropp som ska läka samtidigt som en bebis bara vill ha dig 24/7. heja oss

Svar på tråden Bf november